This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
I lördags: Krug GC på Gaston Vinbar + diverse annat hos Pubologi. Allt gott, men möjligen med undantag för en vit Priorat, Mas Dén Compte, som mest var mysko och udda...
I lördags, började med 1998 Veuve Clicquot La grande Dame och sedan en flaska Jacquesson 736. Åkte sedan vidare till restaurang
Mancini och drack först 2005 TB Tomasso Bussola amarone för att sedan runda av med en muscat, Ben Rye från Donnafugata
Sicilien. Största positiva överraskningen var Ben Rye, som jag tyckte var ett riktigt bra efterrättsvin.
Kul att du bjuder på ett vin du aldrig varit positiv till just när svärföräldrarna är på besök!Marguet Rosé igår när svärföräldrarna kom på besök här i Manila. Jag har provat igenom Marguets viner tidigare och inte varit särskilt positiv till någonting egentligen men den här var bra. Riktigt fet i stilen och på näsan gick tankarna till Selosse Rosé (i stil, inte i kvalitet). Den var degorgerad hösten 2009 och jag misstänker att den stått i några år på en varm butikshylla här i Manila och den turbolagringen verkar ha gjort den gott!
Om du är i närheten av Stockholm finns 04:an på glas på "The Burgundy" i Gamla stan.Kul, har inte provat 04an men hört en del som tycker att den är bra. Någon nämnde en svag plåtsmak dock som fanns i bakgrunden
Om du är i närheten av Stockholm finns 04:an på glas på "The Burgundy" i Gamla stan.
Kul att du bjuder på ett vin du aldrig varit positiv till just när svärföräldrarna är på besök!
Marguet Rosé igår när svärföräldrarna kom på besök här i Manila. Jag har provat igenom Marguets viner tidigare och inte varit särskilt positiv till någonting egentligen men den här var bra. Riktigt fet i stilen och på näsan gick tankarna till Selosse Rosé (i stil, inte i kvalitet). Den var degorgerad hösten 2009 och jag misstänker att den stått i några år på en varm butikshylla här i Manila och den turbolagringen verkar ha gjort den gott!
Största positiva, innebär det att de andra var som du förväntade dig , eller under föväntan? Efterrättsvinet får du gärna berätta mer om
Tvärtom! Förefaller exemplariskt exekverat.Hmmm... Det verkar inte helt lyckat att använda ':'+'o' för en smiley...
Nu förstår jag ingenting.Tänkte som första inlägg börja med ett vin som jag inte tror att någon på forumet har provat:
2007 Cascina Sant'Eufemia Nebbiolo d'Alba
Det är inte lätt att värdera ett vin som man har en stark personlig relation till men jag ska försöka.
Typisk ljusröd nebbiolofärg. Doften öppnar med mynta, kanel, kaffe och mörk choklad. Hittar just inga typiska nebbiolodrag, men ändå ganska angenäm. Lite stall och bittermandel visar på en viss mognad. Tydliga men ganska finkorniga tanniner, hög syra och hyfsad längd. Förmodligen inget stort vin men för mig är det absolut det. Cascina Sant'Eufemia är en agriturismo som ligger i kommunen Sinio, granne med Monforte d'Alba och här väcktes mitt vinintresse på riktigt för fem år sedan. Min fru hittade stället när vi letade efter någonstans att tillbringa några nätter på efter en vecka vid havet. Vingården drivs av Chiara och Paolo med viss hjälp av Chiaras föräldrar. Man har fyra lägenheter att hyra ut, 20000 hasselnötsträd och 3 ha Nebbiolo, Barbera och Dolcetto. Producerar DOC Nebbiolo d'Alba, Barbera d'Alba och Dolcetto d'Alba. Den kärlek och omtanke som dessa fantastiska människor visar både gäster och vinrankor är helt underbar. Dessutom med Barolo, Alba och Barbaresco i absolut närhet så var det nästintill omöjligt att inte falla handlöst. Vi var tillbaka för två år sedan och hoppas att vi kan återvända snart igen, gärna i skördetid nästa gång.
Om ni vill uppleva fantastisk gästfrihet och samtidigt ha hela Langhe på bekvämt avstånd så rekommenderas starkt några dagar på Cascina Sant'Eufemia!
Men jag förstår Champo i viss mån. Många av diskussionerna, främst i "De senaste vininköpen" och "Idag dricker vi" känns på en helt annan nivå än vad man själv är van med (än så länge kanske man ska tillägga).