Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vino fino

Medlem
Kort provning av mellanklass US mot knapp mellanklass OZ. Kul att jämföra direkt, kul och rättvist med samma årgång, även om jänkarna fick lite försprång med ett drygt dygn mellan första provning och slutgiltig dom. Lammkotletter Chez Moi. Bästa partnerskapet blev viner 2-1-3 men sanningen att säga borde jag haft traditionell madame Bdx eller Rioja till bords, de hade krossat dessa pretendenter.

Mondavi Napa Cab ’12: första intrycket är ett stenhårt vin alldeles för slutet i kombination med grillade överkokta frukter, ett dygn senare blir det mer blåbär, kaffe, vaniljstänger. Rätt mycket skalsyra som stör men å andra sidan flera lager. 89p
Clos du Val Napa ’12
: brukar gilla CdV, ännu hellre deras Stag’s Leap, men även detta ligger i linje med husets mera återhållna profil. Första dagen helt hopplöst, dag två mera kyliga trädgårdshallon, gröna buskar i norrläge, en del skalsyra också men bättre balanserat, komplext. Gott, men behöver tid, som vanligt från CdV. 90+p
Brygon Bin 8888 ’12
: Helt annorlunda från övriga och typisk profil med pärlande nästan spritsig hög syra, röda frukter, en del tobak också som enskilt känns mer druvtypiskt (för oss som alltid sneglar mot Bdx) än de andra. Inte lika komplex som de andra två, mindre krävande, men kanske den som kommer stå sig bäst av alla över tid. 90+p

IMG_0491.JPG

Larseman

Medlem
WP_20160715_001.jpg

2014 Spinifex Papillon
Grenache och Cinsault från Barossa Valley. Skön nos med röda bär, hallon och jordgubbar, vitpeppar och kardemumma. Väldigt grenachig.
Tyvärr lite spretig i munnen, känns eldig trots blygsamma 13,5%, lite bitter och vass, söt frukt och ett varmt slut. Skulle nog kunna tas för en varm PN också.
Rätt ok ändå även om smaken inte riktigt matchar doften, 86p.

Rexel

Medlem
2004 sandrone barolo le vigne
Till en början ganska stängd, men nu med ca 4 timmar i karaff öppnar det upp rejält med klassiska dofter, lakrits, lite mogna mörka röda bär, tobak, läder, plommon, tanninerna mjuknar med en sugande munkänsla och riktigt tät och balanserad.....riktigt gott!
I början direkt från flaska 91-92 P och smått besviken men nu 94-95p och riktigt nöjd:)

grappa

Medlem
Provning av fyra "nationaldruvor" i jämn prisklass mellan 300 och 400 SEK.
20160715_212417.jpg

Fransk pinot noir: relativt ljus och transparent, antydan till brunkant. Doft av röda vinbär, lite kartighet, ganska modest. Härlig smak av vinbär, lite krydda, liten kartighet. Mycket lång eftersmak med en angenäm beska i slutet. Hyfsade tanniner och syra. Ett härligt vin, ganska druvtypiskt och klart drickbart. Lagringspotential finns sannolikt men kanske inte alltför länge till. 88 p
US cabernet sauvignon: djupt blåröd och opaque. Stor doft av mörka plommon, vanilj, en liten syltighet. Bra smak av vinbär och mörka bär, vaniljton och en angenäm fatbeska. Lång eftersmak. Bra tanniner och syra. Kan nog utvecklas bra med lagring. Mums. 89 p
Italiensk sangiovese: ljust röd, ganska transparent. Härlig doft av vinbär, lite körsbär och ett drag av vanilj. Smak av vinbär, lite kryddig och en lång eftersmak som tyvärr hade en alltför påtaglig beska. Höga tanniner och syra. Utvecklades väldigt bra i glaset under kvällen. Borde lagras några år. Till en början 85 p men växte till 88 p.
Australiensisk shiraz: mörkt blåröd och opaque. Stor doft av vanilj, lite rökton, plommon och björnbär. Mycket smak av mörka bär och vanilj med en lite fatbeska. Lite för syltig för min smak men det bästa vinet vid grillen. Detta tål halv storm utan att tappa i intensitet. 87 p

Mattias Schyberg

Administratör
Vinkväll med @vininfo.nu och respektive fruar igår kväll. Vi lät kvinnorna välja ut/köpa in de viner vi skulle dricka och männen provade således blint. En underbar kväll och skönt arrangemang! Tack för en grym kväll!

