SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner
Stort tack för alla som ofrade en flaska tillsammans blev det en lyckad kväll i Frédéric Savarts tecken !
Savart Bulle de Rosé
Deg 2012/november
3844 flaskor producerat
Dehär är som alltid ett väldigt lätt vin att ha o göra med, väldigt flirtigt, med lite jäst bröd och massvis med mineral på nosen, lägg där till en mun full med mörka smultron, skogshallon och körsbärskompott. Savart´s rosé är ett stycke seriöst sammansatt vin som oftast har en stor stor syra, som denna, i ungt tillstånd, men sen övergår i mer smördominans o nötig från faten som kommer fram med tiden, Rosén är svår att inte älska!
Savart Millésime 2008
Deg2013/mars
4200 flaskor producerat
Det vinet som fick mig att öppna upp mina ögon för Savart, som alltid möts vi av denhär underbara doften som är explosiv, ett vin som har mycket att berätta, först är det som att bli attackerad av en kryddbomb, trots att vinet fortfarande är tydligt tight och ungt på nosen har man ändå sådana stora uttryck och förbluffande koncentration, bakad aprikos, mynta, äppelchips, bryntkvitten och surdegsbröd.
För många kanske vinet ännu inte är helt njutbart då man från första sipp och längst med hela karaktären - blir gommen helt sönder-dragen av den unga syran, men ser man bortom det.
Är det ett stort vin med massvis med personlighet där ännu den stora rostade eken flyter uppepå allting men jag har så svårt att släppa taget om dethär vinet, gång på gång jag öppnar ännu en flaska ur mitt sinande 2008-förråd satan så bra!
Savart Millésime 2006
Deg2011/mars
3000 flaskor producerat
Dehär är en flaska som vid öppnande, visade på en ganska sluten nos med påbörjan till mognad, med frukt-fokus åt det gyllene hållet, lite åt kanderade röda äpplen. välbalanserat, men inget stort vin.
Jämfört med Savart moderna stil som går i en mer brutal och nästan bombastisk stil är det ändå kul att testa ett vin ur Savarts gammla filosofi, jag är dock glad att han nu överger detta, då det överlag kan bli lite slätstruket. Den moderna-stilen ger samtliga av hans viner mer av allt.
Överlag är det ändå Savarts klassiska eleganta drag, mycket bra av Skumpagne som satte vinet, dock fel årgång men ändå..
Savart la Dame de Coeur 2008
Deg2013/Maj
1000 flaskor producerat
Brutal syraattack som bara växer och växer med en ofattbar energi, allt kommer i skymundan av den brutalt unga koncentrerade stilen, så att de små tonerna av unga blomstrande smörblommor och smält karamell som ligger o lurar i bakgrunden nästan aldrig riktig får komma fram.
Tänk dig att ta en stor korg av alla solmogna Grape-sorter, riva skalet och krossa dem rakt igenom gommen så brutalt går vinet igenom.
Jag tror jag aldrig upplevt en liknade BdB mer än en sylvass ny-deggad Salon...
Martin´s citat att bli överkörd av en ångvält med kalksten - sitter inte fel.
Helt klart årets barnarov!
Savart la Dame de Coeur 2007
Deg2012/augusti
1900 flaskor producerat
Nosen är komplex och väldigt uttrycksfull med samtidigt tydligt i ung stil, toner av smörkaramell, rostade fat med stora vaniljdrag, bryntsmör, stjälkar, aprikoskaramell och apelsincurd.
Vinet är direkt bitskt och är raktigenom bitande ungt, men bjussar på en större elegans. Och med mycket tid i glaset blir det riktigt njutbart i sin stil med en skön smörighet och lätt blommiga stil, med sköna bakomliggande kraften av de rostade faten.
Samtidigt som man får den sköna elegansen är det tydligt likadant vin vi har i glaset då de otroligt uttrycksfulla jordmånstonerna blommar ut och verkligen håller tag i gommen, de är brutala och stora drag av stjälkar och kalkmineralité, att han valt att bara ge vinet 2g dosagé hjälper självklart till dethela, med denhär fräscha och hårda stilen, även när vinet börjar öppna uppsig så är vinet rakt igenom otroligt friskt!
Savart la Dame de Coeur 2006
Deg2011/mars
1300 flaskor producerat
Till skillnad från alla andra ikväll är Dame06 det ända vinet som tyder på att ha lite mognad då vinet tydligt är mörkare än de övriga. likaså är det på doften, här är det direkt en nivå större, igen, helt vidöppen o mogen.
Doften är djupare, aningen komplex lite åt en bröd butik (innan öppning precis då allt bröd går ur ugnen).
Vinet går in överraskande brett, med lång lång kryddig fauna, toner av alla möjliga franska bakverk och nougat, kycklinglever mousse, brynt svart-strutkantrarell, rostade pinjenötter.
Men det är framför allt den stora brutala (åter igen) jordmånston som går rakt igenom men sådan otroligt stinn kalkmineralité som lyfter upp det hela, det är solklart tre helt olika stilar på dessa årgångar men den stora strama mineral-dominans är väldigt tydlig hoss alla tre.
Dame06 är ett stort mulligt vin som mot slutet av kvällen går in i en elegant stil som Vintomas beskrev mycket bildande åt Leclapart-hållet med sin varma äppel Cidré-stil
2006 verkar vara en allmänt dålig årgång för Savart då båda hans viner mognar snabbt och inte alls besitter samma koncentration som de övriga.
Men om du lyckas komma över någon 2008 - är det en starkt köprekommendation !
(Får be om ursäkt för skralla anteckningar, men efter några glas gott vin och sent på kvällen kan man lätt stava fel osv...)