Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Hittade en ny favoritost igår inom kittostfamiljen (Soumaintrain). Tvättad i Marc de Bourgogne (har jag för mig). Åt den tillsammans med lite halvtrist Crémant de Bourgogne, nämligen Clotilde Davennes billiga bubbel (trevlig champagneliknande arom visserligen men alldeles för kort i rocken för att kännas riktigt intressant – 85p). Som referens så poppade jag ett annat bubbel från långtifrån klassisk bubbelmark i samma prisklass (som inte bör nämnas med namn, men Kungen är medlem i fanklubben), vilket kändes som minst några kvalitetssteg upp och var riktigt bra till osten. Det tog fram en riktigt härlig honungston i både vin och ost. Läckert! Kan tänka mig att en riktigt bra BdB från Champagne hade varit ytterligare ett snäpp upp och möjligen till och med magiskt!

Lite senare på kvällen blev det jänkarentretcôte på grillen och en riktig favorit i repris i glaset.

image.jpeg

2007 Mas Foraster Conca de Barberà Josep Foraster Selecció Montblanc
Löjligt mycket bdx över det hela. Den som inte hade hamnat i bdx blint har förmodligen inte koll och borde utbilda sig mer. Medelfylligt på gränsen till fylligt. Perfekt balanserat med bra intensitet. Tungt fatat med mycket tobak, ceder, blyerts och kaffe. Ett uns stall, tjära, jord och röd paprika med perfekt avvägd svartvinbärsfrukt på toppen. Skolboksexemplar med begynnande mognadstoner. Fortfarande en ungdom som har en bit kvar till toppen, men det börjar närma sig. Härligt värre, men jag minns det som snäppet bättre sist jag provade. Möjligen var mina förväntningar orättvist höga. Så jäkla gott! Ett vin precis i min stil. 92p

chambertin

Medlem
2007 Mas Foraster Conca de Barberà Josep Foraster Selecció Montblanc
Löjligt mycket bdx över det hela. Den som inte hade hamnat i bdx blint har förmodligen inte koll och borde utbilda sig mer. Medelfylligt på gränsen till fylligt. Perfekt balanserat med bra intensitet. Tungt fatat med mycket tobak, ceder, blyerts och kaffe. Ett uns stall, tjära, jord och röd paprika med perfekt avvägd svartvinbärsfrukt på toppen. Skolboksexemplar med begynnande mognadstoner. Fortfarande en ungdom som har en bit kvar till toppen, men det börjar närma sig. Härligt värre, men jag minns det som snäppet bättre sist jag provade. Möjligen var mina förväntningar orättvist höga. Så jäkla gott! Ett vin precis i min stil. 92p

Nu blir jag sugen på att poppa ngn av mina kvarvarande flaskor och visst är den jäkligt bra och Bdx-lik.
Senast jag drack en flaska (1 år sedan ung) behövde den en hel del tid och luft för att öppna upp och visa framfötterna.
Den var framför allt lite grön och stjälkig på nosen i början.

Har heller inte riktigt kommit upp i samma halleluja-omdömen som när vi drack den första gången på BYOBen men synd att säga att jag varit besviken (har druckit 3 flaskor efter det).

Mattias Schyberg

Administratör
Nu blir jag sugen på att poppa ngn av mina kvarvarande flaskor och visst är den jäkligt bra och Bdx-lik.
Senast jag drack en flaska (1 år sedan ung) behövde den en hel del tid och luft för att öppna upp och visa framfötterna.
Den var framför allt lite grön och stjälkig på nosen i början.

Har heller inte riktigt kommit upp i samma halleluja-omdömen som när vi drack den första gången på BYOBen men synd att säga att jag varit besviken (har druckit 3 flaskor efter det).
Halva flaskan dracks utomhus och det var inte helt schysst mot vinet. Det blev andra bullar när vi flyttade in och alla nyanser kom fram på allvar. Ett grymt vin oavsett, men det finns ett par nivåer till att önska innan magi uppstår! :)

chambertin

Medlem
Ett grymt vin oavsett, men det finns ett par nivåer till att önska innan magi uppstår! :)
Ja på magi-nivå är den ju inte riktigt och kommer inte heller att komma till tror jag.
Någonstans i intervallet 90-94P verkar den ju kunna prestera gång på gång verkar det som vilket ju inte är illa med tanke på priset här i Svedala och på BS dessutom. Drack du den blint förresten ?

Mattias Schyberg

Administratör
Ja på magi-nivå är den ju inte riktigt och kommer inte heller att komma till tror jag.
Någonstans i intervallet 90-94P verkar den ju kunna prestera gång på gång verkar det som vilket ju inte är illa med tanke på priset här i Svedala och på BS dessutom. Drack du den blint förresten ?
Nä, totalt öppet väl medveten om vad jag borde förvänta mig. :)

Jag hade nog lätt blivit generösare blint! ;)

Mattias Schyberg

Administratör
Pop'n pour av 2007 Josep Foraster Seleccio även här ikväll. Skriver under på nästan allt som @Mattias S skrev förut med undantag att jag inte tycker att fattonen är så framtonande. Väldigt kompetent vin med minst 5 års ytterligare utveckling framför sig. 92P även här ikväll och bara 1 fl kvar.
Visa bifogad bild 7699
Jag betade av min sista flaska. Kommer beställa några till. För min del är det ju extra värt att köpa med tanke på att det snart når perfekt drickfönster och med tanke på min magra vinkällare samt att det är väldigt kul att slänga in i prestigefyllda blindprovningar! :)

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Tänkte testa 2014 Michel Autran Vouvray Les Enfers Tranquilles från CAV0054-släppet igår, men den var tyvärr genomkorkad. Någon som har öppnat en flaska av det här vinet än?

