Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

IMG_9898.jpeg

2023 Crystallum The Agnes
Förkylning till trots föll jag för suget att korka upp till en laxsida med räkor och parmesansås.
”Chockdekanterar” i karaff och det första som slår mig är grön banan och krutrök i doften. Ni vet den där omogna kartiga doften när man öppnar en omogen banan. Inte oäven men oväntad.
I munnen är det krut, fin mineralitet, gula frukter, lite ek och en hög syra som inte riktigt frukten matchar idag. Kort finish som önskar mer.
Till maten kommer det mer till sin rätt, no pun intended, men är så klart ungt och oförlöst.

Magikern

Medlem
Felton Road Block 5 2017

Doft: Slånbär, malört, violer och jordgubbar. Rätt utvecklad och intressant. Massor av mörk frukt.
Attack: Rätt låg syra men hög intensitet och silkestanniner. Jordgubbar, malört, svarta vinbär och violer. Kanske även lite toner av tranbär och sviskon.
Mellansmak: Medelfyllig och präglad av jordgubbar och mörk frukt. Vinet är medelålders kan man säga och tanninerna sitter som en smäck
Eftersmak: Lång och präglad av silkestanniner och jordgubbar.

Detta är en mycket intressant pinot. Det är rätt uppenbart att det är nya världen men på rätt sätt. Jag stannar nog vid 92+ dock. 93 om 2 år. Tror att den den utvecklas bra under sin skruvkork.

Någon som provat?

LeChat

Medlem
IMG_6757.jpeg

2014 Domaine Robert Chevillon Nuits St. Georges 1er Cru Les Vaucrains

Vinlivet har tagit lite stryk eftersom jag varit sjuk i knappt en vecka. Men i dag tänkte jag prova på det igen när det ska bjudas på helstekt kyckling med klassiska tillbehör. Så jag får se om kvällens bourgogne lyckas kicka igång vinsuget igen.

Den har kommit in i drickfönstret men har ett relativt ungt uttryck.
Lite tunn i frukten kanske men annars ganska klassisk med körsbär och andra röda bär av lite syrligare sort, asiatiska kryddor, animaliskt fett och lite jord.

Avslutet känns något kärvt men på ett aptitligt sätt. Elegant och med god intressant smak.

Hade inga jätteförväntningar på årgången så positiv upplevelse. Vinsuget återställt!

Last edited:

LarsW

Medlem
Rayas CndP Pignan Reserve 1993

Superbt vin från en inte så superb årgång...

Doften är härlig! Svarta vinbär och solmogna körsbär. Väl använt läder. Ceder och cigarr. Rökt chark, rostat kaffe och mörk choklad. The list goes on. Så lovande i näsan.

Men tyvärr (och förväntat) så håller inte smaken löftena. Lätt och ganska torr frukt. Man hittar samma saker som i doften, bara mycket mindre. En balanserad syra, fina tanniner och en förvånansvärt lång eftersmak räddar upplevelsen men kan inte komma ifrån att detta skulle ha druckits för minst 10 och sannolikt 20 år sen för maximal upplevelse.

Doft 97 poäng.
Smak 87 poäng.
Total upplevelse... 91p

Inta alltid årgången är det viktigaste i ett vin men här spelade den stor roll mht lagringshorisont.
Gjorde inte ont någonstans att dricka det men skulle vara kul att smaka när det ligger på topp.

thumbnail_20241229_194203.jpg

Last edited:

katho27

Medlem
Visa bifogad bild 33469
2023 Crystallum The Agnes
I munnen är det krut, fin mineralitet, gula frukter, lite ek och en hög syra som inte riktigt frukten matchar idag. Kort finish som önskar mer.
Provade Agnes 2022 över två dagar nyligen och håller i stort med om noterna även med ett år ytterligare på korken.
Det är gott, men lite maxat i allt utom frukt och längd. Liksom lite väl uppskruvade klockor på bekostnad av elegans.
Och dag 1 känslan att man bör låta ligga lite, men dag 2 håller den inte riktigt.
Hmm, har varit ett fan av Agnes tidigare, men nu blev jag lite osäker. Enskilda flaskan kanske?

