Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

mmh

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Anders Landström skrev:
2011 Frederic Esmonin Gevrey-Chambertin 1er Cru Estournelles-St.-Jacques[/b] Betydligt "svalare", elegantare och parfymerad näsa. Ren, bärig smak med fortsatt elegant struktur. Saknar kanske lite komplexitet. Bra eftersmak som hänger kvar länge.
Två helt olika viner, som speglar årgång, producent och region. Vinet från David Duband vann mitt hjärta den här kvällen då vinet andades så mycket mer personlighet medans Frederic Esmonin, om än mer elegant, kändes återhållsamt.

Vad tror du om drickfönstret for 2011 Esmonin Estournelles? Har en låda in bond och ar sugen på att ta hem den snart, men det kanske lönar sig att vänta något år, speciellt med tanke på mitt begränsade förvaringsutrymme hemma (=jag vill inte ta hem hela lådan bara för att smaka på vinet som ungt (vilket jag redan gjot i januari i år).
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

mmh skrev:
Vad tror du om drickfönstret for 2011 Esmonin Estournelles? Har en låda in bond och ar sugen på att ta hem den snart, men det kanske lönar sig att vänta något år, speciellt med tanke på mitt begränsade förvaringsutrymme hemma (=jag vill inte ta hem hela lådan bara för att smaka på vinet som ungt (vilket jag redan gjot i januari i år).

Svår fråga. Tyckte vinet var typisk för de 2011 jag druckit. Vad jag förstår är det en svår årgång men vinet hade en bra syra och det verkade kunna vinna av lagring. Jag skulle inte ha allt för bråttom. Har inte allt för mycket erfarenhet av att följa Bourgogne över åren men mitt tips är att det kommer gå in i vila ganska snart och det mår nog bra av minst 5 år till på rygg.

Kanske några av forumets bourgognerävar kan ge lite allmänna råd om 2011.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Anders Landström skrev:
Svår fråga. Tyckte vinet var typisk för de 2011 jag druckit. Vad jag förstår är det en svår årgång men vinet hade en bra syra och det verkade kunna vinna av lagring. Jag skulle inte ha allt för bråttom. Har inte allt för mycket erfarenhet av att följa Bourgogne över åren men mitt tips är att det kommer gå in i vila ganska snart och det mår nog bra av minst 5 år till på rygg.

Kanske några av forumets bourgognerävar kan ge lite allmänna råd om 2011.

Nu är jag ingen bourgogneräv men sen jag skickade tillbaka resterande flaskor 2011 Frederic Esmonin Lavaux Saint-Jacques som jag hade köpt så har jag druckit ytterligare en del 2011or. Har i flera känt samma gröna, osköna ton i doften som tar över helt precis som i nyss nämnda vin så jag kommer vara väldigt försiktig med vad jag lägger undan från 2011...
 

Silenos

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Jos skrev:
Har i flera känt samma gröna, osköna ton i doften som tar över helt precis som i nyss nämnda vin så jag kommer vara väldigt försiktig med vad jag lägger undan från 2011...

Oroande och intressant. Ids du nämna vilka viner det handlar om vore det uppskattat.

Med få undantag har jag endast köpt singelflaskor för närtida test här hemma, så min inställning är likvärdig din. Men den enda 2011:a jag själv druckit satt som en sportkeps, så förhoppningen om att det är en god, ovresig och rimligt prissatt årgång lever fortfarande hos mig.
 

Håkan

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Håller mig borta från 2011 rött, inte för att vinerna inte är värda att köpa utan för att jag helt enkelt återhämtar mig från 2009/2010 och väntar på 2012. Man skall inte förvänta sig 2009s varma frukt eller 2010s kraft men det finns en finstämd elegans jag gillar med 2011. Dock finns det en del Pyrazinetoner i en del 2011or (läs Burgundy report), har dock inte fått den känslan i de viner jag provat (exempelvis Faiveleys viner som är minst sagt busgoda). Se hur länge jag kan hålla karaktären... Sade mig själv att även hålla mig borta från de vita 2011 men det misslyckades kapitalt, för mycket Boillot till för lite pengar...
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Silenos skrev:
Oroande och intressant. Ids du nämna vilka viner det handlar om vore det uppskattat.

