This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Elvis skrev:Pol Roger 1999 på magnum är helt underbar. Tyvärr tror jag att jag drack upp min sista i somras.
Anders Landström skrev:1985 Pol Roger. Smörigt mogen, bred smak. Dracks till Foie Gras, perfekt kombo på ett vin som fortsatt hade liv och syra kvar kombinerat med en mycket mogen still. Gott
Dejzan skrev:Kul att höra, jag har en magnum liggandes som jag är nyfiken på. Tänker mig att den kommer öppnas till jul.
Per Stade skrev:Som ju alla vet så startade hummerfisket här på västkusten för en månad sedan.
Fångsten har varit god säger en del, andra är inte så belåtna. Utan tvivel kommer
det att finnas gott om hummer till nyår. Vi provade årets fångst häromveckan och
hade för en gångs skull köpt rätt små humrar på cirka ½ kilo.
Kokade dem med hummerfiskarens recept: 1dl grovsalt på 3 liter vatten, humrarna
läggs i när vattnet kokar vilt och så får de sjuda i 12-15 minuter. Hälften av vattnet
hälls av och kallt vatten hälls på för att kyla humrarna. Om de som i vårt fall skall
ätas ljumna samma kväll så bör det kalla vattnet ha ungefär samma salthalt som
kokvattnet. Saltmängden måste dock vara mindre om hummern får ligga i kylen till
dagen därpå, vilket de flesta nog brukar göra, vare sig den ligger i spadet eller inte.
Alla skaldjur smakar saltare efter en natt i kylen. På Koster är det en dödssynd att
ha i något annat än salt i vattnet, men på andra håll finns de många som har i både
öl och dill. Det får den personliga smaken avgöra. Under tiden hummern svalnade
tog vi lite Kalix löjrom och sköljde ner den med Paul Déthune Blanc de Noirs, en
champagne, som jag blir mer och mer förtjust i. Då det var en enkel helgdagskväll i
fiskarkojan så drack vi sedan Bollinger Special Cuvée till hummern. Bollinger SC är
också en champagne, som alltid är trevlig och blir ännu bättre med några års lagring.
En trevlig bieffekt av hummerfisket är att det plötsligt blir väldigt gott om krabbklor.
Kenneth och även andra fiskare, som jag köper hummer av, använder krabbor som
agn i hummertinorna. Det kryllar av krabbor på botten så det finns hur mycket som
helst. Kenneth har krabbor i en sump vid sin sjöbod, så när jag vill ha krabbklor tar
han upp den och slår ihjäl krabborna och river av klorna till mig. Kokas som hummern
ungefär. Eftersom jag är mycket förtjust i skaldjur så brukar det bli färska Kosterräkor
på fredagar och krabbklor på lördagarna. Till detta hör naturligvis god champagne
eller gott vin, vi brukar prova lite olika, så jag har svårt att komma ihåg alla. En av
lådorna med Domaine Goisot har gått åt på kort tid, vilket uppenbarar ett litet
problem med näthandeln: det går inte att fylla på lagret med fler flaskor. Tur att jag
alltid köper två lådor. Hustrun är mycket förtjust i Sauvignon Blanc och älskade
Goisot Saint Bris, själv tycker jag att den hade mer uttalat SB-karaktär än vad Vintomas tyckte vid sin provsmakning. Den flaska 2011 Domaine Goisot Bourgogne
Côtes d'Auxerre Gondonne, som vi öppnade borde vi ha sparat, fick följande svar
och råd från Caviste Martin: Däremot har Gondonne för tillfället en utpräglad ekfats-
karaktär men vinet är väääldigt ungt (normalt sett inte ens släppt från domänen ännu).
Spara Gondonne några år och prova till en fin västkustfirre sen.
Vintomas har i sin blogg har skrivit en mycket trevlig rapport om sitt besök i Chablis.
Bland annat skrev han om chablis från Denis Race, på ett sätt som gjorde att jag
bara måste prova. Jag fick tag på lite 2010r. Ett trevligt vardagsvin som säkert
kommer att växa lite till. Tack Vintomas för tipset!
