Middag med släkten:
Domaine du Vissoux Fleurie Poncié, Beaujolais, 2012 (råbiff på högrevsfärs med lök, ostronemulsion, sikrom och jordärtskockschips) Friskt, lätt och svalt med syrliga röda bär, grönt örtigt och lätt grusig mineralitet.
Ganska okomplicerat men absolut gott och passade bra till råbiffen.
Au Bon Climat Chardonnay XXX, Santa Maria Valley, 2010 (kycklingmousselinekorv smaksatt med timjan och salvia, lindad i pancetta med mandelpotatis rostad i ankfett, vitlöksfrästa champinjoner och kyckling- och spenatvelouté) Doftar rikt och koncentrerat av kanderade päron, tropisk frukt, lätt vitblomnigt, lite stenig mineralitet och god dos rostad ek med vaniljinslag. Smakmässigt väldigt koncentrerat med päron, tropisk frukt och gott om rostad ek - dock mycket välintegrerad. Frisk klingande syra och lång eftersmak.
Väldigt bra! Extrem koncentreration och även om det är extra allt är det riktigt bra balanserat. Har väl begränsad erfarenhet men för mig lutar det mer åt vit Bordeaux än vit Bourgogne. Om det senare så från varmt år med de tropiska inslagen. Hur som helst ett grymt vin.
Pierre Labet Bourgogne Vieilles Vignes 2009 (Ost: Brillat Savarin, Tryffelbrie och en fransk kittost på R som jag glömt namnet på). Rätt mörka körsbär, övermogna jordgubbar, lite blodgrape, viss pinotparfym, lätt grusig mineralitet, jordig mörk ek i bakgrunden, ännu ej helt nedslipade tanniner, relativt frisk syra.
Detta var min första förälskelse med Bourgogne i början av mitt mer seriösa vinintresse. Känns som att mycket har hänt sen dess även om det bara var drygt ett och ett halvt år sedan. Mycket av anledningen till att det känns så och fortbildningen inom vinintresset får faktiskt sägas vara Finewines förtjänst. Feedbacken härifrån har liksom ökat på intresse-, provnings- och inlärningstakten.
Nog om det sidospåret; sist jag provade vinet - drygt 6 månader sedan - var jag inte alls så imponerad av det som första gången och antog att jag hade gått vidare och blivit mer kräsen. Det kanske stämmer till viss grad men denna gång var vinet faktiskt bättre och hade öppnat upp lite mer. Rätt enkel Bourgogne men absolut trevlig. Ska man invända om något är kanske frukten lite väl varm och faten lite för murriga. Bra vin ändock.