Med få undantag har jag endast köpt singelflaskor för närtida test här hemma, så min inställning är likvärdig din. Men den enda 2011:a jag själv druckit satt som en sportkeps, så förhoppningen om att det är en god, ovresig och rimligt prissatt årgång lever fortfarande hos mig.
Ett par enklare byviner och bourgogne rouge från större negocianter iofs, - bl.a. Drouhin och Bouchard men senast på en vinproning en mindre producent men nu står det still... Ska kolla anteckningar vem som var producent.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Trevligt! Drack precis Chateau Cadet 2009, - kan verkligen rekommenderas för 135 spänn :)
 

Sveprod

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Jos skrev:
Trevligt! Drack precis Chateau Cadet 2009, - kan verkligen rekommenderas för 135 spänn :)

Var då? Hittade den inte på SB i alla fall..
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

William Fevre Bourgros -07, fantastiskt gott! Tropiska frukter och grymt fin syra, mineraler. Stort vin men elegant, för rätt små pengar egentligen.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Pierre Gonon St. Joseph 2010 (lågtempad flankstek med fräs på haricots verts, lök, kantareller, zucchini och pancetta samt örtig rödvinssås) Purung härlig doft där det fruktmässigt är blåbär och björnbär i förgrunden och mörka plommon i bakgrunden. Därtill enträ, barrskogsmark, rökta charkuterier, svarta oliver och en hel del kryddiga inslag av vitpeppar, kanel och örter.

Smakmässigt är det koncentrerat och spänstigt med rejäla doser tanniner och frisk syrlig bärighet tillsammans med alla kryddiga, jordiga och barriga element. Fin balans.

Riktigt gott nu men framförallt lovar det gott inför framtiden. Passade riktigt bra till maten och behövdes nog lite proteiner för att tämja tanninerna.
 

egonx

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Gurto skrev:
Pierre Gonon St. Joseph 2010 (lågtempad flankstek med fräs på haricots verts, lök, kantareller, zucchini och pancetta samt örtig rödvinssås) Purung härlig doft där det fruktmässigt är blåbär och björnbär i förgrunden och mörka plommon i bakgrunden. Därtill enträ, barrskogsmark, rökta charkuterier, svarta oliver och en hel del kryddiga inslag av vitpeppar, kanel och örter.

Smakmässigt är det koncentrerat och spänstigt med rejäla doser tanniner och frisk syrlig bärighet tillsammans med alla kryddiga, jordiga och barriga element. Fin balans.

Riktigt gott nu men framförallt lovar det gott inför framtiden. Passade riktigt bra till maten och behövdes nog lite proteiner för att tämja tanninerna.

Dricker samma vin just nu till en paj med fågel. Dålig match då vinet hade mer fruktmuskler än jag trodde. Löjligt druvtypisk och välbalanserad.
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

I veckan blev det bland annat en Cristal 2004 Frisk sötcitrusdominerad doft. En antydan till smörighet och lite honung. Tillgänglig i smaken med fortsatt frisk och ren smak. Vinet är balanserat och är mycket linjärt. Drack 2004 första gången år 2009 och vinet har blivit bättre hela tiden. Väljer ni mellan 2004 och 2002 för att dricka nu så är det förstnämnda att rekommendera och 2002 för källaren. Inte en stor årgång för Cristal men fortsatt ett bra vin.

Ingen kväll utan Bourgogne så ett glas 2008 Forey Père et Fils Vosne-Romanée får avsluta. Det här är ett kommunvin men har mycket karaktär. Finstämd elegant näsa. Bra struktur med mycket tanniner, Känns som vinet har fått rätt mycket ek men den svala, eleganta strukturen från 2008 finns kvar i ett rätt så koncentrerat vin. Ett mycket bra kommunvin som föll mig i smaken. Ingen långliggare men kan utvecklas framåt om tanninerna slipas av lite och blir mer integrerade i vinet.

Fick också ett smakprov av en defekt, eller troligen defekt 1998 Ruinart Dom Ruinart Rosé Jag är verkligen kluven till Don Ruinart. Ömsom vin, ömsom vatten. 1988 rosé är en fantastiskt vin, 1990 stor besvikelse, 1996 fantastiskt, 1998, ja, vi får väl säga defekt. Inte kork men helt utan frukt och platt. Tråkigt
 

chamkat

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Precis hemkommen från en kortare tripp till champagne. Sökte med ljus och lykta efter lite intressant att prova men det är inte lätt att få tid, särskilt som jag bara kunde boka besök på lördag, mitt under skörden.

Spenderade hela fredagen på fälten i Cote des Blancs, 2013 är ju ett ganska underligt år med en exceptionellt sen skörd till följd av det kalla vädret på våren. I maj var det ju bättre väder i Svedala än i Nice såväl som Paris och Champagne. Trots det hög syra och en sockerhalt på 11 g/l (ovanligt högt). Diskussionen bland vinmakarna kändes som "Vi får se om det blir ett kanonår eller bara ett bra år". Detta gäller CdB då, pratade inte så mycket med någon utanför.

Inser att det blir något av en reseskildring men nu kommer vi till dryckerna.