Akimchik

Medlem
IMG_7146.jpeg

Min årliga byob avklarad. 17 flaskor kom ner, noter på alla blir för svårt, höjdpunkter;

G Rinaldi tre tine 15, jävlar vilka grejer, top 2 Barolo i mitt liv och när jag dricker detta fattar jag varför halva min källare är Barolo. Detta är perfektion så burgundisk och slank och snygg! 95

Occidental bodega ridge 19,
Bästa pinot utanför Frankrike för mig, denna hade allt och jag undrar; pinot utanför Frankrike funkar ju. 94-95

Ornellaia 19 tig 21
Kul med super Tuscans som levererar, gott
Som fan, tig är så mkt körsbärs kärna så går ej missta, men detta är bara goda goda saker. 92

Har ni frågor om andra viner så fråga på, mkt mat och dryck så noterna är bristfälliga senare delen av ”provningen”

Visa bifogad bild 33489
Min årliga byob avklarad. 17 flaskor kom ner, noter på alla blir för svårt, höjdpunkter;

G Rinaldi tre tine 15, jävlar vilka grejer, top 2 Barolo i mitt liv och när jag dricker detta fattar jag varför halva min källare är Barolo. Detta är perfektion så burgundisk och slank och snygg! 95

Bästa pinot utanför Frankrike för mig, denna hade allt och jag undrar; pinot utanför Frankrike funkar ju. 94-95

Ornellaia 19 tig 21
Som fan, tig är så mkt körsbärs kärna så går ej missta, men detta är bara goda goda saker. 92

Har ni frågor om andra viner så fråga på, mkt mat och dryck så noterna är bristfälliga senare delen av ”provningen”
Hur var Podere Sante Marie (Colleoni) 2017?

Johpe

Medlem
Visa bifogad bild 33489

Ornellaia 19 tig 21

Tignanello 21, klar att drickas redan?

Provade Agnes 2022 över två dagar nyligen och håller i stort med om noterna även med ett år ytterligare på korken.
Det är gott, men lite maxat i allt utom frukt och längd. Liksom lite väl uppskruvade klockor på bekostnad av elegans.
Och dag 1 känslan att man bör låta ligga lite, men dag 2 håller den inte riktigt.
Hmm, har varit ett fan av Agnes tidigare, men nu blev jag lite osäker. Enskilda flaskan kanske?
Ja jag blev lite fundersam. Jag kunde inte riktigt få känslan att det finns så mycket att bygga på med tid heller även om vresigheten kanske lägger sig.

Vingubben

Medlem
IMG_6010.jpeg

Hubert Lamy, Les Chataigners, Bourgogne 2019

Lamy fick bli kompis till årets sista räkmacka. Ordentligt med citron, lite lätt grillad, och lite röda äppeltoner. Stram och mineralisk med en trevlig och avrundad beska. Inte någon våldsam ek men tyvärr inte frukt som räcker för att balansera hela vägen. 88p

katho27

Medlem
Avslutade året på bästa sätt med ett besök på Talldungen igår till idag.
Fenomenal upplevelse som helhet - bemötande, rum, middag, frukost och omgivningar.
En riktig höjdpunkt att sommelier/hotelldirektör Emma tog sig generöst med tid att sitta ner och prata vin utifrån lista och meny.

Gick självklart på hennes rek efter det, och det blev en flaska Danjou-Banessy Clos des Escounils 2019.

IMG_8691.jpg

Fylligt, lite oljigt men bra syra. Rik frukt (mest krusbär och vit persika), mineral, örtigt och en liten salt rökighet.
Ett härligt vin som lyckades plocka, matcha och delvis "smaka annorlunda" på ett jättetrevligt sätt till de olika rätterna.
Ljuvligt ffa till tempurafriterade endiver och salviablad, och även till vintersallad med päron, valnötter och Maestro getost.

Ett gott nytt 2025 tillönskas bästa forumet.

