Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Akimchik

Medlem
IMG_3877.jpeg

En väldigt fin fredags kväll. Detta var en underbar middag. Mat och dryck i världsklass.

Vi drar igång här under.
Salon 2013, första gången jag får smaka på en salon. 100% chardonnay, wow. Jag är dålig på skumpa har för liten erfarenhet, men måste vara top 3 jag haft. Mycket citrus noter, gul känsla och nyans över hela vinet både smak doft och visuellt. Rostad brioche är väldigt tydlig i min och nos. 93?94?

Gdv musigny VV 2020.
Ungt sexigt förföriskt, tight, mkt funk i nos. Alldeles för tidigt men potentialen är oändlig. Mkt röd frukt och kanske något kantig men mest pga för lite Tid på rygg. Men favorit producenten levererar. 94?

DRC la tâche 2009
WOTN, föga förvånande. Så otroligt snyggt hantverk. Snygg frukt otrolig näsa. Så förföriskt i näsa, doftade nog i glaset 10 min innan jag testade. Wooow. Allt jag vill ha i ett vin, är detta ej perfektion så är det så nära man kan komma? Färgen är så otroligt vacker, klart bästa la

Tâche i mitt liv. 98?

Latour 2014 magnum
Avsluta med favorit bdx i bra storlek men stökig årgång. Haft förut och detta är super. För ungt för de flesta men så otroligt gott just nu. Fin frukt och tydliga bordeux markörer i alla avseenden.
94?

Åt fisk till pinot och det var en perfekt match

buteljen

Medlem
IMG_0115.jpeg

Vid lunchen igår berättade sommelieren att han hade ett vin vi kunde prova till efterrätten. Han brukar alltid dyka upp med en rad olika flaskor för oss att testa, vilket gör det extra roligt att gå dit 👏.

Vinet visade sig vara Barbadillo Reliquia Pedro Ximenez. Otroligt bra. Fantastisk balans och en magisk fräschör som jag blev helt golvad av 💯. Gick hem o googlade och det visade sig vara ett ganska så unikt vin. Jag snor en tasting not från nätet för det var på pricken så som det är beskrivet där. Lägger även in länken till hela artikeln som beskriver historien bakom vinet. Det åker nog upp på min topp-10 lista 🔝.

https://www.the-buyer.net/tasting/wine/barbadillo-reliquia-rarest-sherries

Barbadillo Reliquia Pedro Ximenez
The rarity of this 100+ year old PX is best summed up in that only 17 half bottles are being released globally, there only being 2 casks left at the bodega. Unlike a lot of old PXs however, it is immensely drinkable without the bitterness you often get with these wines.

It pours into the glass like engine oil, opaque, the deepest mahogany with yellowy red edging. The aromas are concentrated and bewitching – raisins, espresso, fig syrup, a slight hint of mushroom; the palate is oleaginous, terrific balance with the 350 gms of RS matched well with high acidity. The flavours take you on a journey from baked apple with plump raisins, muscovado, liquorice, coffee beans and dark chocolate… and back again. Simply mind blowing.

Last edited:

Sonderlese

Medlem
Visa bifogad bild 33377

Vid lunchen igår berättade sommelieren att han hade ett vin vi kunde prova till efterrätten. Han brukar alltid dyka upp med en rad olika flaskor för oss att testa, vilket gör det extra roligt att gå dit 👏.

Vinet visade sig vara Barbadillo Reliquia Pedro Ximenez. Otroligt bra. Fantastisk balans och en magisk fräschör som jag blev helt golvad av 💯. Gick hem o googlade och det visade sig vara ett ganska så unikt vin. Jag snor en tasting not från nätet för det var på pricken så som det är beskrivet där. Lägger även in länken till hela artikeln som beskriver historien bakom vinet. Det åker nog upp på min topp-10 lista 🔝.

https://www.the-buyer.net/tasting/wine/barbadillo-reliquia-rarest-sherries
Hoppas det släpps snart på TS! (Till världens bäst pris!)

LeChat

Medlem
IMG_6723.jpeg

2016 Domaine Saint Préfert Châteauneuf-du-Pape Collection Charles Giraud
(60% grenache, 40% mourvedre)

Saint Prefert lyckas ofta göra goda, balanserade viner med viss elegans. Komplexitet och smakrikedom är hemmaplan för en chateauneuf så utmaningarna är oftast balans, elegans och alkohol. Men Isabel Ferrando som driver Saint Prefert är som sagt en av de producenter som ofta lyckas med detta konststycke.

Alkoholen är påtaglig och lite för framträdande för min smak. Bra intensitet och långt avslut.
Smakmässigt är den klassisk med bl.a. lakrits, körsbär, hallon, peppar, järn, läder.

En relevant referensflaska skulle varit 2015 Gourt de Mautens. Här finns likheter. Båda är utomordentligt genuina viner, men Gourt de Mautens maskerar alkoholen betydligt bättre tycker jag.