Började lördagen på Henri Giraud. En champagne som jag håller ganska högt och tycker är trevlig, behåller trots pinot noir dominerade viner en shysst fräschör vilket är något jag uppskattar som jag är en BdB-fantast annars. Jag skrev inte ner något men från huvudet:

Henri Giraud Hommage à François Hémart. Ett steg över standardselektionen, finns lite att anmärka på. Inga berg och dalbanor i munnen men klart god, om jag inte missminner mig så 70 PN och 30 CH, 3 år på jästfällningen. Citrus men ändå mineral minner jag mig. Gottgott faktiskt.

Champagne Henri Giraud Code Noir, detta var vad jag tog med mig från HG. Väldigt bra balanserad, tyngd och kraft från PN samtidigt som den behåller fräschör och elegans. Mandel, mogen frukt, mycket mineral. Viss syra kvar.

Champagne Henri Giraud Fût de Chêne MV
MV är det nya NV verkar det som och faktiskt en mycket trevligare beskrivning på blandade årgångar än dess föregångare. En god champagne inget snack om saken men nu börjar jag hålla med Fabrice från Cave des Forums i Reims "Ils sont cher". Knappt syra kvar.

Champagne Henri Giraud Argonne 2002
Också bra men om jag fick kasta om rangen skulle Code Noir och Fût de Chêne faktiskt komma före Argonne. Claude Giraud har ju en kul idé där han väljer ut ekar och resonerar kring ekarna som kring druvor, de får olika smak etc beroende på vart de växer. Då har de också spårbarhet på varenda champagne tillbaka till vilken ek de har valt.

Åt lunch på Les Berceaux i Epernay och hade lite blandade intryck av restaurangen. Servicen var impeccable, förrätten kan endast klassificeras som de bästa sniglarna som jag någonsin inmundigat, Varmrätten som var en hare var torr och kändes jobbig att äta. Jag hoppade över dessert, som fick mycket beröm av övriga gäster och avslutade med ett otroligt fint urval av ostar. Vi gick tillbaka nere i BdB träsket på lunchen och fyllde snabbt på med ett par flaskor Le Mesnil som är Côte des Blancs personifierat för mig: Lätt, mycket finess och elegans - som vatten fast så mycket bättre.
Blev lite rött från Bourgogne till varmrätten, En Jean Pillot från Chassagne-Montrachet och något från Volnay. Blev ganska förvånad när sommelieren (som var mycket kompetent överlag) rekommenderae Volnay till köttet och C-M till fisken. Men det kanske bara är jag som har det fel om foten. Passade i alla fall utmärkt!

Nu till kanske den roligaste delen, vi besökte då Caves des Forums i Reims - mycket trevlig liten källare med massa ovanliga viner. Hemtrevligt och opretantiöst.

Vi började med
Blancs de Noirs Cuvée Boléro 2004 Extra-Brut Det var så mycket mineral i den här pellen att det kändes som att slicka ett ostronskal. Det skulle vara kul att matpara den här men att dricka den rakt upp och ner igen kommer inte på tal. Gjord på druvor från Côte des Bars, första gången för mig. Jordmånen där är tydligen kalk blandad med sand vilket ska skapa denna höga mineralitet.

Clos Cazals Oger Grand Cru 2002 extra brut - kul producent som bara har en enda stycke mark som då råkar vara en clos dessutom =). Känns som bourgogne helt plötsligt. Nu börjar det bli ganska dåligt med minnet eftersom vi aldrig spottade.

Egly-Ouriet Extra Brut VP. 70 PN 30 CH, med sex år på jästfällningen så tycker inte jag att det egentligen är nog för att kalla det VP men låt marketing vara marketing. Jag har druckit väldigt lite E-O men den här satte in mig på rätt spår. Kommer bli mer framöver.

Bereche et fils Reflets d’Antan soléra. Visste inte ens att man gör champagner med solerametoden som innebär att man låter vinet ligga på samma tank och varje år tappar man ut lite och fyller på med årets skörd. Lite som man gör cognac alltså. Denna på 300 liters ekfat från '85-'08 och sen på jästen '08-'12. Häftigare tillverkningsmetod än smak, vilket måste vara trist som ett sådant projekt startat 1985...

Marie-Noëlle Ledru Grand Cru Millésime 2000. Helvete vad trevlig. Gjorde mig bara än mer ledsen att hon inte kunde ta emot mig på lördagen. Nästa resa blir i april så då blir det definitivt besök. Som Henri Giraud fast lite mer kraft och tyngd. Detta var den mest uppskattade av alla champagner vi provade och det var huggsexa om att få köpa de sista '00.

Efter detta var ju stämningen rätt så god. Avslutade inne på Bofinger i Paris men kommer ärligt talat inte ens ihåg vad för champagne som dracks. Hade gett mig in för att mätta mig på champagne och ostron. Första flaskan som beställdes in var Taittingers standard så man kan väl säga att det gick utför rätt så snabbt efter att vi lämnat Reims...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

chamkat skrev:
Trots det hög syra och en sockerhalt på 11 g/l (ovanligt högt).

