Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Johan_L

Medlem
Kul! Jag har bara en flaska, vad tror du om det optimala drickfönstret?
Kul med fler som gillar Syrah från det stora landet i väster! Jag tyckte att den var riktigt god nu. Sen har vi den där beryktade Syrah-tunneln som jag har dålig koll på när den kan tänkas dyka upp, om den dyker upp. Hade tänkt starta en ny tråd om det för att se vad forumet har för kunskap och erfarenheter.

Magnus L

urydhtfilgukj
Sammanfattningsvis: Les Varrons 2012 fantastisk, men krävde ett dygn i kylskåp efter att den öppnats innan den var riktigt redo att njutas. Cartology är aldrig en besvikelse, rätt maffigt vin. La grande Roche var en rätt strukturerad och fräsch, men tyvärr litet för anonym, cab. Acaibo var en mkt modern skapelse som hade mycket ek, rätt mjuk struktur, i o f s mycket bär och en örtig grönhet som fick mig att tänka på cab franc trots att det är nästan ingen i denna blend av främst cab sauvignon och merlot.
De två vita kändes spännande, personliga, prisvärda och friska, medan jag nog inte gör något återköp på de två röda, även om det inte var något som helst fel på dem.
Tyckte Les Varrons 12 var helt magisk! Tyvärr blev det aldrig något över till dag 2 för min del :)

LeChat

Medlem
image.jpeg

2014 Cloudy Bay Pinot Noir

Inte druckit något från denna producent tidigare. Så jag ville prova en flaska. Satte den i kylen innan vi stack och bada för att den skulle få ett par timmar i kylen och vara riktigt kyld innan servering.
Känns ung och lite knuten. Initialt finns en beska som ger ett angenämt bett samtidigt som den är lite störande, men som avtar lite med luftning och stigande temperatur. Känns absolut som en okej pinot från Nya Zeeland av enklare sort, lite endimensionell, blir kanske bättre med lite ålder men jag får ingen stark köplust.

Jimmy Forsman

I det stora hela tämligen meh...
Igår var det vindrickande med polare i Uppsala, väldigt trevligt!
Vi började med att decimera kompisens leverans av Cavistes chardonnay från Jura till lite chark. Sen, till käket (som var en bättre brödsallad och ugnsbakad grissida) så körde vi en Chateau Dalem 01 (som släpptes i juli) och en Best's Thompson Family Shiraz 05.
Dalem köpte jag för att jag var sugen på mogen bordeaux och den är fan bra. Att den bara kostar 349 spänn lysande. Såg att de har magnum på PK också om man är sugen. Thompson Family Shiraz är ett vin som jag importerade för en herrans massa år sedan. En fullkomigt lysande Shiraz i återhållen men fruktig stil. Den här hade fortfarande kunnat ligga en 10 år till, minst. Om ni hittar en någonstans så köp. Mycket bra. Till osten blev det en riesling från Shuman-Nägler. En lysande kväll.

gece

Man vänjer sig.
Semester och en massa har druckits :) kortfattade noter:
2011 Château Latour-Martillac Blanc: Mycket ek, mycket frukt av tropiskt slag, gott, men lite väl mycket alkohol och lite väl lite syra. Ytterst bordeauxsk karaktär om än inte toppårgång.
2008 Domaine Rolet Arbois Expression du Terroir: Sherry med Jura-syra. Inte superkomplext men bra måltidsdryck och gott+.
2012 Hacienda Monasterio Ribera del Duero: Bra frukt men för lite annat. Förutom sprit. Lägre alkohol och mer struktur och deras hade varit grymt. Nu mest ihåligt.
2004 Château Gaudin: Bordeaux. Uppenbart. Mycket cab-frukt, en del merlot-frukt, lite skit (utedass i högsommar, kan jag säga av egna erfarenheter), lite lera, lite pennväss. Kanonsyra och dundertanniner. Gott+(+). Viss mognad med hyfsat ungdomlig känsla, "early window".
2013 Ridge East Bench Zinfandel: Väldigt zinfandelsk, frukten känns dock färsk snarare än syltad. Fint stänk med ek i bakgrunden. Gillar du veta Zin gillar du detta, gillar du inte Zin gillar du inte detta :)
2013 Hubert Lamy Saint-Aubin 1er Cru en Remilly: Grymt bra. Frukten lutar mer åt Chablis än övriga Bourgogne, men med lite nånting-Montrachetsk fathantering. Absurt komplex trots att det känns som grovt barnarov.
2013 Anne Gros & Jean-Paul Toillot Minervois La Ciaude: Rödvin. Detta smakar rödvin. Jättetypiskt rödvin. På ett bra+ sätt.
2012 Batič Pinela: Spännande fynd från Slovenien. Struktur åt Rhône-hållet, måttlig syra, tydlig beska, visst tanninbett med en viss mängd fläskig ek, vita blommor, blandade mineraler. Gott, kul.
2009 Ravenswood Old Hill Zinfandel: Zinfandelfrukt (björnbär, blåbär, hallon) som börjar torka ut och dra mer åt rött, med lite vanilj och kryddpeppar. Gott+.
2010 Roda Reserva: Jävlar vad bra. Förlåt mig alla trista saker jag sagt om modernistrioja för det här är både tillgängligt och lättbegripligt men också komplext och intressant.
2001 Montecillo Gran Reserva: Utvecklat, gott, klassisk Rioja. Lite ung kanske...