Inventerade frysen inför kvällens mixed grill. Hittade en lammfilé, en entrecôte och en halv fläskfilé. Sen toppar vi detta med några chorizokorvar, potatisgratäng och tzatziki.
Tror faktiskt att denna alkoholstinna rackare kan komma att förgylla lördagskvällen! :cigarr:

Last edited:
IMG_8696.jpeg

2023 Marchesi di Barolo Langhe Nebbiolo Bric Amel
En öppen och välkomnande doft av hallon, körsbär och vinbär.
I munnen är det mer blåbär och körsbär som dominerar tillsammans med lite tjära. Tanninerna är polerade och syran balanseras av den fina frukten.

Det här var en trevlig bekantskap som på black friday gick loss på 9.40€. Sicket kap.

KimHartman

Medlem
IMG_1402.jpeg

2013 Auguste Clape Cornas

Decanted 4 h prior to tasting. Plums, cherries, grapefruit, lemon, cucumber, leather, stone, asphalt, macadamia nuts. Cool fruit, with marked acidity and relatively well-behaved tannins. For a Clape Cornas, this is towards the lighter and more elegant end of the spectrum. Showing really well!

93 p

Även om det inte på något sätt alls är ett dominerande inslag, så ger kombinationen citron-gurka-sten-hög syra nästan känslan av att någon toppat upp det hela med en gnutta bättre torr riesling. Knäppt, men gott!

KimHartman

Medlem
Visa bifogad bild 33378
2016 Domaine Saint Préfert Châteauneuf-du-Pape Collection Charles Giraud
(60% grenache, 40% mourvedre)

Saint Prefert lyckas ofta göra goda, balanserade viner med viss elegans. Komplexitet och smakrikedom är hemmaplan för en chateauneuf så utmaningarna är oftast balans, elegans och alkohol. Men Isabel Ferrando som driver Saint Prefert är som sagt en av de producenter som ofta lyckas med detta konststycke.

Alkoholen är påtaglig och lite för framträdande för min smak. Bra intensitet och långt avslut.
Smakmässigt är den klassisk med bl.a. lakrits, körsbär, hallon, peppar, järn, läder.

En relevant referensflaska skulle varit 2015 Gourt de Mautens. Här finns likheter. Båda är utomordentligt genuina viner, men Gourt de Mautens maskerar alkoholen betydligt bättre tycker jag.

Inventerade frysen inför kvällens mixed grill. Hittade en lammfilé, en entrecôte och en halv fläskfilé. Sen toppar vi detta med några chorizokorvar, potatisgratäng och tzatziki.
Tror faktiskt att denna alkoholstinna rackare kan komma att förgylla lördagskvällen! :cigarr:
Sitter och håller på en 2010 Charles Giraud. Kanske dags snart?

Akimchik

Medlem
IMG_6660.jpeg
IMG_6658.jpeg
IMG_6653.jpeg

Wow, kväll nummer två. Högt och lågt. Men spännande och kul.

Startar med en Petrus 2005, ja jag fattar rött muskelpaket innan champagne och vitt, är du galen? Detta var på en hotellbar innan middagen och dem ”reade” ut Petrus och då blev det så, och tack för det. Min bästa upplevelse från Bordeaux, och Petrus någonsin. Doftade säkert 5plus minuter innan sip nummer 1. Kanel apelsin och framför allt oändligt med mystik och röda bär i doft. Näsa 10/10. Lång smak detta vin kommer överleva 20-40 år till lätt, men varför vänta? Så otroligt gott nu taninerna kan mjukas upp en aning men så snygg och så bra. Merlot är så tydligt att blindar du detta missar du ej att det är vad det är. 97 poäng

NV bérêche et fils reflet d’antan
Ny producent för mig och skumpa idag igen fast i rätt format (magnum) wow detta var kul, färgen är otrolig, och drar lite åt rosé hållet men ej hela vägen. Doften är härlig och ej anonym. Men vilken grej, komplext och snyggt. Gröna toner och gröna äpplen. Skumpa är fan gott ej lika små bubblor som salon men väldigt bra, rostad brioche i både näsa och mun. Kanske lite för mkt jästfällning för min smak men jätte bra. 93?

Chateau haut brion blanc 2007
Hmm alltid velat testa detta och jaha… färg är kola, bärnsten och ser ut som ett dessertvin, själva densiteten känns som ett dessertvin. Väldigt spännande men detta var ej för mig, vitt vin från bdx börjar och slutar här. I munnen marsipan, mandelmassa och dålig kola. 78 poäng.

Noter till en själv, köp skumpa i Magnum format och vad folk än känner och tycker om Petrus så är det kungen av Bordeaux.

