Jodå, även jag drack bubbel igår, kors i taket. Köpte en hyfsat kritikerrosad vintage och som referens blev det en sydafrikan med bra rykte för en liten peng, väldigt liten peng i förhållande till Champagnen. Fick dem serverat halvblint...
Visa bifogad bild 3068
2009 Graham Beck "Premier Cuvée" Brut Blanc de Blanc öppnar upp med mogen frukt som drar åt gula äpplen, havtorn, kanderad citrus, bröd, kakao och en fin mineralitet av kalk och urin. Tycker mig även ana lite saffran, smör och pinjenöt i bakgrunden. Komplext och elegant. Syran är hög men något avrundad. Riktigt bra längd och bitande intensitet.
Imponerande och riktigt bra bubbel som tog mig lite med storm faktiskt. Tänk vad mycket bubbel det går att få för för såpass lite pengar!
88p
Dags för kvällens höjdpunkt.
2005 Charles Heidsieck Millésime Vintage Brut visar upp en fin näsa direkt med gulröda äpplen, stråk av honung, nougat, järn, ylle samt ett uns våt sten och kaffe. Stramt och krispigt i munnen med rejäl syra och intensitet samt fyllig mousse och fin balans.
Visst tusan är detta det klart bättre bubblet, men nog förväntade jag mig klart större skillnader än så här med tanke på den stora prisskillnaden. Man kan ju såklart fråga sig om det är sydafrikanen som överpresterar eller om det inte är mer än så här man bör förvänta sig från en Champagne för över 600 kr? Nåväl,
90p förtjänar det, vilket inte är fy skam. Dessutom klart njutbart till lite kalixlöjrom med tillbehör.
Efter bubblet var avklarat så blev det två årgångar av klassikern
Faustino I GR (2000 och 2001). För min del är 00:an den klart bästa årgången av dessa. Mer brett, intensitet och fyllighet dessutom mindre smörkola och dill.
89p respektive
88p blir mitt slutomdöme.
Visa bifogad bild 3071