Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Johan_L

Medlem
Några godsaker från helgen:
2013 Bedrock Old Vine Zinfandel. Riktigt bra Zinfandel, slår min gamla favorit Seghesio.
2014 Domaine Weinbach Riesling Schlossberg. Kanongott, länge sen jag drack Alsace-Riesling.
DSC_0979.JPG

DSC_0980.JPG

J

Joakim Staf

Idag vart det nebbiolo för hela slanten. En 2006 och en 2011 från samma pruducent i Barbaresco. Snacka om skillnad 2006 har utvecklats till en underbar hallondryck med lätta tanniner och ljuvliga nyanser av röda bär och tobak. Medansvar 2011 känns mer fransk i smaken. Mycket häststall, vilken inte riktigt är vanligt för en nebb.

image.jpeg

Daniel A

Administratör
Idag är en lyckans dag för idag är dagen jag fick dricka:

jf5gCfp.jpg

1834 Barbeito, Malvasia - Madeira
Jag har ändå lyckats komma över en hel del äldre madeira under mina dryckesäventyr. Tidigare var dock det äldsta från 1864, så den här drev upp åldersrekordet rätt hårt. Genomgående för all seriöst vällagrad (säg 60+ år) madeira är att det är så in i helvete intensivt och vansinnigt gott. Ingen skillnad här.

Inledande nos: bränt socker, “bortom aska” (fråga ej), balsamicovinäger, karamell/toffee, lite nötter. Efter seriöst letande efter andra noter: kanderad ingefära, citronskal, torkade dadlar. Det finns definitivt mer att hämta här, men 1) jag saknar ord för det och 2) det är nästan lite övermäktigt stark doft (spred sig i halva lokalen). Första sippen bedövar munnen en aning… Syran är näsblodshög. Efter lite väntan så är andra sippen betydligt behagligare. Det finns en kraft i smakerna som är obeskrivlig. Syran vägs väl upp av den här komplexa smakbomben (som även innehåller en del sötma, men inte alls i den grad jag förknippar med yngre malvasia). En hel del av nosen kommer tillbaka på tungan, men det alldeles för välintegrerat för att jag ska kunna beskriva det i detalj. Herregud vilken grej. Det känns nästan som att emaljen på tänderna försvinner för att det är så intensivt...

Jag vet inte hur länge det här har legat på fat. Jag vet inte när det är tappat på flaska. 1834 är väldigt, väldigt länge sedan. När druvorna skördades var Sveriges första JÄRNVÄG tjugo år in i framtiden. Jag kommer för mitt liv inte förstå hur lite jäst druvmust kan överleva så länge, och fram för allt inte med sådan vigör! Om det smakar såhär nu så kan det banne mig leva en evighet. En upplevelse av rang. 97p.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
jean leon mallorca.jpg

Lite semesterviner inhandlade hos den lokala vinhandlaren, korkarna hade inte mycket kvar att ge, men det hade däremot vinerna:
1999 Jean Leon Reserva Cabernet Sauvignon: Initialt massor av vanilj i doften, men med lite luft så lugnar den ner sig och utvecklar en doft av kaffe och lakrits istället. Bra syra, bra frukt med djup koncentration, har svårt att tro att det här vinet är sjutton år gammalt, smak av katrinplommon, mint ock lakrits, imponerande! 90+p
1996 Jean Leon Gran Reserva Cabernet Sauvignon:
doft av kaffe och kakaobönor, enormt koncentrerad frukt, snygga svarta vinbär, faten är väl integrerade, en angenäm sälta, djup och elegans, klar Parker-varning, men gott som f-n: 92p

Rexel

Medlem
2010 le ragnaie brunello di montalcino
image.jpeg

Underbar brunello med doft av svarta vinbär, läder, blommor, pepprig och lite söt ton. Detta efter 3-4 timmars luftning, i början fanns en doftton som inte tilltalar mig som jag ibland hittar i viner med sangiovese. Kan inte beskriva den, har inte hittat vad det i min näsa kan jämföras med. I vissa viner ligger det kvar och i andra försvinner det med luftning. Tack och lov försvann det i detta vin:)
Enormt bra längd och väldigt tillgänglig om än lite het till en början, bra balans...mumma för framtiden, nu 93 P.

