Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Två megaprisvärda och härliga rödtjut från senaste släppet på bolaget inmundigas igår. Jag menar alltså vin som är både billiga och intressanta, inget annat.

image.jpeg

2011 Charles Joguet Chinon Les Petites Roches
Klassisk, uttrycksfull och fokuserad cabernet franc av det aningen mer lättdruckna slaget. Det är fräscht, välbalanserat och intensivt med en fjäderlätt kropp och hög krispig syra. Det är mycket svensk skog över det hela. Grus, nyplockade svenska bär (blåbär och lingon inklusive busken där de växer), gräs, blomsteräng samt lite jord, fat och mylla. En svag antydan till paprika känns möjligen inte lika svenskt, men jäkligt gott ändå. Köp och drick direkt, det här är inget för samlare! 88p

2010 Bodegas Alejandro Fernández Dehesa la Granja
Spanskt och traditionellt. Skönt skitigt med mycket stall, eneträ, vanilj och en aning dill. Svarta vinbär, torkad frukt, tjära och potatisavkok. När man sniffar på det så får man lätt tankar om ett ganska stort vin i en helt annan prisklass, men i munnen beter det sig mer rimligt. Koncentrationen är av lite enklare slag. Mycket tanniner och rejält torr munkänsla men det saknar den lilla extra intensiteten och det känns aningen ihåligt. Oavsett vad så är det ett kap för en liten peng som ger en hint av hur stora viner kan smaka. Ett skönt mellanting mellan en duglig bdx och en schysst rioja, typ. Det är bara köpa och poppa genast. Inget att vänta på. 88p

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Visa bifogad bild 7582
2011 Charles Joguet Chinon Les Petites Roches
Klassisk, uttrycksfull och fokuserad cabernet franc av det aningen mer lättdruckna slaget. Det är fräscht, välbalanserat och intensivt med en fjäderlätt kropp och hög krispig syra. Det är mycket svensk skog över det hela. Grus, nyplockade svenska bär (blåbär och lingon inklusive busken där de växer), gräs, blomsteräng samt lite jord och mylla. En svag antydan till paprika känns möjligen inte lika svenskt, men jäkligt gott ändå. Köp och drick direkt, det här är inget för samlare! 88p

Kul, jag fick den serverad igår också. Gott vin, men jag hade svårt att fokusera på den när i glaset bredvid hade...

2012 Penfolds Shiraz St. Henri
Luftad 5-6 timmar i karaff före servering. Fantastiskt djup doft med mängder av svarta bär, övermogna jordgubbar, plommon, bakad frukt, enbär och eukalyptus. Kraftiga tanniner, men som ändå är väldigt balanserade med allt annat i vinet. Efter en stund i glaset lägger sig tyngden lite och mjukare mogna frukter kommer fram tillsammans med lite mer blommighet. Ett otroligt gott vin men som behöver många år till på sig för att komma till sin rätta. Nästa flaska får nog ligga i 3-4 år till, och sen kanske man kan börja plocka en varannat år eller så! 93p

ChristianB

DipWSET
Blindprovning vin igår, för övnings skull och för att det är kul. ;)

Vitt 1:
Djupt gult, tätt. Uppenbar fatkaraktär i doften tillsammans med jästiga, florala toner av bl a fläder och andra vita blommor. Frukten domineras av olika äpplen, citronzest, citron-kött, krita... Smaken är frisk och fräsch med mer av citrusfrukterna. Tydligt stenig/kritig profil som gifter sig fint med en krämig, jästig struktur. Faten är kvar där också. En rakt igenom väldigt fräsch och "vit" historia! Valet föll på vit Bdx från 2011.
Facit: 2013 Jordan Nine Yard's Chardonnay.

