Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Pontus

Medlem
2015 Julia Bertram Ahrweiler Spätburgunder. Till att börja med får jag tacka @kayaker för tipset. Ett riktigt välgjort vin för en högst rimlig peng. Doft av röda bär, örter och tallbarr. Relativt fyllig smak av röda bär och lite skogstoner. Hög syra. Saknar lite i komplexitet för att nå riktigt höga höjder, men dessa kan kanske nås med lite ålder? Satt som en smäck till ankbröst med fikonsky. 90p+.

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
2012 Guigal Hermitage Blanc
Har fått för mig att druvblandningen Rousanne/Marsanne är ovanlig i Sverige, och väldigt frisk och god.
Efter ett par kvällar med detta sällskap måste jag säga att den är just det. Frisk, god och ....bra...Citrus, vaxig..
Lite mineralig. Grym
Ja, testa själva!!

Mattias Schyberg

Administratör
God ost och sydafrikansk riesling. Varken ost eller vin var något märkvärdigt, men helt klart en bra mellanklassupplevelse...

image.jpeg

Gissade på att det var en tysk riesling. Lite petroleum och krusbär med snygg citrusinramning. Heltorr. (87p)

Grym pinot i glaset nu...

Larseman

Medlem
DDR-pinot :cool:
WP_20170225_19_53_14_Pro.jpg

2011 Schloss Proschwitz Spätburgunder trocken Sachsen
Från ett av de minsta distrikten i Tyskland, Sachsen i gamla öst-tyskland. Tror att det inte är mer än 400ha totalt, mest vitt men just Schloss Proschwitz är prisat för sin Spätburgunder. Och visst är det bra! Kryddigt, lagerblad och muskot, sandelträ, jordgubbar (bara precis mogna, inte mer) och skog/lövhög. Sammetslena tanniner som nästan inte finns, men desto mer syra. Lingon och slånbär. Svalt och friskt. Gott till confiterade anklår :)

Beo

Medlem
IMG_5876.JPG

2010 Ellena Giuseppe Barolo Ascheri - Körsbär och blåa bär, fat och tanniner. Av den mer mjuka sorten. Ingen klagade på att det var en magnum.
2009 Josetta Safiro Barolo - Lite murrigt. Mörka bär med rejäla tanniner och fat. Lagras men det tyckte vi redan för två år sedan.
Kul med två bra Barolos men så olika.

LeChat

Medlem
IMG_7021.JPG

2006 Radici Taurasi Riserva Mastroberardino

Förmodligen är det i tidigaste laget att öppna, men med lite luft så öppnar den upp. Det mest framträdande i doften är läder men även en del tjära och stall. Bra frukt i italiensk stil med något framträdande syra. Helheten är rustik och genuin. Är det någon som har provat dessa viner med 15-20 års ålder?

Haglund

Medlem
IMG_0617.JPG

2007 Wynns Coonawarra Cabernet Sauvignon
Tips från en annan tråd med rimligt pris och lite ålder, blev helt enkelt tvungen att beställa.
Varm stor doft med svartvinbär, kanske körsbär, lite mint i bakgrunden samt en del mognadstoner. I munnen samma svartvinbär, läder/tobak(?) och en del torkad frukt. För mig precis lagom frukt/mognadstoner. Riktigt bra för 150 kr! Typ 87-88 p. om man nu måste.

Keen

slan
Visa bifogad bild 9476
2007 Wynns Coonawarra Cabernet Sauvignon
Tips från en annan tråd med rimligt pris och lite ålder, blev helt enkelt tvungen att beställa.
Varm stor doft med svartvinbär, kanske körsbär, lite mint i bakgrunden samt en del mognadstoner. I munnen samma svartvinbär, läder/tobak(?) och en del torkad frukt. För mig precis lagom frukt/mognadstoner. Riktigt bra för 150 kr! Typ 87-88 p. om man nu måste.
Drack den på en provning, mycket bra för priset. Försökte beställa en låda, men den blev makulerad. När köpte du den?

Haglund

Medlem
Drack den på en provning, mycket bra för priset. Försökte beställa en låda, men den blev makulerad. När köpte du den?
Beställde för 6 dagar sedan. För 2 veckor sedan blev min första beställning också makulerad men fungerade uppenbarligen nu. Testa lägg en till beställning.