Last edited:
J

Joakim Staf

Eftermiddags vinet blir en 2004 från Novello producenten Vietto. Fortfarande ung och vild , frukten exploderar med sådan intensitet att det var chockerande . Detta är en stort , naturlig vin , inte konstruerade med tillsatser eller lager med ek , bara mogna , läckra mängder av stor Nebbiolo. Synd bara att det var den sista flaskan.
image.jpeg

LeChat

Medlem
image.jpeg

Chateau Leoville Barton 2003

Det doftar mest läder, tobak och lite häst. Men vilken doft! Smaken har väldigt tydliga drag av viol som är helt underbar. Frukt, syror och tanniner i perfekt balans. Så oerhört harmoniskt och gott! Bordeauxvin är verkligen min snuttefilt och detta är verkligen bra Bordeaux.
Detta är den tredje flaskan jag provar och nog den bästa. En flaska kvar som får ligga ett antal år. Hoppas jag......

Jimmy Forsman

I det stora hela tämligen meh...
Klev av tidigt igår, vid halv nio, för att det hade lugnat ned sig på 19 glas och jag kände att jag behövde ladda batterierna lite. Promenerade bort till Formosa och käkade lite med en kompis och när vi skildes åt var jag helt på det klara med att jag skulle hem. Dock gick jag förbi Gaston och tänkte att en liten öl kan man ju ta. Så jag satt där och läste lite, spelade väldigt hög musik för att blocka världen och sippade på min Melleruds när jag kom på att det kanske skulle vara gott med ett glas vitt också. Bra med böcker och vitt vin, tänkte jag.

Valde en Domaine Les Hautes Terres Louis 2015, en chardonnay/chenin blanc från Limoux i Loire.
Hur god som helst. Bra syra, bra längd med en smak som verkligen blommade upp med massor av frukt. Gott – och ett perfekt klippvin.
Sen blev jag sugen på lite champagne och såg att de körde Pierre Peters Esprit de 2009 på glas och tog raskt in ett sådant också. Väldigt härlig och koncentrerad med bra syra och förvånansvärt öppen frukt. Väldigt hög klunkabilitet även på denna.

Silenos

Medlem
Det började med ett försök... Chassagne-Montrachet, 2011 ifrån Thomas Morey på halvflaska såg ut som äppeljuice, luktade äppeljuice och smakade sämre än äppeljuice. Fem år från skörd, endast tre år på flaska, det måste utan tvekan kallas förtida oxidation. Domaine Thomas Morey är tillsvidare satt på undantag. Kasst. En vit Pernand-Vergelesses, 2014 ifrån Rapet, även det en halva, räddade situationen. Knappast stort, men gott. Kanske lite väl enkel, men precis vad som eftersöktes. Kvällen röda blev en flaska Beaune 1er "Les blanches fleurs" 2012, gjort av Dublere. 2012;orna har tidigare gjort mig besviken (även denna). Tunga, feta (överviktiga), tröga, oaromatiska viner. Den här flaskan däremot sätter de tidiga intrycken på skam. Flaskan försvinner i ett nafs. Nu finns det finess och rödfruktighet. Måtte de andra tolvorna utvecklas på samma sätt.

KimHartman

Medlem
Några av sommarens viner som stuckit ut:

2010 Domaine du Pégaü Châteauneuf-du-Pape Cuvée Réservée Röd frukt, hästsadel, lakrits, salta oliver. På den unga sidan men redan väldigt drickbart. Alla bitar är på plats. Mycket, mycket bra!

2015 Gaia Assyrtiko Citron, suröl, söta kryddor, nötter. Bra syror. Annorlunda stil, väl värt att prova.

2014 KWV The Mentors Grenache Blanc Bra syra, lagom fatad, mycket frukt och fin stenig ton. Dricker mycket sällan viner från Sydafrika men detta var klart intressant, och mycket vin för pengarna!

2012 Dr. Bürklin-Wolf Pechstein GC Massor med krossad sten, kryddor, citron, äpple, aningen nässlor. Intensiv, men samtidigt lätt och smidig. Fortfarande lite knuten, bäst efter luftning.

2011 Pio Cesare Barbaresco Stram, slank, med tobak, te, röd frukt, blommor. Relativt traditionell stil, mycket fin efter lite luft. Bra exempel på att så kallade sämre årgångar ofta kan ge bra utdelning i form av tidigt drickvänliga viner.

2012 Oakridge Chardonnay 864 Funder & Diamond Lime, grapefrukt, modellera, sten, nötter. Frisk, ren, relativt måttlig fatning. Drickfärdig och riktigt god.

Håkan

Medlem
Hemkommen efter 5 dagars orienterande i Sälen, nåt gått måste ju drickas, varför inte en Riesling, har hört att det är särledes bra för ömma fötter:
Fritz Haag Brauenberger Jufferer Sonnenuhr Riesling Auslese 2005. Väldigt god, lite blygsam, blommig, lagom söt, lagom med syra, lagom med allt. Skall jag klaga på nåt är det just lagomheten, saknar lite precision för att få mig i spinn. Behöver nog mer tid. Superlagomgott.

Toppen