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Det blev några flaskor igår.
2012 Langmeil Shiraz "Orphan Bank"
Bra vin från en bra årgång, och ytterligare skäl för mig att säga att aussie shiraz är bland det godaste röda man kan dricka!
Det här vinet doftar ålder, mer precist kanske gamla rankor som @ChristianB uttryckte det. Druvorna kommer från rankor som är planterade 1954, 1908 och så tidigt som 1858. Rankor över 150 år vilket är imponerande! Mängder av mörka och svarta bär, lite läder och menthol i doften. Man blir lite sådär kall om näsan när man doftar tycker jag. Flera lager av olika frukter och en härlig krämig ton där bakom. Smakmässigt är det också en mycket trevlig upplevelse med allt som finns i doften och lite till. En fin rondör, hetta och lite pepprig stil. Supergott och passade utmärkt till de grillade lammspetten! 92p

2014 Seghesio Family Vineyards Zinfandel Sonoma County
Serverad blint. Jag tyckte direkt att det fanns en lite unken kräftspad- och dill-liknande ton, kanske tom. lite saltgurka. Typiska zinfandel-vibbar för mig, men flera gånger har jag nog bara inbillat mig det här. Mycket mörk frukt, jordgubbar, lite blomblad och vanilj i smaken. Jag var inne på zinfandel men bytte sen till rioja. Jag skulle gått på magkänslan... Hursomhelst ett trevligt vin som gjorde mig glatt överraskad (druckit för många dåliga zin)! 88p

Någon oxiderad Chablis
Gick inte att dricka, typ...

2008 Hessische Staatsweingüter Kloster Eberbach Hochheimer Domdechaney Riesling Erstes Gewächs
Whoa, långt namn!
Inhandlat för några år sen när Systembolaget hade ett överflöd av denna och sänkte priset ganska kraftigt. Då ett lite slankare vin med mycket mer krispiga toner som passade bra in riktigt kallt på sommaren. Nu ett lite mer mörkgult vin med mängder av petroleum, aprikos, persika, citrusfrukter, sten och lite tropiska influenser. En härlig honungslen ton runtomkring binder ihop det väldigt bra! För mig ett godare vin nu än vad det var förut, och även om jag igår sa att det säkert har mer att ge så kanske det passerat sin absoluta topp. Men, man kan ju testa nästa flaska om några år och se var det befinner sig... 92p

Någon Pouilly Fuissé 2012
Solklar bourgogne, riktigt trevlig och bra avslut på en lång sommarkväll!

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Det blev några flaskor igår.
2012 Langmeil Shiraz "Orphan Bank"
Bra vin från en bra årgång, och ytterligare skäl för mig att säga att aussie shiraz är bland det godaste röda man kan dricka!
Det här vinet doftar ålder, mer precist kanske gamla rankor som @ChristianB uttryckte det. Druvorna kommer från rankor som är planterade 1954, 1908 och så tidigt som 1858. Rankor över 150 år vilket är imponerande! Mängder av mörka och svarta bär, lite läder och menthol i doften. Man blir lite sådär kall om näsan när man doftar tycker jag. Flera lager av olika frukter och en härlig krämig ton där bakom. Smakmässigt är det också en mycket trevlig upplevelse med allt som finns i doften och lite till. En fin rondör, hetta och lite pepprig stil. Supergott och passade utmärkt till de grillade lammspetten! 92p

Köpte du den via Systembolaget? För jag ser att de har en "Orphan Bank" i BS, men den är listad som 2010. Misstänker att det kan vara fel i BS.

Kvällens uppställning (de röda ska serveras med ett stort stycke grillat lamm, från vår granne på ön, de vita har vi redan börjat dricka):

Visa bifogad bild 7710

Sammanfattningsvis: Les Varrons 2012 fantastisk, men krävde ett dygn i kylskåp efter att den öppnats innan den var riktigt redo att njutas. Cartology är aldrig en besvikelse, rätt maffigt vin. La grande Roche var en rätt strukturerad och fräsch, men tyvärr litet för anonym, cab. Acaibo var en mkt modern skapelse som hade mycket ek, rätt mjuk struktur, i o f s mycket bär och en örtig grönhet som fick mig att tänka på cab franc trots att det är nästan ingen i denna blend av främst cab sauvignon och merlot.
De två vita kändes spännande, personliga, prisvärda och friska, medan jag nog inte gör något återköp på de två röda, även om det inte var något som helst fel på dem.

Toppen