Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

KimHartman

Medlem
Yngwie Malmsteen… även om han framstår som osympatisk och korkad…
Rising Force första skiva med bl.a. Black Star, är musikhistoria för mig som gammal hårdrocksgitarrist.
(Nuförtiden blir det dock mest jazz…;))
Rising Force är verkligen ett svincoolt namn, passar soundet. Jag har förresten alltid undrat vad Johann Sebastian Bach skulle tycka om Yngwies musik.

Dricker han vin? Inte Bach alltså. Yngwie, om du läser denna tråd, berätta vad du har i glaset! Jag gissar något riktigt rejält amerikanskt i supertung flaska, kanske SQN.

buteljen

Medlem
1732398821317.jpeg

Det är inte ofta man får tillfälle att prova Fondillón, men idag dök en flaska upp på krogen vi var på. Det är en historisk vinstil som under 1700-talet var mer berömd än Sauternes eller Port. Gjort på Monastrell och är ej förstärkt. Tyvärr försvann vinet mer eller mindre efter phylloxeran.

1996 Bodegas Monovar Fondillón var mörkt bärnstensfärgat, oxiderad stil med noter av torkad frukt, fikon, dadlar, kryddor, nötter. 40 g RS, så inte supersött. Balanserad syra. Hyfsad finish. (17,5%. 20 y in 1730 l old American oak barrels.). Kul vin att prova!

Fondillón is a historic wine style, protected by the Alicante DO, and still made by a few producers. It is a medium-sweet red wine, with a maximum of 40 g/L residual sugar, made from late- harvested Monastrell. The minimum alcohol level is 16% abv and this should come solely from the grapes with no fortification allowed. It must be matured for a minimum of 10 years in oak, often in traditional old oak vessels of 1,200 L. Wines can either be añada, the product of one year, or, more typically, made by a solera system, blending younger and older wines.

Last edited:
Toppen