Firade Midsommarafton helt utan traditionella bojor. Mitt i storstaden endast tillsammans med hustrun och goda viner. Lät hustrun välja fritt av mitt (vårt kanske är mer korrekt att säga) modesta vinutbud på ca 100 flaskor högt räknat. Båda vinerna serverades således blint med skräckblandad förtjusning, då jag har ett gäng som jag helst vill spara. Men men, det var bara att hoppas på det bästa...
Visa bifogad bild 1433
2006 Benegas Lynch Libertad Vineyards Cabernet Franc (91p)
Sist jag drack detta vin så hyllade jag det mycket och gav det
93p. Blint så bedömde jag det lite rimligare, men ett riktigt kvalitetsvin är det utan tvekan.
Koncentrerat och medelfylligt med mogen karaktär. Solmogen frukt med vinbär, plommon och aningen hallon. Frukten kändes fet och söt men återhållen. Drag av mintchoklad kunde anas, men överskuggades av fin och dammig mineralitet, tobak, tjära och tydliga drag av blyerts. Eftersmaken var lång, aningen eldig, men samtidigt sval och uppfriskande. Svingott utan att kännas magiskt. Rejäl strävhet och en vital syra skvallrar om att min sista flaska borde få ligga till sig ett tag till.
Min gissning landade i Sydamerika och Cab. Tänkte väl att det kunde vara just detta, men var allt annat än säker. Detta trots det begränsade urvalet.
2005 Cape Winemakers Guild A.A Badenhorst Family Wines Auction Reserve (93p)
Mängder av plommon, svarta vinbär, paprika, nymalt kaffe och ceder fyller näsan vid första sniffen. Vi snackar Bordeaux-druvor och mest troligt är det en förlaga jag har i glaset.
Men...
...efter en stund i glaset så dyker drag av grillat kött, musselskal och aska upp och det är inte längre någon tvekan om vinets ursprung. Sydafrika och Bordeaux-blend blev således gissningen. Riktigt bra sådan dessutom, men jag trodde detta skulle nå högre höjder än så här, men kvällens vin blev det utan tvekan. Intensiteten, syran och komplexiteten var hög, balansen ok. Frukten kändes möjligen aningen trött. Det var med andra ord hög tid att dricka detta nu.
Kul med blindprovning av sina egna viner. Det blir ju lite enklare såklart, men intressant hur man bedömer dem blint.