Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Silex

Medlem
Produttori del Barbaresco Barbaresco 1991
Ett catawiki-köp från Italien - m a o lite av rysk roulette som kan sluta med glädje eller död.. I det här fallet var korken perfekt och vinet fantastiskt. Superhärlig doft av sötmogen kompott av röda och blå bär, körsbär, rosor och sandelträ. Fortfarande fina tanniner som ger struktur, bra syra, körsbär, röda bär och tertiära toner. Otroligt vad ett par årtionden kan göra för en standardbarbaresco från ett halvkasst år!
IMG_7995.jpg

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Ett catawiki-köp från Italien - m a o lite av rysk roulette som kan sluta med glädje eller död.. I det här fallet var korken perfekt och vinet fantastiskt. Superhärlig doft av sötmogen kompott av röda och blå bär, körsbär, rosor och sandelträ. Fortfarande fina tanniner som ger struktur, bra syra, körsbär, röda bär och tertiära toner. Otroligt vad ett par årtionden kan göra för en standardbarbaresco från ett halvkasst år!
Visa bifogad bild 33194
Äldre champagner från Italien har jag slutat köpa sedan länge pga stor andel dåligt (varmt/ljust) lagrade flaskor. Är det lika illa på rödvinssidan alltså?

Silex

Medlem
Äldre champagner från Italien har jag slutat köpa sedan länge pga stor andel dåligt (varmt/ljust) lagrade flaskor. Är det lika illa på rödvinssidan alltså?
Jodå, har åkt på en del döda röda viner som borde haft liv kvar, förmodligen lagrade i samma "källare" (mormors fönsterkarm) som dina döda champagner :) Sedan är väl t ex nebbiolo kanske lite stryktåligare än bubbel, så det är nog ändå lite bättre med rött.

IMG_4241.jpeg

2016 Lioco Pinot Noir Saveria Vineyard

Garderobslagrad. Sval pinot, fortfarande (lite diffust) rödbärig, men nu med mognadstoner, inte minst på näsan. Svamp, svart te, citrus och nåt mer (hmmm...). Bra syra. Lätt men inte lättviktig. Mitt smakminne är diffust, men så mycket minns jag att jag gillade denna skarpt när den kom, och gör så fortfarande. Sista flaskan tyvärr.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 33194
Jag vill nog gärna argumentera för att detta inte är en "standard" mitt-i-vägen Barbaresco enligt några mått mätt.
Har aldrig känt mig smutsig efter en enda av deras buteljeringar.

LeChat

Medlem
IMG_6612.jpeg

2000 Château Montus Cuvée Prestige

Blev ingen biff förra helgen så de ”köttsliga lustarna” är större än vanligt. Så en väl tilltagen entrecôte ska få göra jobbet ikväll.

Kvällens fattigmansbordeaux är rikligt präglad av diverse bordeauxmarkörer.
Den ger ett relativt moget intryck, men med bevarad frukt. Bra balans och ganska elegant. Tannats omtalade tanniner är beskedliga och ger ett behagligt bett. Alkoholen ligger på 14% och är något högre än på 90-talet men ger en passande fyllighet åt vinet. Riktigt gott!

KimHartman

Medlem
IMG_1339.jpeg

2010 Château Gloria

Decanted two hours prior to tasting. Dark fruit, green pepper, warm earth, coffee, salty licorice, a touch of vanilla. Tannins has softened a bit, but there is still a firm backbone structure-wise. Quite shy though, has not fully unfolded. I will let the re-filled bottle sit in the fridge overnight, suspect it will come around and open up and flesh out.

90 p for the first night but suspect it will improve

TBC

2012 Il Marroneto Brunello di Montalcino

PnP. Lingonberries, rose hip, tart cherries, sage, clay. Loads of pure red fruit, ending with a spicy twist and a little tannic bite. This has developed nicely and is in a sweet spot at the moment: fresh and energetic, and at the same time silky and harmonious. Very, very pretty. Surely a lighter style for a Brunello, actually reminded me of a Cerasuolo d'Abruzzo Rosé if that makes sense. So open and forward – ridiculously drinkable.

94 p

katho27

Medlem
En halvdyster kväll i södra Skåne, med mörker, blåst och regn från sidan, öppnas ett stycke mjukt Kalifornien.

IMG_8556.jpg

Sandhi Sta Rita Pinot Noir -18, inköpt för tre år sedan, PI för dryga trehundringen.

Verkar ha mått bra av att ligga den tiden.
Vill minnas att jag drack -17 när den var yngre och upplevde den lite stökig.

