Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Helt säker på att du inte druckit något än? ;)
Jorå, eller näe, NU har jag druckit en ekad amerikanare och påbörjat en lite sluten Aussieshiraz.
North var som chardonnay från amerikat ofta är. Bättre i doft än smak. Men lite bortskämd kanske man är. I Solen, med styvson och kvinna. På semester . Åsså funderar jag på fel i det vi dricker. och äter....äh. Känns fel på nåt sätt.
Dock någon lite svårförklarad bismak i allt smör och andra godsaker.

J

Joakim Staf

Kvällen till ära en Barbaresco från lilla producenten Bonino.
Doft massor av frukt o röda bär kompletteras med undertoner av viol , lakrits , vanilj och kryddor . Yummi

image.jpeg

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

2014 Kung Fu Girl från demonproducenten Charles Smith är inte tokigt alls. Ett riktigt smuttevin av bra klass för fickpengar. Halvtorrt och druvigt med läckra drag av persika, bakade granny smith-äpplen och skön citrus. Lite petroleum i bakgrunden. Okomlicerat och gott. Det är bara solen som fattas och vad i helsike tog den vägen? Den värmde ju så gott på väg hem från jobbet! 86p

Per Stade

Lege artis
Inte idag men tidigt i våras, apropå diskussionerna i tråden Låt oss dela en pava över nätet - juli 2016 om ekad chablis.

image.jpeg

@Hans Artberg skrev i sitt januaribrev om 2014 Les Bouchardes från Romain Bouchard så här: Blint 17/12: "Krispig 'mineral', ren ung Chardonnay (Chablis?)..."
Inte dåligt om en petit chablis att betecknas som en chablis av Hans!
Min hustru hade mig ovetande beställt 4 flaskor och efter att ha druckit en flaska så beställde vi genast en låda till.
2014 Les Bouchardes, som enligt uppgift har legat på sin jästfällning i ståltank i 6 månader, har en kvalitetsnivå som en bra chablis väl värd pengarna, för att inte använda det förbjudna f-ordet. Jag hade gärna köpt många fler men det lilla partiet försvann för snabbt.

image.jpeg

Samtidigt beställde jag 2 flaskor 2011 Chablis Vau de Vey 1er Cru från samme producent.
När de kom ringde de från butiken och sa att de hade fått en flaska 2011 och en 2013 och frågade om jag ville ha dem. Tja varför inte, en liten minivertikal.

image.jpeg

2011 Chablis Vau de Vey 1er Cru
var mycket elegant fatbehandlad och den kunde mäta sig med många mer kända producenter.

image.jpeg

2013 ska vi tala tyst om. Nya fat? Vad vet jag?
Under alla omständigheter är Romain Bouchard en spännade vinmakare som det är värt att hålla ögonen på.

Mattias Schyberg

Administratör
Inte idag men tidigt i våras, apropå diskussionerna i tråden Låt oss dela en pava över nätet - juli 2016 om ekad chablis.

Visa bifogad bild 7552

@Hans Artberg skrev i sitt januaribrev om 2014 Les Bouchardes från Romain Bouchard så här: Blint 17/12: "Krispig 'mineral', ren ung Chardonnay (Chablis?)..."
Inte dåligt om en petit chablis att betecknas som en chablis av Hans!
Min hustru hade mig ovetande beställt 4 flaskor och efter att ha druckit en flaska så beställde vi genast en låda till.
2014 Les Bouchardes, som enligt uppgift har legat på sin jästfällning i ståltank i 6 månader, har en kvalitetsnivå som en bra chablis väl värd pengarna, för att inte använda det förbjudna f-ordet. Jag hade gärna köpt många fler men det lilla partiet försvann för snabbt.

Visa bifogad bild 7554

Samtidigt beställde jag 2 flaskor 2011 Chablis Vau de Vey 1er Cru från samme producent.
När de kom ringde de från butiken och sa att de hade fått en flaska 2011 och en 2013 och frågade om jag ville ha dem. Tja varför inte, en liten minivertikal.