Last edited:

LarsW

Medlem
Beaucastel CndP Blanc 2015

Till att börja med, varför dricker jag inte mer vit Rône?

I näsan är det Persika och grillad citron. En lätt rökighet eller svavel från välanvänt tändsticksplån. Vit stenfrukt och vanilj. Flinta och... är det lakrits? Fin doft som räcker länge!

I munnen är det mängder med frukt och alla sorters citron, grillad, konserverad och zestad! En fin skalbeska. Ekad vanilj och grönt japanskt te eller noriblad. Låååång eftersmak!

Ger mig vibbar mot en riktigt bra ekad chardonnay med 20+ års ålder. Tänk en snygg Bourgogne.

94 starka poäng . Tror inte denna blir så mycket bättre med ålder. Känns riskabelt för mig att långlagra dessa viner då de har en ganska låg syra från start.

thumbnail_20241231_203118.jpg

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nyårsafton på Alte Liebe var lika magiskt som vanligt. Duon på piano 🎹 och fiol 🎻 var förstärkt med en cellist. Drag i musiken och väl tilltagen meny. Två bra flaskor vin väl förberedda hemmavid och ett glas sött. Bästa avslutet på länge 💪

PXL_20241231_115311302.PORTRAIT.ORIGINAL.jpg

2021 Magis, 97p
Hur kan man inte bara älska denna otroligt snygga vita Bourgogne från CdP?

2008 Pontet Canet, 85p
Var aggro vid plopp men då den lugnade ned sig var det bara ett storswullet vin utan styrsel. Gott till maten, men inte i närheten av att uppfylla den kostym som prislappen och hajpen utlovar.

PXL_20241231_122245010.jpg

2018 Silvaner Eiswein av Weinkellerei Deutsch, 93p
Serverades blint. Även om jag satte druvan hamnade jag i Alsace. Vackert, elegant och stilfullt vin med ren frukt och mild sötma. Dricker jag gärna mer av!

1989 Château Coutet Cuvée Madame, 99p
Mind-bending beauty, även om den fortfarande är onödigt ung.

Maten var som vanligt. Dvs sublim.
PXL_20241231_091101038.jpgPXL_20241231_092423034.jpgPXL_20241231_092601192.jpgPXL_20241231_093051929.jpgPXL_20241231_094443275.jpgPXL_20241231_100200596.jpgPXL_20241231_101258338.jpgPXL_20241231_104118780.jpgPXL_20241231_105954521.jpgPXL_20241231_111006893.jpg

Hade stora förhoppningar på min Chateau Palmer 1970 igår. Drack detta vin några ggr runt 2010 och iaf en av de flaskorna kvalar definitivt in som en av bästa Bordeaux jag druckit.

Men denna flaskan var tyvärr inte i närheten av detta. Korken var helt omöjlig att få upp trots bladöppnare så det fick silas och fixas efter korken mer eller mindre exploderat till molekyler i vinet.

Inte odrickbart på något sätt, men bara för gammalt. Höll dock stilen i flera timmar efter dekantering. Notera att volymen på den tiden var 73 cl!

IMG_4463.jpeg
IMG_4462.jpeg

katho27

Medlem
Sätter tonen för 2025.
2014 Mount Eden Vineyards Chardonnay

IMG_8714.jpg

Härligt komplex och mogen men fortfarande fräsch och utvecklas i glaset.
Klassisk Cali-chard som jag är så svag för, både i näsan och i munnen, men en level till med de 10 åren.
Lite limstift, rik frukt, citron med zest, elegant ek och en diskret sälta.
Samt med tid och värme en lätt ton av smörkola.
Hänger kvar länge.
Hoppas att jag inte druckit årets bästa vita redan dag 1, men risken finns.
Ljuvligt.

Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Efter att ha iakttagit en bekymrande dialog om att modern Barbarolobbiolo inte klarar av lagring, och att moderna tiders fanjunkare helst dricker dem utan någon nämnvärd ålder, började jag oroa mig över min flaska:

2016 M. Chiarlo Tortoniano, Barolo.

Började oroa mig över att den kanske åldrats mer än min bästa flaska från det magiska året i Piemonte, 1958:

1958 Fratelli Berteletti Piemonte Spanna

Oroa sig kan man göra så mycket man orkar, men det leder ju aldrig någon vart. Därför bara att ploppa på och jämföra.