KimHartman

Medlem
IMG_1403.jpeg

2015 Il Marroneto Brunello di Montalcino

Decanted 2.5 h prior to tasting. Red and black currants, rosehip, orange peel, flowers, sage, cinnamon, and just a touch of coconut. Crunchy tannins, bright acidity, pure fruit with a spicy twist. Intense flavors but without any heaviness. This has so much vibrancy! Each sip is like the release of energy from a compressed spring. Incredibly charming and playful for a Brunello. There is no need to wait – I would drink this in its current youthful phase. On par with the style-wise similar and excellent 2012.

94 p

Notera hur etiketten anger en alkoholhalt på 13.9%. Producenten kanske alltid anger halten med tre värdesiffror utan avrundning till halva procentenheter, jag vet inte. Men får man inte lite känslan att de var väldigt stolta över att ligga under 14% i en varm årgång som 2015?

Wintermute

Medlem
Argentino 2020
Argentisk knakelibrakmalbec. Mörkt lila, nätan opakt. Doft av blåbär, grädde, kanske rått kött. Intensivt, men inte vulgärt. Smak av blåbär, mint, lavendel, viol, lite fatkryddor i slutet. Superbalanserat långt och hyfsat komplext. Troligen bättre om 20 år, men fullt njutbart redan nu. 93p? Möjligen årsbästa.

KimHartman

Medlem
Argentino 2020
Argentisk knakelibrakmalbec. Mörkt lila, nätan opakt. Doft av blåbär, grädde, kanske rått kött. Intensivt, men inte vulgärt. Smak av blåbär, mint, lavendel, viol, lite fatkryddor i slutet. Superbalanserat långt och hyfsat komplext. Troligen bättre om 20 år, men fullt njutbart redan nu. 93p? Möjligen årsbästa.
Är det den med skeletten?

Wintermute

Medlem
Är det den med skeletten?
20241215_215424.jpg

Ett skelett, som jag tror symboliserar vinlusen. Det finns dessutom tre ytterligare damer, som jag härmed skall läsa på om.

Edit: såhär sa Gemini:
Kortfattat:
* Eleonora av Aquitanien: Representerar Malbec-druvans ursprung i Frankrike.
* Den spöklika kvinnan: Symboliserar vinlusen som nästan utplånade vinodlingen i Europa.
* De två andra kvinnorna: Står för Malbec-druvans nya liv och framgång i Argentina.

Magikern

Medlem
Visa bifogad bild 33385Visa bifogad bild 33384Visa bifogad bild 33383
Wow, kväll nummer två. Högt och lågt. Men spännande och kul.

Startar med en Petrus 2005, ja jag fattar rött muskelpaket innan champagne och vitt, är du galen? Detta var på en hotellbar innan middagen och dem ”reade” ut Petrus och då blev det så, och tack för det. Min bästa upplevelse från Bordeaux, och Petrus någonsin. Doftade säkert 5plus minuter innan sip nummer 1. Kanel apelsin och framför allt oändligt med mystik och röda bär i doft. Näsa 10/10. Lång smak detta vin kommer överleva 20-40 år till lätt, men varför vänta? Så otroligt gott nu taninerna kan mjukas upp en aning men så snygg och så bra. Merlot är så tydligt att blindar du detta missar du ej att det är vad det är. 97 poäng

NV bérêche et fils reflet d’antan
Ny producent för mig och skumpa idag igen fast i rätt format (magnum) wow detta var kul, färgen är otrolig, och drar lite åt rosé hållet men ej hela vägen. Doften är härlig och ej anonym. Men vilken grej, komplext och snyggt. Gröna toner och gröna äpplen. Skumpa är fan gott ej lika små bubblor som salon men väldigt bra, rostad brioche i både näsa och mun. Kanske lite för mkt jästfällning för min smak men jätte bra. 93?

Chateau haut brion blanc 2007
Hmm alltid velat testa detta och jaha… färg är kola, bärnsten och ser ut som ett dessertvin, själva densiteten känns som ett dessertvin. Väldigt spännande men detta var ej för mig, vitt vin från bdx börjar och slutar här. I munnen marsipan, mandelmassa och dålig kola. 78 poäng.

Noter till en själv, köp skumpa i Magnum format och vad folk än känner och tycker om Petrus så är det kungen av Bordeaux.

Haut-Brion blanc flaskan verkar ha varit en smula defekt enligt din beskrivning, Värmeskada kanske?

Akimchik

Medlem
Svårt att säga, det kan ha varit så. För dålig erfarenhet för att veta vad som var felet, någon som har mycket erfarenhet från vit bordeux?

Magikern

Medlem
Svårt att säga, det kan ha varit så. För dålig erfarenhet för att veta vad som var felet, någon som har mycket erfarenhet från vit bordeux?

Upplevde alla som provade vinet det på samma sätt? Jag har inte provat 07 själv men enligt cellartracker skall det vara utmärkt idag.

Toppen