Visa bifogad bild 7555

2011 Chablis Vau de Vey 1er Cru
var mycket elegant fatbehandlad och den kunde mäta sig med många mer kända producenter.

Visa bifogad bild 7553

2013 ska vi tala tyst om. Nya fat? Vad vet jag?
Under alla omständigheter är Romain Bouchard en spännade vinmakare som det är värt att hålla ögonen på.
Du är en sann ambassadör för chablis. Bra där – det behövs trots allt. Det skrivs väldigt lite om detta distrikt är min känsla. Nästan så man glömmer av att det finns!

Silenos

Medlem
...En herrans massa saker. Gevrey-Chambertin 2014 ifrån Denis Berthaut satt som en sportkeps. Lagom färg på frukten och viss komplexitet. Appellationsnivån hölls utan tvekan. Krug 2002 var, som all prestigechampagne (nästan, Winston 96 undantaget), rätt meningslös. Detta var det sista testet på om dyrare bubbel är nåt att lägga pengar på. Nej, det är det tydligen inte... Gott var det absolut, men D-V prestige brut, Prevost eller B-S rosé t.ex., hade funkat lika bra eller bättre för min smak. Ch. Trotanoy 2006 smakar rödvin. Och det helt utan negativa konationer. Ett vin att ha på bild i ett uppslagsverk. Geantet-Pansiot, Charmes-Chambertin, 2008 är ytterligare ett bevis på att 08;orna bör få vila. Helt ok, men nej, det är lika bra att låta bli. Ch. Magdelaine, 2001 är moget och väldigt gott. En Puligny-Montrachet, corvées des vignes, 2011 ifrån J-M Vincent är det som just nu finns i glaset. Jodå, absolut, bra grejer. Klart intressantare än krug för ca. 1/8-del av priset. Och just det, Ch. La Tour de By, 2011 på halvflaska. Bra, solid bordeaux, okomplicerat och gott.

ChristianB

DipWSET
...En herrans massa saker. Gevrey-Chambertin 2014 ifrån Denis Berthaut satt som en sportkeps. Lagom färg på frukten och viss komplexitet. Appellationsnivån hölls utan tvekan. Krug 2002 var, som all prestigechampagne (nästan, Winston 96 undantaget), rätt meningslös. Detta var det sista testet på om dyrare bubbel är nåt att lägga pengar på. Nej, det är det tydligen inte... Gott var det absolut, men D-V prestige brut, Prevost eller B-S rosé t.ex., hade funkat lika bra eller bättre för min smak. Ch. Trotanoy 2006 smakar rödvin. Och det helt utan negativa konationer. Ett vin att ha på bild i ett uppslagsverk. Geantet-Pansiot, Charmes-Chambertin, 2008 är ytterligare ett bevis på att 08;orna bör få vila. Helt ok, men nej, det är lika bra att låta bli. Ch. Magdelaine, 2001 är moget och väldigt gott. En Puligny-Montrachet, corvées des vignes, 2011 ifrån J-M Vincent är det som just nu finns i glaset. Jodå, absolut, bra grejer. Klart intressantare än krug för ca. 1/8-del av priset. Och just det, Ch. La Tour de By, 2011 på halvflaska. Bra, solid bordeaux, okomplicerat och gott.
Jag förstår inte riktigt tanken här; du menar att det finns ett tak för hur bra vin blir? Sure, prestige-bubbel är kanske, kanske, kanske lite hypat ibland, men om Trotanoy smakar rödvin borde rimligen Tour de By smaka typ "rödtjut" på samma nivå?

Tyckte du om vinerna? :p

Silenos

Medlem
Det finns, för min smak, ett tak för hur bra champagne blir. Trotanoy är den platonska idealbilden av rödvin, la tour de by är skuggan, lite saltat... Jag gillar generellt sett Bourgogne mer än Bordeaux, men är det någonting de senare är bra på, så är det att göra generiskt rödvin. Jag gillade alla viner.

Bearman

a´lea iacta est iterum
Har provat lite röd Loire idag. Det är ett av de områden jag har som årets utforskningsområde och som jag inte har så bra koll på.

Efter provningen, så föll jag för ett vin. Vinet lite mer koncentrerad än de övriga. Måste vänja mig vid den för mig nya druvan, som inte liknar de jag brukar köpa. Vinet är mer balanserat än de övriga. Det är ett mycket lättare och syrligare i smaken än de jag brukar köpa, dock med ganska mycket tanniner. Röda bär, viol, en liten pepprighet (vitpeppar) med mogen frukt. Lite grön, det som personer tycker smakar grön paprika. Har som plan att åka till champagne i år, men man borde kanske byta område... mycket intressant provning.

