En vinkväll som inte var planerad blev något längre och mer omfattande än tänkte från början. Fick möjlighet att prova en del intressant och saker som jag inte provat förut. Passerade restaurang Djuret och tog en
2008 Mascarello Monprivato med tillhörande
Halsen, fransyskan och sidan av älgen, som rökt Mousseline-korv. Mascarellon hamnade ju på plats 6 på årets
Winespectator topp 100-lista och då jag har ett gäng i källaren var jag nyfiken på att prova den. Ett mycket elegant vin, mer elegant än 2004an som var kraftigare. Doftrikt som kräver tid och naturligtvis blev bättre under måltiden. Kryddigt med en hel del röda bär. En bourgognekänsla bygger upp vinet och det är en silkig bra balanserad smak, naturligtvis med tanniner som hela tiden finns där. Skön eftersmak. Gott och något som kommer bli ett vin att ångra att man inte hade fler av i källaren.
Inspirerad gick vi vidare till Eriks Vinbar och började med
2007 Domaine Perrot-Minot 1er Cru Les Fonteny. Försynt vin som inte är så tillgänglig som många andra 2007or. Frukt,kryddor och mineraler som man får jobba lite för att hitta. Medelfylligt vin med hyfsad balans. Lite kort i avslutet. Troligen lagras för att få det att öppna sig lite. Bra om inte stort.
2011 Bruno Giacosa Barbera d'Alba, Trevlig Barbera, mörkt röd i färgen och mörka aromer i doften, svarta vinbär, mogna körsbär. Lite övermogen frukt i smaken, plommon och mer körsbär Tar plats och är kanske lite för grovhugget Vin som kräver mat men med rätt rätt så lär vinet komma mer till sin rätt
Naturligtvis är en kväll inte fulländad utan lite champagne, och vad bättre än att avsluta med en
1995 Krug. För ett antal år sedan köpte jag en låda av 95-magnums. Dock blev det fel och jag fick 1996or levererade istället. Vid tillfället blev jag glad då priset var detsamma, idag är jag inte lika säker på att det var ett bra byte. Det här är en stor champagne, ska inte gå ner mig i detaljer men doften innehåller alla de ingredienser som finns i en Champagne, initial mognadstoner blandat med mineralitet, honung, kryddor, kanderade äpplen etc (ni fattar
). Vinet är fortfarande ungt, som i doften initiala mognadstoner, smörig mousse, frukt som balanseras av en syra som följer igenom hela tiden. Lång, lång eftersmak, Tyvärr inga av dess i källaren men det får jag lösa