2004 Domaine Weinbach Muscat Reserve
Läckert och välutvecklat vin. Fet frukt med påtagligt tvåliga drag av ros och lavendel. Torkad aprikos, apelsin och lite puttrande toner av petroleum i bakgrunden. Låg syra och visköst fyllig kropp. Ett uns sötma. Superläckert och kul. Gissade naturligtvis på gewurtz från Alsace och backade lojt upp med muskat efter jag fått veta att mitt första alternativ var fel. Nåväl, ganska nära men tyvärr ingen cigarr. 90p

image.jpeg

2010 Louis Jadot Moulin-à-Vent Clos de la Roche Château des Jacques
Skogshallon, körsbär, fat, lakrits, kaffe och aningen peppar. Rent och ganska okomplicerat med medelfyllig kropp och frisk syra. Lite skalbeska i eftersmaken. Urtydlig pinot. NZ kändes mest rätt att gå på med tanke på renheten och att det kändes så tillrättalagt. Helt fel, men jag kommer mest troligt inte att gissa på Beaujolais nästa gång jag stöter på det heller. Ett bra vin, men lite småtrist i sammanhanget. 88p

image.jpeg

2008 Mastroberardino Taurasi Naturalis Historia
Skönt moget med torkad frukt, stall, choklad och mängder med körsbär, plommon och svarta vinbär. Lite tjära, gröna kryddor, potpurri och rotfrukt i bakgrunden. Hög intensitet och bra bett i tanninerna. Mycket gott! En uppenbar brunello med ett decennium på rygg i min mun, men facit höll inte med. Funderade även lite snabbt kring Musar, men det kändes för stramt för det. Ett säkert köp för rimlig peng! 91p

image.jpeg

2011 Agricola San Felice Chianti Classico Gran Selezione Il Grigio
Blev lite besviken på mig själv och mina slutsatser här. Älskar producenten och har druckit vinet ifråga relativt nyligen. Tydligen har jag inte lärt mig tillräckligt mycket. Klassisk arom med mycket bdx-känsla och viss mognad. Sköna drag av osande utedass med snygga fat samt kafferost och ceder. Innan jag fått in det i munnen så kändes ursprunget glasklart, men Italien-klockan ringde så fort det mötte tungan. Röd och ettrig frukt med massiv syra och generösa lager av röda äpplen, körsbär och hallon. Stramheten och den slanka kroppen fick mig att landa i en modern Barolo med massiva fat. Lite omotiverat. Jag borde ju tänkt sangivese här utan tvekan, men troligtvis så var det Taurasin innan som tog den "platsen". Mycket trevlig Chianti i ambitiös och härlig stil. Köp en flaska ni också för tusan! 91p

image.jpeg

2011 Alonso del Yerro Ribera del Duero

Massivt vin med löjligt tät och intensiv frukt. En bomb, men absolut med påtaglig balans och fin komplexitet. Fick tidigt tydliga vibbar av Leon Barral och vinet Valinière som består av huvudsakligen mourvedre, vilket blev min felaktiga gissning. Mörk frukt med svarta oliver, kakaosmör, björnbär, motorolja och en hel rad med nyanser bestående av honung, mandel, lagrad ost, lavendel, peppar och lite oxiderad frukt. Jäkligt gott vin. Mycket alkohol och tyngd kan möjligen göra det aningen svårsmält för vissa, men jag gillar det mycket! 93p

image.jpeg

2006 Cellier des Templiers Banyuls Premium

En udda Banyuls gjord i ooxiderad stil. Blandning av syrah och grenache. Påminner om en riktigt bra vintage port som fortfarande är i sin ungdom och som mest troligt kommer bli magiskt med tiden (rent spekulativt). Läckert och tätt. En hel del chark, peppar, katrinplommon, svarta oliver och lakrits. Mycket södra Rhône på sterioder. Perfekt balans med integrerad alkohol och läcker sötma. Uppenbart förstärkt. Kunde inte gissa annat än vintage port här, men det kändes utan tvekan franskt. Ett supervin. Förmodligen förtjänar det höga poäng en bra bit över 90p, men jag känner mig osäker på vinstilen så jag låter bli att poängsätta och konstaterar bara att det blev en jäkligt trevlig avslutning till en underbar hempulad kladdkaka!

