Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
IMG_6771.jpeg

2008 Château Montrose

Doften är lovande och ger ett exklusivt intryck. Till en början utmärker sig läder, körsbär, lite stall och med lite tid så växer den till sig i komplexitet.

I munnen är den harmonisk och elegant. Känns som att den hunnit utvecklas en aning och börjar närma sig medelåldern, men framtiden ser ljus ut och inga tecken på ålderskrämpor.
Men riktigt god redan när den fått lufta sig ett tag.

LarsW

Medlem
Mont-Redon Châteauneuf-du-Pape 2005 Magnum

Sedan många år det närmaste jag kommer till ett husvin. Druckit merparten av årgångar tillbaka till 80-talet. Har aldrig gjort mig besviken.
Tegel/orange i kanten på glaset.

I näsan är det fin frukt, mogna körsbär, blåbär och en trevlig ton av svartpeppar. Chark, rökt te och läder. Några höstlöv som skvallrar om åldern. Läcker doft som känns typisk för regionen.

I munnen är det fräschare än den halvmagnum jag drack för ngr år sen', gissar att det är mgn-formatet som hjälper till. Plommon, blåbär, körsbär och en fin rökighet. Ekad vanilj. Kanske ngr tertiära toner väntar strax runt hörnet men känns inte som detta har kommit in i ålderdomen ännu. Medel plus lång eftersmak.

Dracks till en middag med rödvinsbrässerade oxkinder, mycket bra kombo.
En av de bättre flaskorna på lång tid. Väldigt prisvärt om man får lov att prata om sådant...

92(+)p

thumbnail_20241027_175545.jpg

KimHartman

Medlem
IMG_1445.jpeg

2016 Pierre Gonon St. Joseph

Decanted 1.5 h prior to tasting. Blueberries, blackberries, lemon juice, licorice, olives, meat, stone, spices, juniper wood. Accessible, with distinct acidity and moderate tannins. Concentrated but refined, quite sophisticated actually. Drink or hold.

92-93 p

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jagar ju 53 Muscadet-producenter under bältet 2025. Räknar nu nio olika och känner att jag kommer klara den stundande vita månaden i februari.

Naturligtvis är det enkelt i början, men jag vet inte efter hur många producenter som det börjar bli trögt. Ytterligare 15 borde absolut inte vara något problem med de tre butiker jag handlar från idag.
  • Domaine de Bellevue (Jérôme Bretaudeau)
  • Domaine Michel David
  • Luc & Jerome Choblet
  • Jérémie Huchet & Jérémie Mourat
  • Christian et Pascal Luneau
  • Plessis-Duval
  • Domaine de L’Epinay
  • Domain de l’Angeliere
Och dagens Plopp:

2022 Domaine de la Bigotiere, 88 p

A refined wine but an atypical Muscadet.
Mild and elegant - flirting with "watery".
Acidity is M (too low for my Muscadet love).
Typical aroma profile, but polished.

Maybe this wine will come around with some years of rest, but there are other bottlings I love much more deeply.

StefanAkiko

Mont-Redon Châteauneuf-du-Pape 2005 Magnum

Sedan många år det närmaste jag kommer till ett husvin. Druckit merparten av årgångar tillbaka till 80-talet. Har aldrig gjort mig besviken.
Tegel/orange i kanten på glaset.

I näsan är det fin frukt, mogna körsbär, blåbär och en trevlig ton av svartpeppar. Chark, rökt te och läder. Några höstlöv som skvallrar om åldern. Läcker doft som känns typisk för regionen.

I munnen är det fräschare än den halvmagnum jag drack för ngr år sen', gissar att det är mgn-formatet som hjälper till. Plommon, blåbär, körsbär och en fin rökighet. Ekad vanilj. Kanske ngr tertiära toner väntar strax runt hörnet men känns inte som detta har kommit in i ålderdomen ännu. Medel plus lång eftersmak.

