Mattias Schyberg
Administratör
Hittade en ny favoritost igår inom kittostfamiljen (Soumaintrain). Tvättad i Marc de Bourgogne (har jag för mig). Åt den tillsammans med lite halvtrist Crémant de Bourgogne, nämligen Clotilde Davennes billiga bubbel (trevlig champagneliknande arom visserligen men alldeles för kort i rocken för att kännas riktigt intressant – 85p). Som referens så poppade jag ett annat bubbel från långtifrån klassisk bubbelmark i samma prisklass (som inte bör nämnas med namn, men Kungen är medlem i fanklubben), vilket kändes som minst några kvalitetssteg upp och var riktigt bra till osten. Det tog fram en riktigt härlig honungston i både vin och ost. Läckert! Kan tänka mig att en riktigt bra BdB från Champagne hade varit ytterligare ett snäpp upp och möjligen till och med magiskt!
Lite senare på kvällen blev det jänkarentretcôte på grillen och en riktig favorit i repris i glaset.
2007 Mas Foraster Conca de Barberà Josep Foraster Selecció Montblanc
Löjligt mycket bdx över det hela. Den som inte hade hamnat i bdx blint har förmodligen inte koll och borde utbilda sig mer. Medelfylligt på gränsen till fylligt. Perfekt balanserat med bra intensitet. Tungt fatat med mycket tobak, ceder, blyerts och kaffe. Ett uns stall, tjära, jord och röd paprika med perfekt avvägd svartvinbärsfrukt på toppen. Skolboksexemplar med begynnande mognadstoner. Fortfarande en ungdom som har en bit kvar till toppen, men det börjar närma sig. Härligt värre, men jag minns det som snäppet bättre sist jag provade. Möjligen var mina förväntningar orättvist höga. Så jäkla gott! Ett vin precis i min stil. 92p
Lite senare på kvällen blev det jänkarentretcôte på grillen och en riktig favorit i repris i glaset.
2007 Mas Foraster Conca de Barberà Josep Foraster Selecció Montblanc
Löjligt mycket bdx över det hela. Den som inte hade hamnat i bdx blint har förmodligen inte koll och borde utbilda sig mer. Medelfylligt på gränsen till fylligt. Perfekt balanserat med bra intensitet. Tungt fatat med mycket tobak, ceder, blyerts och kaffe. Ett uns stall, tjära, jord och röd paprika med perfekt avvägd svartvinbärsfrukt på toppen. Skolboksexemplar med begynnande mognadstoner. Fortfarande en ungdom som har en bit kvar till toppen, men det börjar närma sig. Härligt värre, men jag minns det som snäppet bättre sist jag provade. Möjligen var mina förväntningar orättvist höga. Så jäkla gott! Ett vin precis i min stil. 92p