PnP är det här mjukt och avslipat, med körsbär och jordgubb, en antydan till nåt slags djup men snällt.
13% känns som lägre.
Fint vin stand-alone att fundera och lyssna till musik med.

Lyfter två nivåer ihop med en oplanerad rostmacka med smör och Västerbotten.
Drömkombo! Nu blommar kryddor och kanel ut, och vinet djupnar.
Kommer kolla av slatten imorgon, även om jag inte har någon -18 kvar efter denna.

Trevlig helg.

LeChat

Medlem
IMG_6619.jpeg

2016 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino

Ung, balanserad och med silkeslen elegans. Finlemmade tanniner och en stilig syra.
Känner bl.a. jordgubbar, körsbär, te, tobak, lakrits, blommor och jord.
Riktigt läcker idag, men visar kanske framförallt potentialen för att något riktigt tjusigt komma skall!

MartinBz

Medlem
Firade lite igår, och drack en 2013 G.D. Vajra Barolo Bricco delle Viole till chianina-kött (entrecote på ben) och rödvinssås. Mina matlagningsfärdigheter lämnar en del att önska, men det gjorde inte vinet! Härlig doft som växte under kvällen! Det fanns massor av viol, röda bär och svart te i näsan, till att börja med - och ju längre kvällen led desto mer dök det upp kungen av danmark och olika balsamiska dofter. Det var förföriskt att dofta på, och smaken matchade dofterna väl. Det fanns en del mörka körsbär, mycket tanniner och en del syra i vinet. Det fanns också en jordighet och något djupt i smaken som jag inte kunde placera. Väl värt sina pengar det här vinet, även om jag köpte för ganska mycket mindre än vad en flaska kostar idag. Nu måste jag vänta in mina senare årgångar... jobbigt.

Vingubben

Medlem
IMG_5931.jpeg

Venus de la Figuera 2016

100% grenache från Monsant. Stramt så det förslår för att vara en grenache. Som en blandning mellan en generös Priorat och en höghöjdsodlad Vinos de Madrid. Tjära, inlagda rödbetor, körsbär och timjan. Perfekt balans och ett härligt långt avslut med breda avrundade tanniner. 93p

KimHartman

Medlem
2010 Château Gloria

Decanted two hours prior to tasting. Dark fruit, green pepper, warm earth, coffee, salty licorice, a touch of vanilla. Tannins has softened a bit, but there is still a firm backbone structure-wise. Quite shy though, has not fully unfolded. I will let the re-filled bottle sit in the fridge overnight, suspect it will come around and open up and flesh out.

90 p for the first night but suspect it will improve

TBC

Day 2: The fruit has taken a step forward, and the wine is overall bigger and bolder. Upgrading to 92 p. For next time, either wait a couple of year, or a longer decant.

StefanAkiko

Det värsta av alla världar! Fylletroll, Chat GPT, översatta smaknoter från CT och total oförmåga att varken strukturera, redigera eller hålla ihop texten. Tom formatteringen ger huvudvärk.
Brukar be Chat GPT översätta mina smaknoter från CT till svenska. Det spar normalt lite tid, men utan vettig redigering blir det (ännu så länge) inte bättre än så här.

Jag tror på AI!

(Men föredrar vin :) )

StefanAkiko

Visa bifogad bild 33197

2016 Lioco Pinot Noir Saveria Vineyard

Garderobslagrad. Sval pinot, fortfarande (lite diffust) rödbärig, men nu med mognadstoner, inte minst på näsan. Svamp, svart te, citrus och nåt mer (hmmm...). Bra syra. Lätt men inte lättviktig. Mitt smakminne är diffust, men så mycket minns jag att jag gillade denna skarpt när den kom, och gör så fortfarande. Sista flaskan tyvärr.
Låter avsevärt bättre än ett typiskt nattvardsvin.

StefanAkiko

100%. ChatGPTs sjukdom att skriva stora bokstäver på första bokstaven i varje ord i en rubrik 😅
Här är fler sjukdomar:
  • Uncover, testament, unpack, delve, tapestry, bustling, in summary, in conclusion, take a dive into, navigating, landscape, realm, embark, unlock, harness, dance, weaving, metamorphosis, indelible, crucible, beacon, propelling, pivotal, spearhead, forefront, notable.
  • ...och det som kallas för Korrelativa Konjunktioner (svenskgissning: correlative conjunktions). "...not only is it A, but it's also B..."

Toppen