image.jpeg

image.jpeg

Magikern

Medlem
Chateau Dalem 2001

Tror de flesta noterade detta vinet i släppet och självklart var det värt att prova en flaska. Tyvärr är det på väg over the hill stalliga mognadstonerna var trevliga dock och det var mycket cab franc karaktär över vinet. Flaskvariationen är troligen rätt stor men denna flaska ger jag inte mer än 88 poäng.

2008 Mastroberardino Taurasi Naturalis Historia
Skönt moget med torkad frukt, stall, choklad och mängder med körsbär, plommon och svarta vinbär. Lite tjära, gröna kryddor, potpurri och rotfrukt i bakgrunden. Hög intensitet och bra bett i tanninerna. Mycket gott! En uppenbar brunello med ett decennium på rygg i min mun, men facit höll inte med. Funderade även lite snabbt kring Musar, men det kändes för stramt för det. Ett säkert köp för rimlig peng! 91p

Var lite besviken på detta vinet och mer än 90p med ett stort minus kan jag inte sträcka mig till. Ganska tydliga kaffetoner och tror många gissat på aglianico del vulture blint. Hade räknat med mer intensitet och pondus.

J

Joakim Staf

Idag dricker vi en magisk Barbaresco Riserva från -98. Ett gourmantiskt vin för speciella tillfällen. Helstekt kalventrecote med slungad spenatsallad, rostade pinjenötter samt hyvlad parmesanost. Om vinet, efter 3 timmars luftning framkommer en symfoni av
rosor och violer med smaktoner av fänkål , tryffel , körsbär och lakrits. Givetvis har tanninerna mjuknat upp och kittlar lite lätt i gommen. Barbaresco är gött

image.jpeg

Mattias Schyberg

Administratör
Idag dricker vi en magisk Barbaresco Riserva från -98. Ett gourmantiskt vin för speciella tillfällen. Helstekt kalventrecote med slungad spenatsallad, rostade pinjenötter samt hyvlad parmesanost. Om vinet, efter 3 timmars luftning framkommer en symfoni av
rosor och violer med smaktoner av fänkål , tryffel , körsbär och lakrits. Givetvis har tanninerna mjuknat upp och kittlar lite lätt i gommen. Barbaresco är gött

Visa bifogad bild 7659
Tänk att lilla jag också sitter med Barbaresco i glaset just nu. Inte riktigt lika gammalt, men 2007 är bra jobbat för mig som vanligtvis poppar innan flaskan hunnit ta plats i garderoben! :)

Återkommer i ärendet...

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Den första semesterveckan har sprungit förbi, snabbare än någon av er hinner säga ackompanjemangsinstrument. Men lite vin har jag i alla fall druckit. Mer ska det bli!

Vitt:
2014, Ludovic Chanson, Montlouis-sur-Loire, Les Cabotines
Doft av fläder, krusbär och sommaräng. Fylligt och väldigt dominant i munnen, tropiskt fet frukt, honung och citrus. Syrligt avslut som har en lång och behaglig finish. Riktigt gott! Vinet är nästan dubbelt så bra dagen efter med lite mer värme och luft i glaset. Hade velat ha fler flaskor. Har iaf en kvar. 91p.

Rött:
2013, Lucien et André Brunel, Les Cailloux, Côte du Rhône, Cuvée Sommelongue
Hallonsaft och lingon. Lättsamt, syrligt, medelfylligt (-). Håller ihop helt ok. Inget måste att köpa eller dricka, men fungerar bra om man bara vill ha ett pratvin. 80p.

