Visa bifogad bild 33593Visa bifogad bild 33594Wow uppdelat på två kvällar Fredagen innehöll champagnen och alla Pinots och Petrus. Kväll nummer två innehåller Renaldo lite andra viner som jag inte fick bild på, men till vinerna:
Drc drc 2014
Otrolig bukett, du kan hälla upp ett glas och det sprider en förförisk och en mystisk doft i hela rummet. Den ger sig till känna inte bara för att du har en legendarisk flaska utan även buketten går inte att missta du vet direkt vad det är du dricker och jävlar vad gott det är otrolig frukt, otrolig längd och detta är så klart det bästa man kan dricka inget snack om saken. 97 stadiga poäng.
GDV bonne mares 2008
Kommer lite i skymundan på grund av lineup, men men men detta är så gott mer funk än alla andra i bukett. Väldigt härlig röd frukt och perfekta tanniner. En favoritproducent som har bara önskat att man hade mer av 95 poäng.
Drc drc 2020
Kvällens vinnare för mig och jag förstår att alla tycker att detta är för ungt. men wow mineraliteten det snygga hantverket och den tydliga terroir känslan är on point. Absolut inte fullt utvecklad men väldigt roligt att få dricka nåt sånt här så ung också topp tre bästa vin jag druckit i mitt liv. Kul att få jämföra två styckna på samma kväll. Det händer väldigt mycket i glaset efter en timma och efter 2 timmar 98 poäng
Petrus magnum 2008
Vilket vin, i en rolig storlek. Otrolig bukett. Otrolig mun. Otroligt hantverk. Otroligt vin. Kungen av Bordeaux en del tyckte detta var bäst ikväll. Unik i sitt uttryck, och massvis med tryffel och mörka choklad toner. 96 poäng
Salon 2013
Perfekta små fina bubblor och väldigt piggt. För mig var detta det bästa bubblet, ungt härligt mineraliskt och tillgängligt. Otroligt i både näsa och mun, vore kul att testa något från samma producent med mer ålder för det finns mer att hämta. 94 poäng
Krug clos d’ambonnay 1998
Moget och jag fattar grejen, otroligt vin men inte riktigt för mig. 100% Pinot Noir så väldigt kul att testa det samma kväll som man drack massa röda Pinot’s. Karamelliserad apelsin, en del krisp men väldigt moget. Vilken grej att testa men för mig 2a i champagne racet. 92 poäng
Gueseppi Rinaldi tre tine 2020
Tidigt men 2020 är ju bara att dricka typ. Detta var kväll 2 och dracks med lite annat vitt som inte får plats i denna post. Tog med denna för jag drack en 15 för 3 Veckor sedan. Anonym bukett men tydlig mun med rosblad, röda bär och mint samt behaglig syra. Men vilken producent, detta är så gott och detta är min favorit stil av Barolo. Elegant och burgundiskt. Ska nog dricka mina Barolos från 20 snarast. Lärdom; dricka Barolo i rätt tillfälle beroende på årgång är A och O när det gäller vin gjort på Nebbiolo, kanske gällande alla viner men bara mest tydligt för mig när det gäller just Piemonte viner.
94 poäng
Sammanfattning
Wow, vilken helg! 2024 var bra men 2025, med denna start kan bli otroligt kul. Kommer minnas speciellt fredagen hela livet, vi åt vit fisk med potatis och beurre blanc samt gåslever, chark, bröd och smör. Pinot plus fisk är det bästa jag vet. Fulländad helg.