Visa bifogad bild 33385Visa bifogad bild 33384Visa bifogad bild 33383
Wow, kväll nummer två. Högt och lågt. Men spännande och kul.
Startar med en Petrus 2005, ja jag fattar rött muskelpaket innan champagne och vitt, är du galen? Detta var på en hotellbar innan middagen och dem ”reade” ut Petrus och då blev det så, och tack för det. Min bästa upplevelse från Bordeaux, och Petrus någonsin. Doftade säkert 5plus minuter innan sip nummer 1. Kanel apelsin och framför allt oändligt med mystik och röda bär i doft. Näsa 10/10. Lång smak detta vin kommer överleva 20-40 år till lätt, men varför vänta? Så otroligt gott nu taninerna kan mjukas upp en aning men så snygg och så bra. Merlot är så tydligt att blindar du detta missar du ej att det är vad det är. 97 poäng
NV bérêche et fils reflet d’antan
Ny producent för mig och skumpa idag igen fast i rätt format (magnum) wow detta var kul, färgen är otrolig, och drar lite åt rosé hållet men ej hela vägen. Doften är härlig och ej anonym. Men vilken grej, komplext och snyggt. Gröna toner och gröna äpplen. Skumpa är fan gott ej lika små bubblor som salon men väldigt bra, rostad brioche i både näsa och mun. Kanske lite för mkt jästfällning för min smak men jätte bra. 93?
Chateau haut brion blanc 2007
Hmm alltid velat testa detta och jaha… färg är kola, bärnsten och ser ut som ett dessertvin, själva densiteten känns som ett dessertvin. Väldigt spännande men detta var ej för mig, vitt vin från bdx börjar och slutar här. I munnen marsipan, mandelmassa och dålig kola. 78 poäng.
Noter till en själv, köp skumpa i Magnum format och vad folk än känner och tycker om Petrus så är det kungen av Bordeaux.