Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Visa bifogad bild 33691
2021 Fontodi Chianti Classico

Ny årgång av Fontodis CC provas ikväll till hembakad pizza på salsicciafärs, rökt skinka, lök, röd paprika och som sen toppas med ruccola och en smarrig vitlökssås.
Visa bifogad bild 33692

2021 känns kanske något fylligare men är lika bra som alltid. Genuin, komplex smak och med en läcker syra. Harmoniskt svingod och känns helt drickfärdig. Köpte 6 flaskor för ett par veckor sedan men efter dagens smakprov blev det en beställning på ytterligare 6 flaskor. Sann drickglädje!
Köpte också ett gäng. Giovanni Manetti om 2021 års buteljeringar: "Of recent vintages, 2021 stands out. ‘It was a wonderful vintage,’ he says, ‘my favourite vintage ever made. It is a very complete vintage. Hard to compare with other vintages but really great." Vad tror du om lagring? Optimal/maximal/minimal (även om jag tolkar dig som att det är bra till pizza redan nu)?

LeChat

Medlem
Köpte också ett gäng. Giovanni Manetti om 2021 års buteljeringar: "Of recent vintages, 2021 stands out. ‘It was a wonderful vintage,’ he says, ‘my favourite vintage ever made. It is a very complete vintage. Hard to compare with other vintages but really great." Vad tror du om lagring? Optimal/maximal/minimal (även om jag tolkar dig som att det är bra till pizza redan nu)?
Alla flaskor (ganska få) som levererar riktigt bra i unga år, de dricker jag på studs. Har alldeles för många flaskor med ”potential” som behöver utvecklas i många år. Så är väldigt tacksam när det dyker upp flaskor som både kan visa hög kvalitet och sann drickglädje redan i unga år. Fontodi 2021 är riktigt smaskig, så kort sagt skiter jag i hur utvecklingspotentialen ser ut.:cool:

The Wall

Medlem
2022 Clos de Beauce Chenin

Ploppad 19.15, hällt i olika glas under kvällen, ingen karaffering, men vi är inne på sista tredjedelen i flaskan så viss luftning har vinet ändå fått allteftersom nivån i flaskan sjunkit. Nu 21.25, hällde upp i Treenigheten omkring 21.00.

Veloce Riesling; dämpat, eller snarare urluftat intryck, det finns lite druvkärna, lite grön ton typ nybitet Granny Smith, lite grillad citron. Påminner om en Petit Chablis men ändå inte. Munnen; syrlig, lätt kryddigt, Chablis-vibbar, lättklunkat.

Veritas Chenin/sauvignon blanc; tydlig grillad citron och inslag av våt halm, dvs det jag letar efter i min franska CB. Kanske även ett beskt anslag. Munnen; syrlig som bara den (anar att det är glasets smala form som gör att tungpapillerna fångar upp syran direkt), beska och citrus trängs smakmässigt. Bra, gott men kanske lite väl syrlig?

Zalto Universal; mer fuktig halm än grillad citron, kanske lite anonym/platt i doften (och när jag sniffar ur Veloce igen känns vinet kryddigare ur Veloce), men det känns ändå som en ganska tydlig markör. I munnen; syrlig, besk, god, fin eftersmak, grillad citron, syran är klart angenämare än i Veritas; ur Zalto finns en friskhet i syran som bjuder in till en klunk till. Och en till. Och en till. Samma vin ur Veritas känns som att sluka en hel nyzestad citronklyfta (dvs det vita är kvar); syra och beska i frontlinjen, vilket är bra i sås, men kanske inte i gommen.

Middagen utgjordes av kycklingbröstfiléer som badade i en sås av grädde, rosmarin (torkad för smaken, färsk för ögat), vitlök, gul lök, soltorkade tomater, citronzest och -saft samt lite kycklingfond. Vinet ut de olika glasen presterade till maten ungefär som ovan; lite väl anonymt ut Veloce, extra syratillskott ur Veritas och bra matchning ur Zalto.

Men piggast till maten var ändå NV Langlois Crémant de Loire Brut réserve med sina 60 chardonnay, 20 chenin blanc och 20 cabernet franc ur Veritas Champagne.
IMG_7203.jpeg

Kvällens försöksvin och Treenigheten; glasmässigt från vänster till höger: Veloce - titta, Veritas - dofta, Universal - smaka.

Toppen