2012, Reyneke Cornerstone,
Initialt ganska tråkig, doft av blåbär. Öppnar sig med luft. Frukten känns elegant, tanninerna lena och vinet är medelfylligt(+). Tyvärr håller det inte riktigt ihop i avslutet, känns som att det faller platt. Helt OK, ingen wow-faktor. 82p.

grappa

Medlem
Första gången jag dricker vit crozes-hermitage från Alain Graillot.
80% Marsanne, 20% Rousanne. Gyllengul färg. Härlig doft av päron, persikor och en gnutta vanilj. Smaken är som doften, tropisk frukt, päron, och en viss fethet. Saknar höigheten som jag brukar hitta i Marsanne och Rousanne blandningar. Ingen syra alls! En stor och härlig beska i eftersmaken. Detta är inget för syraälskande amatörer av "friska" viner men gillar du öl med rejäl beska gillar du eftersmaken här! Kanske inte ett stort vin men ett härligt vin. Kvalitet 86 p, tycke och smak 91 p.
Tog en Brunello från Altesino från favoritårgången 2007 som komplement. Bra brunkant i färgen. Mycket körsbär, stall och jord i doften. Lätta att placera denna i Spanien om det inte vore för körsbären. Rund fin smak av körsbär, lite källare och en angenäm beska även här. En riktigt bra Brunello som har sin topp just nu. 89 p.
20160717_171627.jpg

Mattias Schyberg

Administratör
En trojka med fantastiska ostar igår. Tanken var att kora en vinnare mellan favoriterna Castelmagno, Formai de Mut och fransosen Beaufort d’alpage. Jag gav upp, de är helt enkelt för olika och lika bra alla tre. Tre fantastiska ostar som ni bara måste prova mina kära forumiter. Samtliga gjorda på ko och av den hårdare typen. Mums!

Det blev två viner igår. Började lite smått till ostlunchen och smuttade sedan vidare till lördagens köttbit.

2007 Fontanafredda Barbaresco Coste Rubín
Mogen nebbiolo är ju alltid kul och visst fanns där lite mognadstoner med fänkål, torkade körsbär, cigarrtobak, nypon och järn. Mycket fat med fina drag av trycksvärta och choklad. Rikligt med torra tanniner och adekvat intensitet. Klarar garanterat några år till om frukten inte hinner att dö. Väldigt njutbart vin utan att nå några högre höjder. Saknar möjligen lite drag och komplexitet. Tyvärr så betalade jag nog lite i överkant för det dessvärre (ca 300 pix). 89p

image.jpeg

2014 Forester Estate Cabernet Sauvignon
Margaret River är ett svalt område i West Australia och det märks. Slankt med frisk syra och tämligen snälla tanniner. Mycket sval cabernet över upplevelsen med drag av paprika, blåbärsris, svarta vinbär och ceder. Lite märkliga toner av gurka och vattenmelon förbryllar mig en aning, men är utan tvekan ett kul och intressant inslag. Ganska söta fat till en början med smörkola och vanilj men det avtar en hel del med luft. Jag blir ändå inte helt imponerad av upplevelsen. Lite för mycket skarp syra på något vis. Det känns lite spretigt. Ett bra vin men inget jag köper igen. 87p

image.jpeg

LeChat

Medlem
image.jpeg

2006 Poderi Aldo Conterno Barolo Colonnello

Drack flaskan under tre dagar. Dag 1 kändes den lite stum även om det var en god Barolo. Men nu är ju detta premiumbarolo så då förväntar man ju sig lite mer än bara bra;) Bättre andra dagen då den har öppnat sig mer och sista dagen är den som bäst. Kommer leva länge. Har ni flaskor så spara de 8-10 år för bättre utdelning.
En av fördelarna med bra Nebbioloviner är att de inte viker ner sig efter en dag när man öppnat en flaska utan att de t.o.m kan utvecklas till det bättre i öppnad flaska under ett par dagar.

image.jpeg

Ibland leker livet: förmiddagen ägnades åt ett magnifikt vattenballongskrig mellan otaliga medlemmar av storfamiljens många förgreningar, grupperade generationsvis, med den allra äldsta generationen som domare. En enkel lunch i solen följt av ett sista dopp i sjön och sen hemåt efter ett par veckor i svensk sommaridyll. Väl hemma gjorde vi en snabb tagliatelle med kantareller, färska ärtskott, parmesan, pocherade ägg, citron, jalapeños, gräslök och arugula. Följt av en gudomlig tryffelpecorino som den lokale Ica-handlaren på Torkel Knutssongatan på Södermalm i Stockholm börjat saluföra senaste halvåret.