Rött 1:
Mer i min smak, medium rubinrött i färgen. Doften barkar direkt åt grillade gröna paprikor, peppar, örter, gamla fat och en klart rödaktig frukt. Jag misstänkte redan här att det kunde röra sig om en Cab F men försökte ändå göra vinet rättvisa och gå igenom det bit för bit.
På tungan är det lätt men med små men tydliga tanniner och fräsch syra. Frukten är fortsatt rödaktig (tranbär, röda vinbär) men med vissa inslag av björnbärssnår och mer mörka bär. Ett rätt slankt vin och tillsammans med övriga bevis drog jag till med "Cab F från Chinon, möjligen "Les Petites Roches" från 2013".
Facit: 2011 Charles Joguet Chinon "Les Petites Roches".

Rött 2:
Fick ingen riktig rätsida på det här; medium rubinrött i färgen med en mängd bakad/stekt frukt i doften. Fikon, plommon, hallon, solbakade jordar... Varmt klimat utan tvekan men det var ändå knepigt att hitta något mer. En viss alkoholig mandelmassa-ton smög sig in med bären. Doften är ung och rätt oförlöst eller bara lite trist. Faten finns där i form av mocha och choklad. En kryddigt blommig ton som initialt är svår att sätta fingret på.
I munnen... Rätt arga tanniner men av god kvalitet. Frukten är fortsatt "varm" och tillagad, även om det inte riktigt är åt det syltiga hållet. Uppenbar alkoholhetta som saknar lite frukt för att balanseras. Väldigt stenigt och att jag inte blir så där exalterad som jag brukar bli när det t ex handlar om en grenache-blend från södra Rhône så lutar jag åt Spanien och Priorat (hög alkohol, röd frukt, medicinala toner, troligen Garnacha och något mer, osv...)
Facit: 2012 Penfold's Shiraz St Henri.

Vill säga "BAH!" men ja, det var inte så väldigt kul den här gången. Jämfört mot upplevelsen av RWT vid två tidigare tillfällen så föll den här en bit innan mållinjen. Men gott vin! ;)

Håkan

Medlem
20160710_193434.jpg

Roagna Barbaresco 2004 Montefico:
Kände att jag ville öppna något kul och efter lite velande för valet på denna. Har inga större erfarenheter av Roagna och hade egentligen inga speciella förväntningar heller. Doften går på knock direkt. Stall, skog, örter, rosor, oerhört komplex, ett stort wow. Smaken ligger inte långt efter, lager av hallon, nypon, lite lingonsyrlighet, örter ala svensk mosse (skvattram och pors). Tanninerna är rätt tuffa, men inte så att det stör, vinet känns helt klart drickvänligt men håller naturligtvis många år ännu. Känns som om 2004 är lite gästvänligare än 2001 som fortfarande är stenhårt. Helt galet bra vin. 96 p.

LeChat

Medlem
image.jpeg

2009 Chateau Fourcas Hosten
Fruktig och utan större finess. Frukten behöver sjunka in och mognadstoner behöver träda fram för att om möjligt väcka mitt intresse. Jag tror att den kommer att bli bättre med tiden men det kommer inte ske några blixtar och dunder, magiska under.

mnor

Medlem
Började den första semesterhelgen för året på följande vis:

20160709_121325.jpg

Krug Grande Cuvée - Basår 2008

Doften är fantastisk. Ett vin som jag kan lukta på och bara njuta, med äpplen, rostade nötter, bröd, toner av krut.
Smaken: Totalt citrus dominerat. Surt sa räven. Halvflaskorna får ligga 3-5 år innan jag rör dem igen.

2014 Amon-Ra
Doft: Svart vinbär, chocklad, salvia
Smak: Mörk röd frukt, viol, salvia, lakrits

Tog fel årgång på flaskan och när jag väl upptäckte det så blev det till "trippeldekantera". Som helhet ett väldigt bra vin som är gott redan nu och det kommer att bli riktigt bra framöver.

