Galen BYOB-kväll med
@Grapeskull,
@gbgpatrik och ett gäng till igår. Massor av vin av god kvalitet, allt provades helblint förutom det egna vinet (och mitt fall frugans) som serverades halvblint. Tack alla inblandade för en mycket trevlig kväll! Betygen som delas ut bör tas med en stor nypa salt. Mycket vin och relativt lite tid med varje. Jämn kvalitet dessutom med få trista vin.
Första flighten - Vita
1991 R. López de Heredia Rioja Blanco Gran Reserva Vina Tondonia (91p)
Visa bifogad bild 1393
Massiv mineralkaraktär åt flinta, petroleum och svavel. Citrusklingande frukt med lite drag av sur disktrasa, gummi, kräftspad och dill (när jag visste vad det var). Frisk syra med lång eftersmak.
Jag var helt bortkollrad på detta vin. Tyckte mineralkaraktären påminde om Riesling och gissade lite småkorkat på just detta (ibland så litar man för mycket på det spontana intrycket). Bra lärdom, dessutom inser jag att vit Rioja kan vara fullkomligt underbar. Mycket trevligt vin!
2010 Chateau Carbonnieux Blanc (89p)
Visa bifogad bild 1394
Fina fat, krut och steniga mineraler ihop med gula äpplen, citrus och pinjenötter. Mycket pigg syra med lite eldighet och fet munkänsla.
God och trevlig men aningen generisk i stilen. För mig så föll gissningen på en Chardonnay från nya världen, typ NZ.
2007 Villa Bucci Riserva (90p)
Visa bifogad bild 1395
Söt arom med lite oxidationstoner, mandel, fänkol och fet gul frukt. Mogen karaktär i fyllig stil med hög intensitet, medelsyra och rejäl längd.
Gott och udda men lite svårdefinierat. Hade inte direkt någon idé kring var det var i glaset, men både lakrits och mandel borde fått mig till Italien i brist på annat.
1998 Francois Raveneau Chablis Premier Cru Montée de Tonnerre (91p)
Visa bifogad bild 1396
Moget och aningen kokt. Torkad frukt, honung, aprikos och ett helt lass med burkmajs. Ganska fet munkänsla med lite eldighet och medelsyra. Bra längd, men aningen besk i eftersmaken.
Trots att det kändes lite över sin tid (?) så fanns det kvaliteter. Själv så vacklade jag mellan södra Rhône, en sydlig Bourgogne och en fetare Chenin Blanc från Loire.
2003 Künstler Hölle Riesling Auslese Trocken (92p)
Visa bifogad bild 1397
Underbara rieslingsaromer av det rikare och tyngre slaget. Söt tropisk frukt, gräs, flinta, diesel och honung. Frisk och läskande lemonadsyra i torr och intensiv stil.
Ja, så här skall bra Riesling smaka. Underbart god och korrekt, men trots att det var min favorit i det vita heatet så inser jag att det saknades lite komplexitet. Men det spelar ingen roll, det var riktigt gott!
2012 Torre Fornello Colli Piacentini Malvasia Una (87p)
Visa bifogad bild 1398
Udda vin med mängder av nivea, tonårsparfym, rosor, violer och lavendel. Helt unikt och komplext. Förutom all parfym så hittades även persika. Hög syra och bra intensitet i fyllig kostym.
Jag gillar udda ting, således även detta. Gissade såklart på en gewurtz av bättre slag, men det kändes inte riktigt rätt det heller, om inte annat var syran lite för hög. Ja ja, kul som satan och gott på sitt egna lilla vis, men mest troligt så lär man tröttna ganska snabbt efter mer än ett glas.
2010 Tablas Creek Esprit de Beaucastel Blanc (88p)
Visa bifogad bild 1399
Söt och uppenbart fatat med tydliga drag av vanilj, smör och sötlakrits. Frukten drar åt aprikos och mogna äpplen. Medelsyra med lite kort och eldigt avslut.
USA så det skriker om det, trots detta så vacklade jag en aning då frukten kändes södra Rhône. I brist på annat så föll gissningen på en Chardonnay från Californien. Ganska småtrevligt, men inte mycket mer.