Dracks till en middag med rödvinsbrässerade oxkinder, mycket bra kombo.
En av de bättre flaskorna på lång tid. Väldigt prisvärt om man får lov att prata om sådant...

92(+)p

Visa bifogad bild 33589
Drack också i princip alla årgångar tills 2007, som jag fortfarande har en magnum kvar av. Varför betala 2000 pixelurer för ett vin som inte är lika bra som detta?

- Prisvärt, sa Bill.
- Prisvärt! sa Bull.

Jag håller med.

Babinski

Medlem
Till huvudrätten en alltför tunn blauburgunder som inte kompletterade min fantastiska matlagning. Men skitsamma, för kvällens huvudattraktion var ju Krug GC 164eme. Så jävla fyllig, fin och smarrig både för sig själv eller med ibericoskinka och comté. Omöjligt att sluta dricka så när den var slut fick M18 den otacksamma uppgiften att ta över. Förstås inte alls samma längd och komplexitet men ändå väldigt välbalanserad och elegant. Lämnade en eftersmak av citrusskal som förvisso var trevlig men kanske aningen i överkant vilken tar ner helhetsintrycket något.

Attachments

• IMG_1066.jpeg
    IMG_1066.jpeg
    54,9 KB · Visningar: 38

Akimchik

Medlem
822b93b1-8838-4721-8fd6-fbc6ba065e9d.jpeg
cae231f5-57e2-4b13-87cc-8531a46e7009.jpeg
Wow uppdelat på två kvällar Fredagen innehöll champagnen och alla Pinots och Petrus. Kväll nummer två innehåller Renaldo lite andra viner som jag inte fick bild på, men till vinerna:

Drc drc 2014
Otrolig bukett, du kan hälla upp ett glas och det sprider en förförisk och en mystisk doft i hela rummet. Den ger sig till känna inte bara för att du har en legendarisk flaska utan även buketten går inte att missta du vet direkt vad det är du dricker och jävlar vad gott det är otrolig frukt, otrolig längd och detta är så klart det bästa man kan dricka inget snack om saken. 97 stadiga poäng.

GDV bonne mares 2008
Kommer lite i skymundan på grund av lineup, men men men detta är så gott mer funk än alla andra i bukett. Väldigt härlig röd frukt och perfekta tanniner. En favoritproducent som har bara önskat att man hade mer av 95 poäng.

Drc drc 2020
Kvällens vinnare för mig och jag förstår att alla tycker att detta är för ungt. men wow mineraliteten det snygga hantverket och den tydliga terroir känslan är on point. Absolut inte fullt utvecklad men väldigt roligt att få dricka nåt sånt här så ung också topp tre bästa vin jag druckit i mitt liv. Kul att få jämföra två styckna på samma kväll. Det händer väldigt mycket i glaset efter en timma och efter 2 timmar 98 poäng

Petrus magnum 2008
Vilket vin, i en rolig storlek. Otrolig bukett. Otrolig mun. Otroligt hantverk. Otroligt vin. Kungen av Bordeaux en del tyckte detta var bäst ikväll. Unik i sitt uttryck, och massvis med tryffel och mörka choklad toner. 96 poäng

Salon 2013
Perfekta små fina bubblor och väldigt piggt. För mig var detta det bästa bubblet, ungt härligt mineraliskt och tillgängligt. Otroligt i både näsa och mun, vore kul att testa något från samma producent med mer ålder för det finns mer att hämta. 94 poäng

Krug clos d’ambonnay 1998
Moget och jag fattar grejen, otroligt vin men inte riktigt för mig. 100% Pinot Noir så väldigt kul att testa det samma kväll som man drack massa röda Pinot’s. Karamelliserad apelsin, en del krisp men väldigt moget. Vilken grej att testa men för mig 2a i champagne racet. 92 poäng