Mattias Schyberg

Administratör
Så var det ju den där jäkligt bra pinoten som jag hypade upp i fredags. Provade den mot en avsevärt tristare, men i sig klart godkänd, pinot från Salta (världens högsta vinregion!) i Argentina (2014 Bodega Colome Lote Especial Pinot Noir). Mer burgundisk och elegant måhända, men lite för enkel i jämförelse. (88p)

Brukar väldigt sällan bli imponerad av chilienare. Tycker nästan allt får någon form av fatad svartvinbärssaftkaraktär. Ofta med en mindre charmig gummiton, men det finns alltid undantag, och många av undantagen är lysande!

2013 Viña Cono Sur Pinot Noir Ocio
Klassiska pinotmarkörer av det kralligare slaget. Mörka röda bär i mängder med stråk av hallon, jordgubb och körsbär samt rotfrukt, kåda och kryddor uppbackat av sandelträosande fat med skön kafferost. Härlig balans med hög intensitet och lagom frikostig klunkabilitet. Mötte en svulstig entretcote utan problem. Satt som en keps! (92p)

image.jpeg

Magikern

Medlem
Visa bifogad bild 9475
2006 Radici Taurasi Riserva Mastroberardino

Förmodligen är det i tidigaste laget att öppna, men med lite luft så öppnar den upp. Det mest framträdande i doften är läder men även en del tjära och stall. Bra frukt i italiensk stil med något framträdande syra. Helheten är rustik och genuin. Är det någon som har provat dessa viner med 15-20 års ålder?

99an var ett de viner som skapade mitt vinintresse. Fylligt, gott och med utmärkta mognadstoner. Det bästa var att det fanns kvar rätt länge butikerna. Halvfynd tyckte jag då iaf.

chambertin

Medlem
Några goda viner har passerade förbi förra helgen. Bäst var utan tvekan Domenico Clericos Baralo Ciabot Mentin från -07.

2010 Alleé Bleue, Isabeau
Hade väl inte så mkt hopp om den här sju år gamla flaskan då en tidigare varit lite oxiderad och ganska ihålig. Den här flaskan däremot var fräsch men med en klädsam ålder och lite utveckling. Väldigt Bdx:ig i sin still vilket druvmixen med 40% Semillon också antyder och bakom detta finns en mogen Sauvignon Blanc-fräschör som är ett klart plus i doften. Smaken är kanske inte riktigt i nivå med den fina doften men helt ok men jag saknar lite kropp och komplexitet i eftersmaken och syrorna är fullt mogna och kanske aningen ålderstigna. Landar på 88p samt rekommendationen att gärna låta vinet vara med mot lite ljus fågel eller ngn smakrik fiskrätt.

2007 Domenico Clerico Barolo Ciabot Mentin
Har gått och fingrat på dom där 07orna från Clerico ett tag nu och med tanke på hur utvecklade en del andra Baroli från samma årgång känts så borde det ju vara dags att testa nu. Ack vad fel jag hade men misstaget var ganska trevligt i alla fall och kvaliteten helt sagolikt bra redan nu. Alla Barolomarkörerna finns där direkt vid dekanteringen + en del modern ek men väldigt snyggt hanterat och inte övergjort jämfört med frukten på ngt sätt. I munnen så visar ungdomen upp sig klart mer än i doften och tanninerna är ganska kraftfulla och pockar på mat och/eller väsentligt mer tid i källaren. Eftersmaken är lång och mkt kraftfull med fin kryddighet och en del sandelträ. Växer och förändrar sig en hel del under kvällen och åt det komplexare hållet. För årgången upplever jag syrorna klar högre än många andra -07 jag druckit så känner ingen oro över att detta inte skulle utvecklas väldigt bra i minst 5 år till och troligen mer.
Ok gillar man inte någon karaktär av nya ekfat över huvud taget i sin Nebbiolo så skall man avstå det här men är man som jag lite ombytlig av sig så är det ett snedsteg av det trevligare slaget. Är generös och sätter 93P nu och tror att den kommer 2-3 pinnar upp till om några år.

Toppen