Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

IMG_9898.jpeg

2023 Crystallum The Agnes
Förkylning till trots föll jag för suget att korka upp till en laxsida med räkor och parmesansås.
”Chockdekanterar” i karaff och det första som slår mig är grön banan och krutrök i doften. Ni vet den där omogna kartiga doften när man öppnar en omogen banan. Inte oäven men oväntad.
I munnen är det krut, fin mineralitet, gula frukter, lite ek och en hög syra som inte riktigt frukten matchar idag. Kort finish som önskar mer.
Till maten kommer det mer till sin rätt, no pun intended, men är så klart ungt och oförlöst.

Magikern

Medlem
Felton Road Block 5 2017

Doft: Slånbär, malört, violer och jordgubbar. Rätt utvecklad och intressant. Massor av mörk frukt.
Attack: Rätt låg syra men hög intensitet och silkestanniner. Jordgubbar, malört, svarta vinbär och violer. Kanske även lite toner av tranbär och sviskon.
Mellansmak: Medelfyllig och präglad av jordgubbar och mörk frukt. Vinet är medelålders kan man säga och tanninerna sitter som en smäck
Eftersmak: Lång och präglad av silkestanniner och jordgubbar.

Detta är en mycket intressant pinot. Det är rätt uppenbart att det är nya världen men på rätt sätt. Jag stannar nog vid 92+ dock. 93 om 2 år. Tror att den den utvecklas bra under sin skruvkork.

Någon som provat?

Toppen