Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

The Wall

Medlem
Så var vi här igen. Ett basvin från en känd producent i Bourgogne. Antagligen köpte jag det via en bra mus och lite tur. Sauzet Bourgogne Blanc 2022. 500 kr?

Jag provar och sen luftar i två timmar. Ingen hemma. Får prova igen imorgon men jag tror ingen hade kunnat skilja detta från en 150 kr chardonnay på flygplatsen i nuläget

Visa bifogad bild 33621
Vi jämförde den med 2022 Felton Road Bannockburn Chardonnay (båda ur Zalto Balance och båda vinerna fick njuta av karaff i ungefär 2 timmar) i helgen; jag tyckte att Sauzet drog åt det mjäkigare hållet och att Felton Road var det vassare vinet. Sen kombinerade vi vinerna till ugnsstekt rödingfilé med kålrabbi och spenat (Myllymäkis recept) och då visade det sig att Sauzet framstod som elegant och passade finfint till maten, medan Felton Road gav ett intryck som en lite väl kantig och osmidig kompanjon. Vår slutsats blev att ska man dricka ett vin väljer man Felton Road och ska man dricka ett vin till maten så väljer man Sauzet. Men runt 500 kr för enkel-Sauzet börjar tangera begreppet "löjligt".

Vingubben

Medlem
IMG_6030.jpeg

Helgens BYOB innehöll också en rödvinsflight med bra spännvidd.

Alejandro Gallo, Tintilla & Viariego Nero 2021

En liten producent från Teneriffa med vinmakning i den gamla skolan. Stack ut i sammanhanget med karamell och blommor som samsades med rätt bitiga tanniner. Hamnade på en delad sistaplats.

Sine Qua Non, Distenta III, Syrah 2021

Djup, kraft, slånbär, björnbär och en hel del ek. Bra nu men behöver ett par år för att skaka av sig lite vresighet. Vann ändå flighten med tre förstaröster.

Vega Sicilia, Pintia 2008

Väldigt mycket Spanien med maffiga fattoner och lätt vanilj i avslutet. Visst fanns det ålderstoner men vinet var piggt så det förslår. Min favorit för kvällen och en andraplats strax bakom SQN.

Mullineux, Shist 2017

Var rätt säker på att detta skulle vara Norra Rhone. Fina tanniner, en hel del chark och mörk frukt. Gott men lite annonymt. Delad sistaplats.

Robert Chevillon, Nuits Sait Georges, Les Vaucrains 1er Cru 2009

Antecknade att den stack ut utan att sticka ut. Var först och snurrade i Italien men bestämde mig sedan för Norra Rhone. Lätt förvånad när det var en Bourgogne, dock i en ganska rustik stil. Hamnade på en hedersam tredjeplats.

Som så ofta annars tar SQN hem första platsen. Svårt att armbåga sig fram då den tenderar att ta över en provning med sin enorma kraft.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vega Sicilia, Pintia 2008

Väldigt mycket Spanien med maffiga fattoner och lätt vanilj i avslutet. Visst fanns det ålderstoner men vinet var piggt så det förslår. Min favorit för kvällen och en andraplats strax bakom SQN.
Vilken fantastiskt trevlig flight!
Pintia är en husgud här. Jagar den ständigt på auktionerna... Gillar man stilen är den mycket att hänga i julgranen!
Den förra jag ploppade var intressant nog en 2008. Det var för ganska exakt ett år sedan. Håller deras 2015 som med högst potential (av de jag mumsat) men har hitintills inte blivit besviken på någon av dem.

Last edited:
Toppen