PXL_20250103_100625586.jpg

Så, vi ploppade, dekanterade, luftade och begav oss till PRIMO för att få oss en liten komplementerande matupplevelse ovanpå.

Båda vinerna var fulla av liv och rörelse. Berteletti var uppenbarligen mindre ung och sommelieren gissade blint på 80-talet. Tortoniano blindgissades dock 10 år äldre än vad den var... Men, jag vill nog hävda att den har mycket mer att ge om en 15-20 år, sådär. Den hade helt enkelt inte utvecklats lika mycket som Bertelettin. Berteletti hade en kork som inte läckt. Såsom vinet var, hade den lekandes lätt stått pall för ytterligare 20 år av vila.

Vad kan man säga om Gattinara? Fattigmansbarbarolo i norra Piemonte? Området vilar prismässigt i skuggan av det mer pråliga och kända området Barbarolo. Kvalitetsmässigt är en helt annan frågeställning. I Gattinara heter Nebbiolo helt enkelt Spanna. Här producerar godset Fratelli Berteletti i tysthet viner av sådan oväntad storslagenhet att man undrar hur de lyckats hålla det hemligt.

1958 Fratelli Berteletti Piemonte Spanna, 97p
1958 års buteljering, hade en blek röd färg med stick mot brunt snarare än tegel. Men fortfarande friskt röd i basen. Noter av plommon, persikoskal, en ton av tobak, våt lera och små uns av oxidation möter nosen.
I munnen är den överraskande fräsch för sin ålder, syran i kombination med välintegrerade tanniner åstadkommer en sofistikerad smak av katrinplommon, plommonsås, citruszest och en lätt söt nötighet. Bara det att den fortfarande har ett litet tanninbett gör mig lycklig! Välbalanserad, raffinerad och mycket lång. Grillad toast, tobak, te, potpurri, höstpromenad, torkat virke, tapenade, serranoskinka, och väldigt mycket mer...

För ett litet historiskt perspektiv: 1958 var åter då Pelé slog fotbollsvärlden med häpnad genom sin tekniska överlägsenhet och enkelt (?) baxade hem brassarnas första herr-VM-guld. Den "spännande reformister" Khruschev tog över ledarskapet i CCCP och Charles de Gaulle blev president i Frankrike. Fidel Castro satte igång sitt "total war" mot Batistaregeringen i Cuba...

Japp! Det var tider det!

2016 M. Chiarlo Tortoniano, Barolo. 92p
En mycket ung, rätt överparfymerad, Barbarolobbiolo med fina kvaliteter och bra bett i tanninerna. En välsvarvad mackapär med lovande framtid.

2022 Jerome Choblet Muscadet, 83p
Serverades blint. Min gissning: 2021 Gewürztraminer från norra Italien.
Duktigt parfymerad på nosen, tunn och med slappa syror i gommen. Mycket otypisk. Funkade bra med seafood.

PXL_20250103_104421704.jpg

2020 Calyptra Gran Pinot Noir, 85p
Det enda detta solbadade vin har gemensamt med Bgn, är avsaknaden av pigment och tanniner. Istf den vackra lila frukten, har den en söt karamellbomb i mittpaletten. Verkligen inte min kopp te... Blindgissade på södra Italien och någon av deras tanninfria röda.

Screenshot_20250104-125423.png

1992 Taylor's Vintage, 83p
Som en plommonswullig McManis Petit Sirah eller annan formidabelt misslyckad Cali Zin. Inte min kopp te alls. Går förhoppningsvis till sig med en 50 år i flaska. Men, då sitter jag förmodligen på hemmet...

Jag kan ingenting om vin, men jag vill lära mig.

Maten var naturligtvis god. Vi valde att hoppa en fiskrätt samt att vi missade fota ett par rätter. Trots det blev vi mätta på ett osunt vis.

