Särskilda fredagar är speciella, heliga och återkommer bara två gånger per år. Idag var en Särskild Fredag.
Dessert och mignardises saknas. Och ngt mer...
Starten på denna särskilda dag var Lunch på Alte Liebe. En magiskt bra restaurang helt utan stjärnor. Totalt fullbokat. Två familjer med skrikande jävla bortskämda barn som riskerar att aldrig lära sig GAMAN. Men, som vanligt, superb service, underbart pianospel och en exceptionellt eleverad meny.
Mitt mest tragiska medhavda vin till dem, näst en korkskadad
1995 Ch. Figeac, var fredagens:
2008 Yves Cuilleron Côte Rôtie Bassemon , 84p.
Syrorna var kartiga, in-your-face och utan pardon. De tog vinet helt ur omloppsbana. Det fanns dock så pass tydliga flirtar att sommelieren spikade flaskan som en CR Syrah. Den vackra solstekta Syrah-magin från CR är definitivt på plats, men de kartiga syrorna äter upp allt bra som också tyvärr är ganska '
pyttit'.
Sen serverades vi en blind extremblek rosé. Efter min gissning som var ett fäjl på Loire, visade det sig vara en smålagrad rosé från Provence. Coravinad.
2022 Château D'Esclans Rosé, 86p
Inte något jag kommer leta efter, kort i rocken och en sommarflirt för tonåringar. Men gott som phaen
Efter hundpromenad, tillnyktrande jobb och några långa timmar vid datorn, fortsatte således den Särskilda Fredagen med vin.
1988 var en hyfsat bra årgång i Bdx. Och detta vin är en vackert köttig påminnelse av detta faktum.
1988 Château Balestard La Tonelle, 92p.
Dark red with maturing brownish hues.
Nose: Large, pure aromas of prunes, chocolate, a mellow herbal aspect and a hint of red berries.
In the mouth this is a meaty wine. A beautiful, meaty wine. Has everything a mature Bdx needs to woo me.
An absolutely lovely bottle of mature Bdx. Good bottles will be with us for a long time.
2022 Domaine de la Vinçonnière Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie, 92p
A very beautiful MUSCADET from what seems to be The Vintage.
The vintage of 2022 Muscadet is continuously honking my horns.
This bottling is completely amazing. Colour is towards yellow and the nez is discreet and grapey. In the mouth is where the magic is at. Beautiful mature fruit and M+++ acidity and all is in balance. Wow! Gooseberry, kabosu, lime leaves, and that 'something' that makes this area of the Loire my favourite spot.
My first bottle from this maker, and definitely not the last.
Tredje flaskan avslutades icket och jag kan inte säga att jag minns någonting annat än att det var riktigt gott.
Det var helt enkelt en riktigt fin Särskild Fredag.