Gueseppi Rinaldi tre tine 2020
Tidigt men 2020 är ju bara att dricka typ. Detta var kväll 2 och dracks med lite annat vitt som inte får plats i denna post. Tog med denna för jag drack en 15 för 3 Veckor sedan. Anonym bukett men tydlig mun med rosblad, röda bär och mint samt behaglig syra. Men vilken producent, detta är så gott och detta är min favorit stil av Barolo. Elegant och burgundiskt. Ska nog dricka mina Barolos från 20 snarast. Lärdom; dricka Barolo i rätt tillfälle beroende på årgång är A och O när det gäller vin gjort på Nebbiolo, kanske gällande alla viner men bara mest tydligt för mig när det gäller just Piemonte viner.
94 poäng

Sammanfattning
Wow, vilken helg! 2024 var bra men 2025, med denna start kan bli otroligt kul. Kommer minnas speciellt fredagen hela livet, vi åt vit fisk med potatis och beurre blanc samt gåslever, chark, bröd och smör. Pinot plus fisk är det bästa jag vet. Fulländad helg.

Attachments

• IMG_7684.jpeg
    IMG_7684.jpeg
    40,1 KB · Visningar: 42

LeChat

Medlem
IMG_6776.jpeg

1995 Bouchard Père et Fils Volnay 1er Cru Caillerets Ancienne Cuvée Carnot

Drack denna senast i november. Kvällens flaska är minst lika bra, kanske snäppet bättre.

Fullmogen men utan några egentliga brister. Söt, komplex frukt med en aptitlig syra.

Smaskig Volnay i glaset och fruns Coq au vin på tallriken. Bör kunna bli en fullträff tycker jag.

StefanAkiko

Visa bifogad bild 33593Visa bifogad bild 33594Wow uppdelat på två kvällar Fredagen innehöll champagnen och alla Pinots och Petrus. Kväll nummer två innehåller Renaldo lite andra viner som jag inte fick bild på, men till vinerna:

Drc drc 2014
Otrolig bukett, du kan hälla upp ett glas och det sprider en förförisk och en mystisk doft i hela rummet. Den ger sig till känna inte bara för att du har en legendarisk flaska utan även buketten går inte att missta du vet direkt vad det är du dricker och jävlar vad gott det är otrolig frukt, otrolig längd och detta är så klart det bästa man kan dricka inget snack om saken. 97 stadiga poäng.

GDV bonne mares 2008
Kommer lite i skymundan på grund av lineup, men men men detta är så gott mer funk än alla andra i bukett. Väldigt härlig röd frukt och perfekta tanniner. En favoritproducent som har bara önskat att man hade mer av 95 poäng.

Drc drc 2020
Kvällens vinnare för mig och jag förstår att alla tycker att detta är för ungt. men wow mineraliteten det snygga hantverket och den tydliga terroir känslan är on point. Absolut inte fullt utvecklad men väldigt roligt att få dricka nåt sånt här så ung också topp tre bästa vin jag druckit i mitt liv. Kul att få jämföra två styckna på samma kväll. Det händer väldigt mycket i glaset efter en timma och efter 2 timmar 98 poäng

Petrus magnum 2008
Vilket vin, i en rolig storlek. Otrolig bukett. Otrolig mun. Otroligt hantverk. Otroligt vin. Kungen av Bordeaux en del tyckte detta var bäst ikväll. Unik i sitt uttryck, och massvis med tryffel och mörka choklad toner. 96 poäng

Salon 2013
Perfekta små fina bubblor och väldigt piggt. För mig var detta det bästa bubblet, ungt härligt mineraliskt och tillgängligt. Otroligt i både näsa och mun, vore kul att testa något från samma producent med mer ålder för det finns mer att hämta. 94 poäng

Moget och jag fattar grejen, otroligt vin men inte riktigt för mig. 100% Pinot Noir så väldigt kul att testa det samma kväll som man drack massa röda Pinot’s. Karamelliserad apelsin, en del krisp men väldigt moget. Vilken grej att testa men för mig 2a i champagne racet. 92 poäng

