Det blev en rätt fuktig Tokyoafton med en underbar mentor ikväll:
Tillsammans har vi inmundigat varsina 8 glas vita natur/biodynamiska viner som alla var
PLoNK (vattniga med mer eller mindre underligt orena aromer) samt två
röda, varav ett var ok och ett (Nebbiolo från Langhe) sannolikt ramlade ur vagnen som spädis. Och (
@Skumpagne icket att förglömma!) en
Champagne NV Petitjean-Pienne Blanc de Blancs Grand Cru 'Coeur de Chardonnay' som stal hela showen på den dryckesmässiga plonkrestaurangen. Dock kom kocken med stjärnepotential big time: sublima rätter, vackert komponerade, sensibelt smaksatta/tillredda och exquisit hanterade. Sommelieren var både "burkig" och högljudd med en osannolik fäblesse för det "naturliga" och "organiska".
Huh! För organiska viner!
Huh! För organisk mat!
Hejja för
Great on the Plate (R) och
Mums-för-det-jag-har-i-glaset!
Bättre att folk slutar röka
, slutar gå upp i vikt
och slutar tro på enkla genvägar
till ett långt och lyckligt
liv. (Än att tro att morötter som odlats på ssk vis i förhållande till månen
påverkar hälsan MER positivt än det puckade i att vara överviktig, överäta socker, överäta kalorier, underäta vitaminer/fibrer eller röka..) Det är KAMPEN som gör oss fullfilled! Att äta organiskt påverkar kanske en millipromille av vår hälsa. Att röka, vara överviktig, äta för mckt socker o liknande påverkar mer än hälften av din hälsa. Så!
SLUTA RÖK DU IDIOT SOM FORTFARANDE RÖKER!!!
Jomenhuvva!
NV Petitjean-Pienne Blanc de Blancs Grand Cru 'Coeur de Chardonnay'
Absolut 90p!
Intensiv smak av citrus (mer åt kabosu än åt citron), gröna äpplen och höga syror, god munkänsla, bra avslut, god
creamy munkänsla och stark avslutning. 小杉 avslutade sitt glas redan medan jag fortfarande sniffade på den yppigt ungfruktiga brödigheten. Finns väldigt många bättre CC och Cava
Ser du det?
Köp inte! Vattnigt med ... underlig smak, vissa syror, ... hej-å-hå....
Smaken är fånigare än barnateckningen...
Här har vi ett rätt mediokert vin, men som organiskt, biodynamiskt naturvin utan svavel, så fick det bli kvällens bästa icke-bubblande vin:
81 poäng! Stora applåder! ....eller med ironiglasögonen av: Lägg ned!
...tyvärr är min mentor rökare...