PXL_20250103_112203485.jpgPXL_20250103_110931304.jpgPXL_20250103_104509858.jpgPXL_20250103_103037082.jpgPXL_20250103_101658437.jpgPXL_20250103_100530165.jpgPXL_20250103_094506838.PORTRAIT.jpg

Last edited:

The Wall

Medlem
Nyår 2024 - The Wall of shame:

Enkom snabba noter pga ont om tid på själva aftonen.

Nyår 2024.jpg

Till Salmalaxen, charken och lite nötter:
NV Lanson - källarfynd, troligen omkring 20 år gammal, Veritas Champagne; mogen doft, men något intetsägande i munnen.
NV Pol Roger - källarfynd, troligen omkring 10 - 12 år gammal, Veritas Champagne; fin mogen doft och bra, moget intryck i munnen.

Till parmalindad pilgrimsmussla med blomkålspuré och rostadvitlöks-olja:
2023 Thistle & Weed Brandnetel chenin blanc, Zalto Universal, lätt drag av fuktig halm, lite anonym, i munnen fin syra och medelfyllig. Bra till maten.
2022 Cantina Terlan Winkl Sauvignon; Veritas sauvignon blanc; milda nässlor och krusbär, i munnen fin syra och lagom mängd nässlor. Helt ok till maten.

Till ugnsstekt rödingfilé med citronsås:
2022 Von Winning Ungeheuer GG; Zalto white, härlig petroleum men inte på ett "i din gom"-sätt, bra mineraler och citrus, i munnen härligt syrlig och alldeles alldeles....underbar (likt senaste gången).
2010 Remi Jobard Meursault Sous la velle; Zalto Balance, direkt efter plopp härligt mogen ton av brynt smör och grillad citron. Efter en vändning i karaff och fyra timmar senare, mer smördränkta popcorn i doften och mognare smak. Klart godkänd, en riktig dröm direkt efter plopp, men inte lika imponerande efter några timmar enligt min gom.

Till lammytterfilé med ugnsstekta betor samt persilja- och kaprisdressing och fetaoströra:
2021 Bodegas Izadi Orben Rioja; Zalto Bx; trevlig och diskret vaniljton, i munnen pigg och trevlig, bra till maten.
2021 Domaine Cosse & Maisonneuve Les Laquets; Veritas Bx; lite antydan till salmiak och örter, i munnen synnerligen syrlig, bra kvalitet. Tjuvöppning till nyårsdagens grillpremiär med ryggbiff, bearnaisesås och tomat- och löksallad (här kom vinet lite som väntat i skymundan, det saknades fyllighet för att det skulle kunna matcha kött och sås). Helt ok till lammet, men lite bortkommen till betorna.
2009 Château Rollan de By Cru Bourgeois; Sommeliers Bx grand cru; underbar doft av kakao och allt som man vill ha i sin Bx, i munnen trevlig, fyllig (nåja) med mycket bra smak. Bra till lammet och ett äss till nyårsdagens grillade ryggbiff med bearnaisessås.
2006 Domaine Santa Duc Gigondas; Veritas OW syrah; salmiak och alkohol i doften, i munnen klen kropp, mycket alkohol, viss salmiak, torkade örter och kryddighet. Vissa ålderskrämpor, men trevlig om man gillar åldrad södra Rhône. Bra till maten. Tidigare flaskor har varit klart piggare; vet inte om det är flaskvariation eller snabbmognad för samtliga flaskor som har inträffat.

Till ostarna (Kaltbach creamy, Gruyère och ytterligare några hårdingar) fick alla viner hänga med.

Till hemgjorda hallon- och chokladglassen:
NV Kracher Noble Reserve Trockenbeerenauslese: Veritas unoaked chardonnay: söt och ljuvlig doft, munnen likaså, utmärkt till glassen. Lite sopiga noter, men det här var det enda vinet som inte öppnades på förhand på eftermiddagen och jag anade att det skulle vara utmärkt då det inköptes några dagar tidigare.

Last edited:
Toppen