???? 17 g/l motsvarar 1% potentiell alkohol, så ca 135-175 g/l socker borde vara mer normalt i druvorna i Champagne. 11% potentiell alkohol - om siffran 11 är rätt men måttet är fel - låter å andra sidan väl högt, då skulle ju genomsnittsskumpan från årgången hamna på ca 12,2% alkohol efter andra jäsningen även helt utan chaptalisering av basvinet.
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

chamkat skrev:
Bereche et fils Reflets d’Antan soléra. Visste inte ens att man gör champagner med solerametoden som innebär att man låter vinet ligga på samma tank och varje år tappar man ut lite och fyller på med årets skörd. Lite som man gör cognac alltså. Denna på 300 liters ekfat från '85-'08 och sen på jästen '08-'12. Häftigare tillverkningsmetod än smak, vilket måste vara trist som ett sådant projekt startat 1985...
Jodå, det förekommer. Hört talas om Selosse? ;)

Intressant med Côte des Bar. Jag får ta och sprätta en Devaux och kolla om det stämmer. Jag hittar inte igen mina noter från när jag provade senast.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Håkan skrev:
Håller mig borta från 2011 rött, inte för att vinerna inte är värda att köpa utan för att jag helt enkelt återhämtar mig från 2009/2010 och väntar på 2012. Man skall inte förvänta sig 2009s varma frukt eller 2010s kraft men det finns en finstämd elegans jag gillar med 2011. Dock finns det en del Pyrazinetoner i en del 2011or (läs Burgundy report), har dock inte fått den känslan i de viner jag provat (exempelvis Faiveleys viner som är minst sagt busgoda). Se hur länge jag kan hålla karaktären... Sade mig själv att även hålla mig borta från de vita 2011 men det misslyckades kapitalt, för mycket Boillot till för lite pengar...

Jag är uppenbarligen känslig för pyrazintoner i vin men ska leta vidare och se om jag kan hitta någon 2011 som inte osar av det. Ska kolla Faiveley.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Har inte gett upp försöken i det nedre Bourgogne-träsket och drack i veckan därför 2010, Gevrey-Chambertin "Coeur de Fer", Fréderic Magnien.

Troddet helt fullt och fast att detta var ett klockrent bottennapp efter första inledande intrycket.
Vinet hade en lätt sunkig ton av lite för mycket svavel och en efterföljande beska av den samma.
Skall väl erkänna att jag nog är mer känslig än de flesta för svavel.

Vaskade dock inte flaskan utan korkade igen och fortsatte dag 2 och 3 med nytt mod.
Andra dagen var den helt klart mycket bättre och doften hade utvecklats bra med lite skogsaromer, mörk frukt och lite lakrits.
Klart habilt i doften men inte riktigt på samma nivå med smaken som kanske var en aning kort.
Dock klart balanserad redan nu och inte alls översyrllig eller pressvinsbesk som många kommunviner har en tendens att vara.

Dag 3 är allt ännu ett snäpp bättre så slutsatsen blir nog att detta skall lagras några år till för att komma till sin rätt.

Priset (26€ på Carrefour i Frankrike) känns också klar överkomligt. Får bli att kolla upp lite fler av Magniens viner framöver.
 

gece

Man vänjer sig.
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Har försökt upptäcka bra bubbelviner som inte är från champagne (varför? undrar ni, och såhär i efterhand gör även jag det) och som ett led i detta otacksamma arbete har det druckits 2009 Recaredo Cava Intens Brut Nature (100% PN). Har hört goda omdömen om Recaredo men det kan inte vara baserat på det här vinet.

Färgen är djupt rubinröd - snarare Tavel-rosé än Provence-rosé, och kanske snarare ganska stark hallonsaft än Tavel - och får det att se ut som att det här minsann kommer leva upp till epitetet "Intens". Tyvärr varar den föreställningen inte längre än till första sniffen på glaset, då vi hittar... nästan ingenting, kanske en svag, svag ton av rått kött. Smaken följer konsekvent med toner av i stort sett ingenting, och för att vara en Brut Nature är syran rätt klen. Mest av allt påminns jag om min mors gamla ovana att blanda 90/10-groggar på bubbelvatten och rödtjut.

Eftersmak? Nej.

Jag ville verkligen gilla det här, men det går bara inte. Fast jag får kanske skylla mig själv, Penedès är väl knappast känt för sin fina Pinot Noir...
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Rosébubbel verkar vara extra svårt att lyckas med utanför Champagne - alla mousserande roséer jag provat har varit riktigt dåliga!


Även i Champagne måste man upp en bit i pris för att det ska bli njutbart. Billigaste roséchampagnen som jag tycker är bra är Gosset Grand Rosé för 459 kr.
 
Toppen