Asplund

Medlem
Regnet kom till västkusten idag så jag åkte och handlade ostron och hängmörad oxfile. Bara citron till ostronen och palmer 08. Brilliant kombo det här med ostron och champagne. (Köpte lite louis roederer 2008 som fanns kvar men lägger de i källaren)

Oxfilé helstekt i ugn med grillade grönsaker och rotfrukter och sås på filén. Till det en Brunello från la fuga från lokala bolaget, (2010). (Ok, var tvungen att åka till två bolag för att hitta något vettigt) Fantastiskt doft och färg och god+ men kan nog ge lite mer om man skulle få för sig att spara den några år.

Attachments

• image.jpg
    image.jpg
    65 KB · Visningar: 187

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
toni gelabert.jpg
gelabert pinot n.jpg
gelabert illenc.jpg
gelabert torre de canonge.jpg

Var hos Toni Gelabert i Manacor och tjyvtränade lite på biodynamiska viner inför BYOBn on två veckor (det finns fö en plats ledig pga återbud http://www.finewines.se/threads/byob-stockholm-19-8-tema-biodynamiskt-mot-konventionellt.4125/):
Toni Gelabert Pinot Noir 2013: Det finns inte många som odlar Pinot Noir på Mallis och man kan lätt först varför, det här är inget dåligt vin, men det saknar den rätta Pinot Noir-känslan
Toni Gelabert Illenc 2014: 75 % Gillet, 15 Cabernet Franc, 10 Petit Verdot, kryddig, plommon, bra syra återhållsamma tanniner, påminner om en modern Grenache från Languedoc, gott
Toni Gelabert Torre des Canonge 2015: (100 % Giró Blanc ~5 ha planterat i hela världen) Spelar i en annan liga än de röda vi testade. Massiv syra, med frukt och mineralitet som backar upp, fräsch och elegant, lång eftersmak. Toni tycker att den ska lagras 5-6 år, men vi tyckte att den var fin redan nu - om man uppskattar en rejäl syra.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
alfred gratien rose juve y camps gran reserva.jpg

Vågar inte inte posta det här i champagnetråden, men i kväll testar vi, tillsammans med lite anklever, en "fincava" mot en "fulchampagne":
Juvé y Camps Brut Nature Gran Reserva 2012: äpplen, mineral, blommig, timotej, väldigt fin mousse, riktigt gott! 89p (innan vi hade smakat Gratien så trodde vi att det här var kvällens vinnare)
Alfred Gratien Rosé: €26 på på vinbutiken i Palma - därav "fulchampagne", men vad i h-e är det vi dricker? Cloettas Tarragona blandat med solmogna jordgubbar och smörig brioche i både smak och doft - hasselnötter i massor! - helt fantastiskt! En stor vinupplevelse! Kan bara undra hur länge det här vinet har legat i butikens lager? Gissar på en rejäl lagring, årets champagne alla gånger 93p

LeChat

Medlem
image.jpeg

2007 Domaine du Pegau Cuvee Reservee

Det finns Châteauneuf-du-Pape och så finns det Pegau. Jo, det finns några till men gillar man lite skitiga toner av animaliskt ursprung, järn, blod och lite brett, så brukar Pegau kunna erbjuda en rätt bred palett. Tycker att Pegau lyckats väldigt bra med 2007 med tanke på att en del CdP av denna årgång blev alkoholstinna monster och för mycket av allt. Den här känns ju nästan elegant!
Kvällens tilltugg blir återigen grillade skivor av lammstek.

grappa

Medlem
Kände för något riktigt gott idag, det fick bli en Chen Bleu, Heloise, IGP Vaucluse, 2007, 60% Syrah, 35% Grenache och 5% Viogner.
Mörk nästan svartröd och opaque. Härlig doft av plommon, vanilj, vitpeppar, lite stall och kryddor. Stor smak av mörka bär, en angenäm fatbeska och lång eftersmak. Tanninerna finns där men balanseras upp av frukt och syra på ett näst intill perfekt sätt. Detta är både kvalitet och mumsigt! 92 p för kvalitet, 94 p tycke och smak. För mig klart prisvärt för 550 SEK och den vita motsvarigheten Aliot är ännu bättre och 100 SEK billigare.
20160805_185355[1].jpg

Rexel

Medlem
3 gånger nebbiolo halvblint,
Bad min fru hälla upp, men visste om vilka viner det var. Mer för att se vilket jag tycker bäst om.