Jag har också börjat nalla lite försiktigt på den förra sändning av Patrick Piuzes
chablis från Caviste och drack en 2011 Patrick Piuze Chablis Terroir de Chablis för
någon månad sedan. Trots att det är en av de "enklaste" i lådan så tyckte både
jag och hustrun att den var helt fantastisk och oerhört välbalanserad. Skulle gärna
köpa ett par lådor till om det bara var möjligt.
Några andra minnesvärda flaskor till skaldjuren har varit Selosse Initial, som alltid
är bra och som jag skulle kunna ha hur mycket som helst av. Visst, jag vet att detta är
instegsvinet i Sellosse-sortimentet men det spelar ingen roll, vi gillar stilen. Och till
helgen, som gick, provade vi för första gången 1998 Perrier-Jouet Belle Epoque.
Moussen och doften var förvånansvärt blyga och ännu mer förvånande var att
smaken däremot var så kraftfull, full med rostade toner och nötter. En överraskande
upplevelse, men gott.
Per Stade skrev:Kokade dem med hummerfiskarens recept: 1dl grovsalt på 3 liter vatten, humrarna
läggs i när vattnet kokar vilt och så får de sjuda i 12-15 minuter. Hälften av vattnet
hälls av och kallt vatten hälls på för att kyla humrarna.
johan1279 skrev:Väl skrivet! som öst-kust-bo så är jag välmedveten om hur sjukt mycket bra fiske och skaldjur vi går miste om här borta i huvudstaden!
vintomas skrev:Men å andra sidan har de ju ingen tunnelbana!
Men deras hummerfiske i Viskan går inte av för hackor.Anders Landström skrev:Glöm inte belastningen Borås
Elvis skrev:Min svärfar som har sommarställe i Fjällbacka brukar koka humrar i havsvatten i cirka
tio minuter och sedan ställer han kastrullen utomhus i timmar för att svalna.
Det är ungefär det enda han gör i köket, förutom att diska, under ett normalt år och
han är mäkta stolt över sitt recept.
Per, jag tänker förstås inte kritisera svärfar men vad säger du om det här sättet att
koka hummer? Min egen erfarenhet är att det ibland blir väldigt bra, ibland "bara" ok.
johan1279 skrev:Ps. provade nyligen samtliga viner Martin sålde nyss från Patrick Piuze och de är
sannerligen ny buteljerade, jag skulle inte dra någon av de flaskorna inom närmsta tiden,
de förtjänar verkligen en god vila för att få blomma ut !
på restaurang brukar vi precis som du beskriver, koka hummern i svinsaltvatten. men innan så brukar vi koka upp en 'lag' i förväg även den med salt o ev dill beroende på ändamål.Per Stade skrev:Han måste ha hällt i mer salt utan att du har sett det.
Fiskarna här som kokar räkor på båten eller kräftor på bryggan använder också
havsvatten men har alltid i rejält med salt.
De köper salt i 25 kgs säckar.
Vi föredrar lite mer sälta på skaldjuren men som jag skrev tidigare, de smakar alltid
saltare om de har legat ett antal timmar, vare sig de ligger i lagen eller utan.
Självklart blir de saltare om de ligger i saltlag. Så tiden i saltlagen har betydelse.
Att koka i 10 minuter och ställa ut kastrullen låter lite chansartat, avkylningen blir
då beroende av hur kallt det är ute. Om inte lagen kyls av så fortsätter kokningen
en bra stund, med risk att hummern blir seg.
Vid mer molekylär hummerkokning, det receptet har jag från Jan Boris-Möller, så
använder man termometer och kyler omedelbart ner hummern i kallt vatten när
den har fått rätt temperatur.
Skrev en del om det förra året
2012-rakigenom. Jag vet att Vintomas sa något i stil med att de inte riktigt höll samma klass som tidigare årgång, jag är ingen expert riktigt för att säga, mer än att jag tycker Piuze tolvorna levererade riktigt fint men behövde väälidgt mycket tid i glaser då de rakt igenom är rätt hårda.Per Stade skrev:Var det årgång 2011 eller årgång 2012, som du provade? Den vi drack var 2011.
De första som Caviste sålde var 2009 och 2010 och där var jag för het på gröten och
drack dem för tidigt.