Till det följande viner: Mount Eden Edna Valley Chardonnay 2011 och Taupenot-Merme Gevrey-Chambertin 2006.

Mount Eden har en fantastiskt härlig och komplext vidöppen nos med extra everything (tryffel, tropiska frukter, vaniljstång från madagascar, vit choklad, key lime pie) och ändå så elegant, ren, fräsch och så befriande lätt. Ett fantastiskt vin som dricker underbart just nu. Tappar struktur när den når (sommar)rumstemperatur och landar därför till slut på 94 poäng.

Pinnen från Frankrike har slipats av med tidens tand, de mjuka tanninerna säger att det är lagom att dricka nu, den litet avmattade frukten antyder försynt att det hade varit lika bra (eller bättre) för något år sedan. Det finns en försiktig underton av sous-bois, en örtig grönhet och en salt finish som sammantaget gör det hela litet mer intressant. 89 poäng.

Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
20160718_220951.jpg
ryktena om detta Vins förestående död har återigen visat sig överdrivna.
Varje gång jag öppnar en flaska proklamerar jag dess stundande nedgång och förfall för att ett halvår senare mötas av ett ännu bättre vin.
Mogen Bordeaux från 2005 med fler liv än en katt. En bomb av torkad svamp och multna löv, som att älska passionerat med sitt bästa kantarellställe en vacker septembermorgon.
Kärleken i mötet med den hängmörade biffen var stor.

chambertin

Medlem
Var sugen på ngt nordrôhnskt i helgen till en helgrillad mellankalvsentrecôte och pulade därför korken ur en 2012 Dom. Vincent Paris Cornas Granit 60.
IMG_1074.JPG

Den fick sig en god timma i karaffen innan vi gav oss på den.
Doften var ganska intensiv men rå och nästan burdus i sin bläckighet. Mer åt kraftig ung CF än Syrah tyckte jag (blåbärsris, svarta vinbär) och saknade chark, björnbär, oliver och pepprigheten som jag gillar från de norra appellationerna i Rhône. Det ryckte upp sig en del efter 1,5 timma och man kunde skönja vad som kanske kan dyka upp med några år på rygg i form av lite mjukare björnbärsfrukt och söta violer.
I munnen var det också ngt kantigt i nuläget men det märktes mest när man hade den utan mat. Unga lite bråkiga tanniner, medelhög syra och bra men inte imponerande avslut.
Inte så väldigt imponerande i min bok i nuläget men kanske uppsida med några års lagring (tunnel nu ?). 90P

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Suttit och smugit med en Innocent Bystander pinot noir 2015 de senaste dagarna. Köpte en flaksa på tillfälliga sortimentet och den klarade sig i hyllan ca 17 timmar innan den fick sätta korken till.

Diskret doft med sommarens bär som största intryck. Smultron, hallon och lite omogna jordgubbar. En lite stickande ton som försvinner efter några timmar öppnad flaska och än mer dag två. Lite ekfat sticker emellan men det är inte något som stör, men tillför inte heller supermycket på näsan. Smaken har, som sig bör, en fräsch syra och tydliga spår av lite juliga kryddor tillsammans med bären och bigarråer.

Helt klart ett vin som funkar en varm sommardag tillsammans med god och enkel mat. (först en glutenfri, hemgjord pizza och sedan med en vegetarisk grilltallrik (knipp-lök, portabellasvamp, sparris, sojamarinerad tofu, körsbärstomater, hallumiost mm mm))
Dock är detm inget som sätter sig på minnet som en upplevelse i sig.
Om jag kommer köpa igen? Kanske, om man ska på en picknick och förväntar sig att det bara finns Bib på stället......

Attachments

• IB PN.JPG
    IB PN.JPG
    39,9 KB · Visningar: 155
J

Joakim Staf

I dessa varma dagar, svalkar vi oss med en Rosé Brut, gjort på 100% nebbiolo. Fruktig doft med hallon och vilda jordgubbar, grädde får ni stå själva tillföra. En mycket trevlig och friskt vin med torr lång och intensiv eftersmak, perfekt för lata dagar i solen

image.jpeg

Toppen