Tidigt men 2020 är ju bara att dricka typ. Detta var kväll 2 och dracks med lite annat vitt som inte får plats i denna post. Tog med denna för jag drack en 15 för 3 Veckor sedan. Anonym bukett men tydlig mun med rosblad, röda bär och mint samt behaglig syra. Men vilken producent, detta är så gott och detta är min favorit stil av Barolo. Elegant och burgundiskt. Ska nog dricka mina Barolos från 20 snarast. Lärdom; dricka Barolo i rätt tillfälle beroende på årgång är A och O när det gäller vin gjort på Nebbiolo, kanske gällande alla viner men bara mest tydligt för mig när det gäller just Piemonte viner.
94 poäng

Sammanfattning
Wow, vilken helg! 2024 var bra men 2025, med denna start kan bli otroligt kul. Kommer minnas speciellt fredagen hela livet, vi åt vit fisk med potatis och beurre blanc samt gåslever, chark, bröd och smör. Pinot plus fisk är det bästa jag vet. Fulländad helg.
Underbara pjäser!
Hur ser 100 poäng ut enligt ditt tycke?

"detta är så klart det bästa man kan dricka inget snack om saken. 97"
Vän av ordning kan väl tycka att 100p är det bästa man kan dricka???

Akimchik

Medlem
Underbara pjäser!
Hur ser 100 poäng ut enligt ditt tycke?

"detta är så klart det bästa man kan dricka inget snack om saken. 97"
Vän av ordning kan väl tycka att 100p är det bästa man kan dricka???
Haha skrev lite snabbt och slarvigt bara. Menar väl att romanee Conti är nummer 1, sen har jag testat 16 och den var betydligt bättre än 14 och 20 enligt mig. Så reserverar mig bara för att det går nog att komma upp lite till nivå om man får en mer komplett årgång kanske. Lite som gazetta dello sport i fotboll, de ger i stort sett aldrig ut en 10a och jag har aldrig gett ett vin 100 poäng än…

StefanAkiko

Vilken rutten söndag. Utmanade mina inköpsrutiner och förutfattade meningar. Köpte ett 500-kronorsvin som inte var drickbart och landade i slasken samt att vi öppnade en Argentisnk CS som var . . . trögdrucken. Men de sista två avsnitten av en mycket spännande miniserie lyfte aftonen på ett ok sätt.

PXL_20250112_150248552~2.jpg

2023 Camel Farm Winery Lemberger Private Reserve, Hokkaido, Japan, 77p
Kaldi Farm スペシャル ワイン
外観: 中程度の濃い赤色を帯びています。
香り: 非常に若いワインを連想させる、ブドウジュースのような甘い香りが主体です。
味わい: 口に含むと、必要以上に強い酸味が前面に立ち、不思議な果実感(搾りたてのジュースを思わせる風味)を伴いますが、ほとんどタンニンを感じません。個性や奥行きに乏しく、一口飲むだけでも飲みづらさを覚えました。
総評: 開栓後6時間ほどかけて味わいましたが、わずかにグラス2杯分ほどしか減らず、これ以上飲み進めるのが難しいと判断し、試飲を断念いたしました。

2018 Kaiken Cabernet Sauvignon Ultra, Mendoza, Argentina, 83p
Dark red and very young.
Nose is grapey but also quite deep. However, it isn't very interesting or above a your expectance of a $12 supermarket plopp.
In the mouth, it's unbalance: unnecessarily acidic and quite short. Absolutely NOTHING to write home about.
Please find something better to drink!
Life is short!