2010 Couly-Dutheil Chinon Clos de l'Echo 87-88p

ChristianB

DipWSET
Det finns, för min smak, ett tak för hur bra champagne blir. Trotanoy är den platonska idealbilden av rödvin, la tour de by är skuggan, lite saltat... Jag gillar generellt sett Bourgogne mer än Bordeaux, men är det någonting de senare är bra på, så är det att göra generiskt rödvin. Jag gillade alla viner.
Ah, då är jag med! :)

Elvis

Medlem
Åt middag på utmärkta restaurangen Aderezzo i Marbella igår. Det är en rätt nyöppnad bistrorestaurang som drivs av gänget bakom enstjärniga restaurang Skina som ligger några kvarter bort. Jag var där i påskas och nu tog jag med några kolleger dit. Personalen kände igen mig och tackade för min positiva recension på Tripadvisor.

Vinlistan är kort och jag bad om deras bästa spanska vita vin. Då föreslog de en Chardonnay från Mallorca som inte fanns på vinlistan, nämligen Miquel Gelabert Chardonnay Roure 2014. Jag tror inte att jag druckit några viner från Mallorca förut men distriktet heter tydligen Plà i Llevant och ligger på östra delen av ön. Vinet har fått jäsa sex månader på nya franska ekfat. Gyllengul färg och rätt kraftig. Bra. Kostade 59 Euro på restaurangen och jag såg att det kostar 20 Euro om man köper det direkt från producenten.

Mattias Schyberg

Administratör
Jag håller på Tyskland i kvällens match men av en händelse så fick tyvärr Frankrike det absolut bästa startfältet. Min fru bjöd nämligen på tysk plonkriesling ikväll som jag snällt fick filura med blint. Jäklar vilket skräpvin! En spätlese från Mosel, men en urusel sådan. Piggelin, halvtrist syra och en intensitet som är klart lägre än lemonad som spätts ut aningen för mycket med vatten. Småsöt och obalanserad. Gissade på en pinot gris från Alsace under hunkan. Så jäkla trist vin! 78p

Facit: 2015 Moselland Riesling Spätlese (69 pix)

Frankrike fick bästa tänkbara uppställning i jämförelse...

image.jpeg

2010 Château Branas Grand-Poujeaux
Klassisk medoc av riktigt bra slag, men jag hade hoppats på mer tryck och jävlar anamma. Bedårande arom med mycket fat, snygg frukt och bra balans. Kafferost, trycksvärta, stall, ceder och svarta vinbär med lite skön jordighet och rökighet i bakgrunden. Medelfylligt och yppigt i munnen Allt finns där och det känns piggt, drickmoget och skönt, men tveklöst har det några år kvar innan det toppar. Lite för klen intensitet för att kännas så där riktigt överjävla bra, men stilen träffar mitt i prick. 89p

Frankrike vinner överlägset mot Tyskland ikväll! :)

Gurto

Medlem
Chateau Couhins-Lurton, Pessac-Léognan, 2004 (grillade vannameiräkor med avokado- och vårlökssallad samt grillat vitlöksbröd)
Doft: Grillad lime, övermogen ananas, honungsmelon, kolaremmar och något gräsigt och blommigt.
Smak: Fet men ändå frisk munkänsla med citrus och tropisk frukt samt balanserat med smöriga fat. Frisk lime-lik syra.

Mycket bra! Skulle aldrig gissat ren Sauvignon Blanc blint (men dricker alldeles för lite SB med ålder) utan antingen varit inne på Semillon-dominerad bdx-blend eller rent av vit Bourgogne. Det som kanske ändå tyder på SB är det limeiga avslutet och det lite mer blommiga och gräsiga. Inte ett dugg trött trots 12 års ålder. Kan drickas många år framöver och har nog inte ens peakat än. 89p+

Passade lysande till maten.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
masaryk.jpg

2015 Masaryk Skalická Frankovka: med tanke på att slovakiskt rött har dåligt rykte även i Slovakien och att Frankovka inte är någon favoritdruva, så är det här vinet inte alls så uselt som man skulle förvänta: bra bett i syran och en fräschör som man inte förknippar med Frankovka, men det är också allt, solida 78p