2007 Savart Calliope
20160711_204038.jpg
20160711_204015.jpg

Doft: Rött äpple, snäckskal, bröd
Smak: Grönt äpple, körsbär, mandel och lime

Ett mycket bra vin som behöver 2-3 år mer i källaren. Med lite värme i glaset så öppnar det verkligen upp. Först så är syran påtaglig, för att sedan lugna sig något och då träder grönt äpple fram. I mellanregistret tar pinot noir toner över och domineras av körsbär för att sedan övergå till ett tydligt limeavslut.

magnum

Epernay, Frankrike
Började den första semesterhelgen för året på följande vis:

Visa bifogad bild 7600

Krug Grande Cuvée - Basår 2008

Doften är fantastisk. Ett vin som jag kan lukta på och bara njuta, med äpplen, rostade nötter, bröd, toner av krut.
Smaken: Totalt citrus dominerat. Surt sa räven. Halvflaskorna får ligga 3-5 år innan jag rör dem igen.

2014 Amon-Ra
Doft: Svart vinbär, chocklad, salvia
Smak: Mörk röd frukt, viol, salvia, lakrits

Tog fel årgång på flaskan och när jag väl upptäckte det så blev det till "trippeldekantera". Som helhet ett väldigt bra vin som är gott redan nu och det kommer att bli riktigt bra framöver.

2007 Savart Calliope
Visa bifogad bild 7601 Visa bifogad bild 7602
Doft: Rött äpple, snäckskal, bröd
Smak: Grönt äpple, körsbär, mandel och lime

Ett mycket bra vin som behöver 2-3 år mer i källaren. Med lite värme i glaset så öppnar det verkligen upp. Först så är syran påtaglig, för att sedan lugna sig något och då träder grönt äpple fram. I mellanregistret tar pinot noir toner över och domineras av körsbär för att sedan övergå till ett tydligt limeavslut.
Är du säker på basåret i Krugflaskan?

Wintermute

Medlem
Prosek Hectorovich, Vrhunsko desertno vino kzp, 2008. Kroatiskt dessertvin. Tydlig doft och smak av Muscat. Kanske lite toner av mint eller eukalyptus. Kort smak med eldigt slut. Funkade bra till Bredsjö blå. Kul att dricka på plats. Det finns bättre alternativ i t ex Rivesaltes. Knappt godkänt.

Attachments

• IMG_20160712_194526.JPG
    IMG_20160712_194526.JPG
    34,3 KB · Visningar: 149
Last edited:

grappa

Medlem
Trevlig bekantskap och en favorit, Pierre Gonon Saint Joseph.
20160713_163537.jpg

Blåröd färg men ganska transparent. Härlig doft fylld av vinbär, en gnutta vanilj, lite kryddighet med inslag av vitpeppar och lite miniralitet. Hög intensiv syra i bra balans med tanniner och frukt. Vinbär i smaken med en liten kryddighet. Ganska kort smak till en början men växer i längd. 88 p.
Ett härligt vin men trots allt mer positiv förra gången. Enligt vissa uppgifter är Saint-Joseph inte lika lagringsbar som sina släktingar i Cornas, Hermitage och Cote-Roti. Någon som har kunskaper här? Dags att dricka resterande två flaskor?

Mattias Schyberg

Administratör
Dricker i stort sett aldrig Amarone och har helt missat nybörjarhypen kring vinstilen. Inte för att jag har några generella problem med stilen per definition. Jag är en öppen vinnörd som ni säkert vet.

De gånger jag stöter på Amarone blint så missar jag nästan alltid att hamna rätt i mina slutsatser. Jag saknar ofta den beryktade och uppenbara russinsötman. Eldigheten finns vanligtvis där visserligen och inte sällan en påtaglig bitterhet. Ganska ofta så har de bra syra dessutom, samt så känns de inte så viskösa som jag förväntar mig.

Jag är kass på Amarone!

Poppade den enda flaska vi äger ikväll. Frun fick vinet som en klassisk present från en oinvigd som hade gjort som svensken gör i allmänhet – köper Amarone när det vankas fest eller vinpresenter. Inget ont i det, det är tanken som räknas trots allt. Jag klagar inte.

image.jpeg

2011 Tenuta Sant'Antonio Amarone della Valpolicella Selezione Antonio Castagnedi
Ganska tunn frukt men med kopiösa mängder noterbar alkohol. En kombination jag har svårt för. Det är bittert och påtagligt eldigt men inte särskilt sött. Ganska trevligt ändå trots diverse skavanker. Det biter ifrån bra – både syran och tanninstrukturen levererar. Medelfylligt, inte större kropp än så. Röda plommon, svarta vinbär och torkad frukt möter fat, eneträ och choklad.

