Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
IMG_6771.jpeg

2008 Château Montrose

Doften är lovande och ger ett exklusivt intryck. Till en början utmärker sig läder, körsbär, lite stall och med lite tid så växer den till sig i komplexitet.

I munnen är den harmonisk och elegant. Känns som att den hunnit utvecklas en aning och börjar närma sig medelåldern, men framtiden ser ljus ut och inga tecken på ålderskrämpor.
Men riktigt god redan när den fått lufta sig ett tag.

LarsW

Medlem
Mont-Redon Châteauneuf-du-Pape 2005 Magnum

Sedan många år det närmaste jag kommer till ett husvin. Druckit merparten av årgångar tillbaka till 80-talet. Har aldrig gjort mig besviken.
Tegel/orange i kanten på glaset.

I näsan är det fin frukt, mogna körsbär, blåbär och en trevlig ton av svartpeppar. Chark, rökt te och läder. Några höstlöv som skvallrar om åldern. Läcker doft som känns typisk för regionen.

I munnen är det fräschare än den halvmagnum jag drack för ngr år sen', gissar att det är mgn-formatet som hjälper till. Plommon, blåbär, körsbär och en fin rökighet. Ekad vanilj. Kanske ngr tertiära toner väntar strax runt hörnet men känns inte som detta har kommit in i ålderdomen ännu. Medel plus lång eftersmak.

Dracks till en middag med rödvinsbrässerade oxkinder, mycket bra kombo.
En av de bättre flaskorna på lång tid. Väldigt prisvärt om man får lov att prata om sådant...

92(+)p

thumbnail_20241027_175545.jpg

Toppen