Martinski

Medlem
Visa bifogad bild 33593Visa bifogad bild 33594Wow uppdelat på två kvällar Fredagen innehöll champagnen och alla Pinots och Petrus. Kväll nummer två innehåller Renaldo lite andra viner som jag inte fick bild på, men till vinerna:

Drc drc 2014

GDV bonne mares 2008

Drc drc 2020

Petrus magnum 2008

Salon 2013

94 poäng

Sammanfattning

Viner som kostar som handpenning till en bostad eller en bra begagnad bil.

Sebran

Medlem

Drc drc 2014

GDV bonne mares 2008

Drc drc 2020

Petrus magnum 2008

Salon 2013

94 poäng

Sammanfattning

Tack för att du rapporterar om dina upplevelser här. Även om jag har haft turen att prova en Petrus en gång så räknar jag med att aldrig någonsin komma i närheten av en bättre DRC, så dina rapporter här är förmodligen så nära jag och många andra här på forumet någonsin kommer att komma detta vin.

Jag får trösta mig med att riesling är min favoritdruva och där finns ju fortfarande rätt goda möjligheter att kunna prova nästan allt som finns på marknaden, bortsett möjligen från en mogen Keller G-Max eller Egon Müller TBA :)

Akimchik

Medlem
Tack för att du rapporterar om dina upplevelser här. Även om jag har haft turen att prova en Petrus en gång så räknar jag med att aldrig någonsin komma i närheten av en bättre DRC, så dina rapporter här är förmodligen så nära jag och många andra här på forumet någonsin kommer att komma detta vin.

Jag får trösta mig med att riesling är min favoritdruva och där finns ju fortfarande rätt goda möjligheter att kunna prova nästan allt som finns på marknaden, bortsett möjligen från en mogen Keller G-Max eller Egon Müller TBA :)
Ja meningen är ju att bara dela en upplevelse som jag vet att få har tillfället eller chansen att få vara med om. Transparensen också med att det är ju fortfarande nyans skillnader med att dricka en bättre DRC som något annat toppvin. Dessa viner dricks på middagar där folk inte skriver noter eller dylikt, skulle vara otroligt kul att få göra samma sak med folk som nördar ner sig i vin och att man kunde diskutera vinet mer än vad jag får chansen att göra med mitt sällskap. Så därav fortsätter jag diskussionerna här :) Hoppas folk uppskattar inläggen och jag svarar gärna på mer frågor i forumet om ni har några :). PS Riesling är så jävla gott oftast!

buteljen

Medlem
Ja meningen är ju att bara dela en upplevelse som jag vet att få har tillfället eller chansen att få vara med om. Transparensen också med att det är ju fortfarande nyans skillnader med att dricka en bättre DRC som något annat toppvin. Dessa viner dricks på middagar där folk inte skriver noter eller dylikt, skulle vara otroligt kul att få göra samma sak med folk som nördar ner sig i vin och att man kunde diskutera vinet mer än vad jag får chansen att göra med mitt sällskap. Så därav fortsätter jag diskussionerna här :) Hoppas folk uppskattar inläggen och jag svarar gärna på mer frågor i forumet om ni har några :). PS Riesling är så jävla gott oftast!
Jag har ju skrivit flera gånger tidigare att jag tycker det är helt värdelöst när folk bara lägger upp bilder här utan att skriva något om vinerna, så jag uppskattar verkligen att du delar med dig av dina noter!! 👏💯

Akimchik

Medlem
Jag har ju skrivit flera gånger tidigare att jag tycker det är helt värdelöst när folk bara lägger upp bilder här utan att skriva något om vinerna, så jag uppskattar verkligen att du delar med dig av dina noter!! 👏💯
Jag följer dig på instagram och jag tycker du alltid ger så mycket på varje inlägg och dina BYOB ser ju helt underbara ut. Tack för orden. Jag läser väldigt mycket vad folk tycker och tänker om olika viner på detta forum och även på CT, så jag uppskattar alla typer av inlägg när man delar med sig av det man tyckte om det man drack. Just denna forum del känns som upplagd för det jag uppskattar :D

Toppen