image.jpeg

2012 vietti nebbiolo perbacco 91 P
Öppnade i förrgår, riktigt bra nebbiolo, baroloklass, då 92 P. Nu lakrits, hallon, jordgubbar, lite tunn i doften förhållande till dom andra, men riktigt god med härlig syra. 2'a
2011 mario marengo barolo Bricco delle viole (90-91p)
Öppnade i förrgår, mörka bär, lite bränd gummiton (inte så påtaglig som i förrgår) som inte faller mig i smaken, kraftig, lite obalanserad, 3'a. Sist jag öppnade denna, 93 P och andra noteringar, flaskvariation?
2012 roberto langhe nebbiolo 92 P
Pnp, initiallt lite alkoholhetta i både doft och smak, men nu med en timmas luft helt borta. Lakrits, mörka bär, peppar, blommor mm, härlig längd o balans
Shit va gott o kul!

grappa

Medlem
20160802_193608[1].jpg

Lite blandat från förra helgen (därför lite kortare noteringar).
Trevlig Bourgogne med klassisk jordgubb och röda bär. En antydan till kvistighet. Inget komplicerat eller märkvärdigt, bara gott. 85 p
Spätburgunder av klassiskt snitt med tydlig kryddighet, lite rök (lätt att hamna i Sydafrika), röda bär. Lång eftersmak. Mycket gott. 88 p.
Oltre är tydligen en blandning som varierar. 2008 enligt uppgift dominerande Barbera med Nebbiolo på toppen. Andra år verkar vara omvänt. I vilket fall ett härligt syradrivet vin med Barbera karaktär och Nebbiolo inslag. Man känner tydligt tanninerna, rosor och stall som undertoner. En besvikelse att vi inte köpte fler. 87 p
Calabretta 2004 Nerello Mascalese med inslag av Nerello Cappucio. Ett ypperligt vin som får de flesta att hamna i Barolo. Stora tanniner, stall, lite höstlöv, lång eftersmak. Det enda som kanske leder bort från Nebbiolo är avsaknaden av parfym och rosor. Kvalitet 90 p. Tycke och smak 92 p.

image.jpeg

Jag fortsätter min distanskurs i den kaliforniska vinjungeln. Rivers-Marie 2012 Sonoma Coast Chardonnay.
Kanske spelar förväntningarna in litet grand. Sonoma Coast är ju ofta kodord för eleganta och strama skapelser som är ibland rent omöjliga att placera i Kalifornien blint. Och vinmakarparet Brown&Welsh har tillgång till finfina vingårdar i kustläge, vet Jon Bonne att berätta. Sen kanske de är mer kända för sina svindyra cabbar och vingårdspinoter, men ändå. Gillar man litet tyngre och ekade prylar är detta verkligen något att pröva. Bor man dessutom i USA där man kan köpa denna pjäs för USD 25 så är det riktigt fint och verkligen prisvärt. Den är ju bra mycket bättre än många dyrare Napa chards. Gillar man ch Montelena chard för SEK 379 på bolaget så är detta minst lika bra vad gäller syra, frukt och Bang for the Buck.

Själv kan jag inte skaka av mig kombinationen av varm och mogen frukt, vad jag gissar är rätt hög toast på ekfaten och en hel del batonnage. Det blir litet väl mycket av det goda så att säga. Mörkt gyllengul i färgen. Oerhört välutvecklad, mycket kryddighet och kokos, gräddig och fet, men med bra syra och faktiskt ett rätt stort mått av balans. Tror inte denna ska lagras utan mer gjort för att dricka nu: 87 hedonistiska carpe diem poäng. Hade den inte varit så tung i gumpen hade jag dragit till med något poäng till. Inte riktigt min stil bara. Bra att veta.

Last edited:

Håkan

Medlem
Bordeaux var jag sugen på så Bordeaux fick det bli. Plockar fram en Chateau Giscours från det för vissa förhatliga 2003. Väldigt klassisk Bordeaux rakt igenom, kände ingen som helst hetta i vinet, stramt, med bra syra, väldigt bra frukt och eken känns helt integrerad. Gott nu men inget att spara på. Nej 2003 Giscours är inte lika bra som 2000, men bra nära. 2 (av 6) flaskor kvar, de blir nog inte så mycket äldre. Giscours 2003 går att få tag på utan att ruinera sig (har ingen källa just nu), rekommenderas varmt.

Asplund

Medlem
Lagade en enkel Bolgnese spetsad med rökt sidfläsk, fönkål etc.
Hällde till det upp en sk supertoscanare på 90% merlot från den lilla producenten Podere Ciona. Doft av körsbär, nötter, skog och peppar. Stram medelfyllig smak. Syra och fatkaraktär och lång trevlig avslutning. 88p. Till och med lite bättre efter lite luft i karaff.
Just ja namnet på vinet; Le Diacce

Toppen