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
pXpgq5I.jpg

1989 Chateau Suduiraut till lite Saint Agur och anklevermousse. Gott, men lite för gammal för den här årgången...

Mörk gyllene färg med mycket brända socker-toner i doften och en lätt avslagen ton smakmässigt av den annars så påtagliga aprikos, persika och botrytiskaraktär som man kanske vanligtvis förväntar sig från sauternes. Det är ett mycket bra vin som åldrats med på ett schysst sätt, men som ändå inte når riktigt fram. Jag har druckit betydligt fler sauterne av yngre årgång, och måste nog säga att jag föredrar dem, men då har jag inte druckit någon riktigt bra årgång med högre ålder. Jag får väl försöka ragga upp någon Y'Quem med några år på nacken någonstans... Gott som bara den är det här vinet ändå, och till osten är det match made in heaven... Blir att dricka den andra flaskan nu i sommar! 88p

Mattias Schyberg

Administratör
pXpgq5I.jpg

1989 Chateau Suduiraut till lite Saint Agur och anklevermousse. Gott, men lite för gammal för den här årgången...

Mörk gyllene färg med mycket brända socker-toner i doften och en lätt avslagen ton smakmässigt av den annars så påtagliga aprikos, persika och botrytiskaraktär som man kanske vanligtvis förväntar sig från sauternes. Det är ett mycket bra vin som åldrats med på ett schysst sätt, men som ändå inte når riktigt fram. Jag har druckit betydligt fler sauterne av yngre årgång, och måste nog säga att jag föredrar dem, men då har jag inte druckit någon riktigt bra årgång med högre ålder. Jag får väl försöka ragga upp någon Y'Quem med några år på nacken någonstans... Gott som bara den är det här vinet ändå, och till osten är det match made in heaven... Blir att dricka den andra flaskan nu i sommar! 88p
Håller med dig om att 89:an var lite trött och allt annat än vad man kan förvänta sig. Det har sett sina bästa dagar tveklöst. Åldrad sauternes brukar annars vara magiskt bra, men tyvärr inte detta. :(

Mattias Schyberg

Administratör
Lite enkelt bubbel på terrassen innan solen går i moln. Det blåser och är lite kallt, men jag bryr mig inte. Har bullat upp med lite comté, gruyère och en helt underbart ny bekantskap i formai de mut. En underbar ost. Ganska torr och sandig med ljuvlig och kryddig smak med lite toner av bacon(!) och mögel. Grym konsistens och fånigt lång och härlig smak. Säkert väldigt lagrad men minns inte.

Passade på att prova lite budgetbubbel och det nyligen släppta 2009 Ferrari Perlé. Utvecklad, nyanserad och påtagligt brödig karaktär. Lite nougat, krita och gula äpplen. Arommässigt är det en vinnare men frukten i munnen är klart åt det tunna hållet. Det saknas intensitet, längd och drag. Hade nog gissat på en relativt enkel champagne om det vore blint. Oavsett vad, ett trevligt bubbel, men det har en bit kvar för att imponera. Det duger dock gott att sippa på i all sin enkelhet om man åsidosätter att det kostar 200 pix. 86p

image.jpeg

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Efter två månader så dök äntligen paketet från solobarolo upp:
saglietti Cerequio Brunate.jpg

2011 La Morra Saglietti Flavio Barolo Brunate: doft av körsbär, tall, ek och läder. smaken är kryddig, örtig, körsbär så det förslår, sötlakrits, en angenäm sälta, klart tillgängligt trots den ringa åldern, riktigt bra vin!
2011 La Morra Saglietti Flavio Barolo Cerequio: doft av rosor, viol, kaprifol, blomstrande sommaräng, örter och kanel. I smaken finns söta röda körsbär och smultron, varma mogna jordgubbar och choklad. De vilda blommorna finns i smaken också, härlig syra, knappt några fat. Helt klart att dricka nu, håller säkert länge, men det finns ingen anledning att lagra. Jämfört med Brunate är Cerequio lättare, mer feminint, elegantare och mer förföriskt, ännu bättre vin!

Toppen