Andra flighten - Röda
1981 Faustino I Gran Reserva (defekt?)
Visa bifogad bild 1400
Tyvärr var denna flaska aningen defekt då korken inte hade hållit tillräckligt tätt. Grumlig färg och lite onödigt oxiderat. Trots detta så fanns där liv. Lingon, stall och läder ihop med torkade körsbär. Hyfsad syra men lite vattnigt avslut.
Frugans vin och således halvblint för oss. Har dessutom fått det blint tidigare och gissade då på en schysst Bourgogne, vilket alla var rörande överens om även igår. Tyckte inte det var trevligt att dricka igår.
? Blagny La Piece Sous le Bois (93p)
Visa bifogad bild 1408
Medelfyllig och moget med inslag av stall, dill och läder. Detta ihop med kaffe och torkade körsbär. Bra intensitet och otroligt fin balans.
Jädrigt gott och ett av kvällens stora utropstecken. Kunde svurit på att det var en Tempranillo från Spanien. Gott som fan i vilket fall som helst
2009 Nicolás Catena Zapata (92p)
Visa bifogad bild 1401
Stor, ung och bumlig med massiva mängder svarta vinbär och blåbär. Därefter rejäla fat, ceder, ngt gummi och små stråk av stall och viol. Otroligt intensiv och lång med bra syra och bitande tanniner.
Alldeles för ung för att drickas nu. Det saknades komplexitet och balansen fanns inte där, men hur gott som helst ändå. Mycket internationellt i stilen. Mitt bidrag, därför lätt att gissa.
2010 Dinastia Vivanco Rioja Colección Vivanco Parcelas de Garnacha (90p)
Visa bifogad bild 1402
Fyllig och sötfruktig med mängder av hallon, björnbär, violer och en kryddighet som drog åt kardemumma och aningen peppar. Intensiv med aningen restsötma samt tydliga drag av pomerans och bergamott i eftersmaken.
Mycket svårt vin att gissa på. För mig så kändes det som en konstig och överdrivet fruktdriven syrah, men jag fick även lite känsla av den udda druvan Ruché. Märkligt vin utan minsta lilla Rioja-känsla. Jag landade i att gissa på en Syrah från NZ, vilket blev i brist på annat. Gott och annorlunda.
2005 Quinta do Vallado Touriga Nacional (89p)
Visa bifogad bild 1403
Rejält fruktig i fyllig stil. Mörka körsbär, mandel, björnbär och plommon tillsammans med choklad, ngt plast, smörkola och lakrits. Ganska mjuka tanniner med tydlig restsötma och hyfsad syra.
För mig var detta primärt en syditalienare, typ Nero d'Avola. Alternativt en varmklimatssyrah från Australien. Gott men lite småtrist i sammanhanget.
2005 Clos Mogador Priorat Manyetes (93p)
Visa bifogad bild 1404
Fyllig och fet frukt med plommon, jordgubb, potpurri, örter och läder. Mycket sträv med mängder av blyerts och tobak i den långa eftersmaken.
Andades Italien spontant, men övergick i att kännas ganska typiskt Priorat, vilket blev min gissning. Gott som tusan, men det tog ett tag innan alla nyanser kom fram. Tyckte den var relativt intetsägande i början. Växte långsamt till sig under kvällen.
2006 Fattoria di Félsina Berardenga Chianti Classico Riserva Rancia (89p)
Visa bifogad bild 1406
Mörka bär, fat och gummirök med lite lakrits. Mycket strävt, hög syra och blyerts.
Ingen direkt harmoni. Reduktivt möjligen? Kändes som en hyfsad sydafrikan. Kvaliteter fanns ändå såklart, men kvällen sämsta röda ändå trots höga poäng.
1998 Radici Taurasi Riserva (92p)
Visa bifogad bild 1407
Medelfyllig och intensiv med mörka körsbär, ceder, stall och violer. Massiv syra och tannin med mängder av blyerts i eftersmaken.
Växlade mellan att gissa Bordeaux eller Barolo. Totalmiss på sätt och vis, speciellt då jag drack detta relativt nyligen. Lika bra nu som då. Ett mycket bra vin som är mumma att smutta på.
Tredje flighten - Bonus
Här slutade jag att bry mig och bara drack...
Flertalet trevliga viner blev det. Lite Barolo, lite sydfrankrike och lite naturvin från Beaujolais.