Ingen rekommendation, men det är ändå inte dåligt alls. Värt 259 kr? Inte en chans! 87p

ChristianB

DipWSET
Enligt vissa uppgifter är Saint-Joseph inte lika lagringsbar som sina släktingar i Cornas, Hermitage och Cote-Roti. Någon som har kunskaper här? Dags att dricka resterande två flaskor?
Det är en den lättare stilen av Syrah när man räknar norra Rhône i alla fall. Jag har druckit för lite av det för att säga något mer än generella fakta, men med tanke på hur stor appellationen är jämfört med övriga områden så är det nog en större risk för att kvalitén går upp och ned.

Bearman

a´lea iacta est iterum
Visa bifogad bild 7629
Blåröd färg men ganska transparent. Härlig doft fylld av vinbär, en gnutta vanilj, lite kryddighet med inslag av vitpeppar och lite miniralitet. Hög intensiv syra i bra balans med tanniner och frukt. Vinbär i smaken med en liten kryddighet. Ganska kort smak till en början men växer i längd. 88 p.
Ett härligt vin men trots allt mer positiv förra gången. Enligt vissa uppgifter är Saint-Joseph inte lika lagringsbar som sina släktingar i Cornas, Hermitage och Cote-Roti. Någon som har kunskaper här? Dags att dricka resterande två flaskor?

Lilja verkar ha provat den enligt CT och han tror att den håller flera år till

Håkan

Medlem
Visa bifogad bild 7629
Enligt vissa uppgifter är Saint-Joseph inte lika lagringsbar som sina släktingar i Cornas, Hermitage och Cote-Roti. Någon som har kunskaper här? Dags att dricka resterande två flaskor?
Det beror nog mest på tradition i vinmakningen, det finns exempel på riktigt bra St Joseph som tål många års lagring (fast just nu har jag semesterdeg i skallen så kommer inte på nån). Gonon är nog inte någon av dem som skall ligga länge, du är inte ensam om att ha Gonon som favorit:).

Håkan

Medlem
Inspirerad av Roagnan förra veckan är det dags för ett sample till.
Clerico Pajana 2004: En vinmakning vinkelrät mot Roagna, här är det så ekfat som gäller. Tyvärr måste jag erkänna att eken idag håller hårt i detta vin, känns rejält ekbittert och den eldar på tanninerna och syran. Dock finns det massor av frukt som känns rätt stram, drar åt lingon och nypon, med en liten ton av lite sötare frukt. Inte speciellt komplext ännu och jag skulle inte röra någon flaska på 5 år minst. Vinet känns mörkare och tjockare än Roagnan och jag har trots allt hopp om bättring.

grappa

Medlem
Har en knapp halvflaska kvar av Gonon som vi testade idag. Förvarad återförsluten med kork i rumstemperatur. Doften finns kvar men har fått mer plommon och känns lite södra rhone. Smaken har tyvärr tappat rejält, i synnerhet eftersmaken som blivit besk och smakar papp. Tråkigt men bra att veta till nästa gång. Flaskvariation?

Visa bifogad bild 7629

Har väl inte druckit alltför många gonon men brukar tycka att de är fina att dricka direkt på frukten, annars gillar jag att vänta 7-8 år. Jag provade 12:an och 06:an i höstas och de var kanonfina. 10:an tror jag att jag provade för två år sen och tyckte att den var rätt tajt, tänkte nog spara mina tior litet till, men blev sugen på att knäcka en nu när jag läste din post. Kan tänka mig att årgångarna spelar in, t ex tycker jag att många 11or från st Joseph och crozes-hermitage dricker bra just nu.

Toppen