Skaggs
Medlem
Ytterligare en BYOB i Simrishamn har hänt. Riktigt jämn och bra nivå på grejerna den här gången! @Skaggs och Emma stod återigen som värdar, och de kan verkligen konsten att behandla vinnördar från andra sidan Sverige orimligt bra.
Flight #1 - Bubbel
Visa bifogad bild 9597
2010 Domaine Alice Beaufort, Le Petit Beaufort , Brut Nature
Blommig, mycket hyacinther (blir bara mer och mer med tid). Påminner mycket om en Plantagen-butik. Även: flour, äpple. Fina bubblor, bra syra, trevlig eftersmak. Saknas kanske lite intensivitet i smaken för att nå de seriösa höjderna. En mycket intressant och bra champagne. 90p.
Bortsett från att det då inte var någon champagne! Skoj!
NV A.D. Coutelas, Cuvée 1809
Smörig, rostad fat, ljus choklad, en massa äpplen och en torr hårdostkant. Lent och smörigt i munnen, bubblar bort. Blir bättre med tid, är absolut ett välgjort och bra bubbel. 08-bas. 89p.
Kul med revansch för A.D. Coutelas, som blev rätt sågad sist.
1996 Leclerc Briant, Cuvée Divine
Mörkt gul. Champinjon på burk, citronskal, halvruttna äpplen (höstens fallfrukt), torkad frukt. Stundtals fanns även en viss angenäm skitighet. Den är fortfarande mycket pigg! Fina bubblor, framträdande syra, lite återhållsam frukt men trevlig eftersmak. Mogen skumpa är gott! Visste att det var mitt vin, och jag förväntade mig kanske lite mer (89an vi drack sist var betydligt vassare), så blir snåla 90p.
Imponerande nog spikade @MartinE årgång, producent och vin!
1990 Bruno Paillard, Le Mesnil
Mökare gul. Färska champinjoner (går över till lite burkigare ditto med tid), kaffe (mmm!), trevligt småoxiderat som främst uttrycks med lite nötter. @Skaggs nämnde pulvermos här, och det var verkligen spot on!
Det är väldigt, väldigt få bubblor kvar. Syran är tacksamt avrundad och spelar i bra harmoni med resten av vinet. Bra grejer! 91p.
Deg. dec. 2003. Tack för den @MartinE!
Flight #2 - Rött
Visa bifogad bild 9596
2003 Bressan Cru Pignol
Riktigt konstig. Bensin och aceton, som blåser bort efter ett tag. Fram kommer gräs, “grönt”, lakrits och ett hav av underbar svartpeppar. På tungan är det mycket lingon och mer svartpeppar. Ett vin helt i min stil, och riktigt roligt att dricka. Enda kvalificerade gissningen jag kunde lägga var på Loire Cab F, även om det kändes fel. Trodde att det kunde vara från slutet av 90-talet. Nästa gång jag dricker nymald svartpeppar ska jag såklart gissa pignolo… 90p.
2011 Pago de Carraovejas, El Anejon - Ribera del Duero
Oj, tungt vin. Mörkt, fat, gummi/bildäck, stalligt, lakrits. Lite popcorn. Ungt och tungt som satan. Alkholen bränner rätt ordentligt (15,5 %). Vulgär som jag är gillade jag det ändå. Tänkte att det kunde vara en spansk garnacha. Efter ledtrådar om att det var en blend med en dominerande druva från gamla världen slängde jag min gissning på Ribera del Duero. 88p.
2009 Groth Cabernet Sauvignon
Också tungt, mörkfruktigt, plommon, lakrits. Lite gräsigt och örtigt, björnbär och några svarta vinbär. Mer av samma på tungan. Ett bra och välgjort ungt vin. Gissade Napa-cab, hurra för mig. 89p.
Flight #3 - Bonusbubbel
När bonusarna kommer fram börjar koncentrationen svikta i vanlig ordning...
2006 Louis Roederer, Cuvée Starck
Syrade äpplen, vildäpplen, gröna äpplen, sköna äpplen, alla äpplen som kan tänkas. Pigg syra! Pigga bubblor! Är så syrligt att det nästan sargar gommen. TOKUNG!
NV Ryss
Väldigt mörkgul. Tillbakadragen doft till en början, men släpper in fina oxidativa toner, torkad frukt, nötter. Expressiv och trevlig i nosen! På tungan är det oväntat sött, med alldeles för låg syra. Bonusvin från @MartinE som jag trodde var någon tokgammal skumpa han grävt fram någonstans (70-tal, kanske). Ett roligt vin, och det blev ju betydligt roligare när det visade sig vara en ryss inköpt i St Petersburg runt 2006… Svårgissad!
Flight #4 - Bonussött
Visa bifogad bild 9595
1999 Oremus Tokaji Aszú 4 Puttonyos
Mitt vin. En exceptionellt bra skapelse för att vara ett instegsvin. Vid det här laget är balansen verkligen på topp också! Ungdomligt med begynnande mognad.
2011 Ferme de la Sansonnière (Mark Angeli), Les Vieilles Vignes des Blanderies
Riktigt udda vin. Torrt äpple, lite päron. Tillräckligt konstigt för att jag skulle glömma bort att skriva ner saker. Hög syra, lägre sötma. Ett viss mått av tanniner. Ett enhörningsvin på många sätt, och jag förstår att @Skaggs inte hade en aning om när och var han skulle öppna det här. Vad passar det till? Som avslutnigsvin på en bra BYOB, uppenbarligen!
Visa bifogad bild 9594
(Roliga icke-vinösa bonusar var min och en polares hemmagjorda cider (vildjäst äppelcider med ljunghonung, torrhumlad med cascade, och lagrad med ekspån i, från 2014) och en lambic kryddad med basilika. Båda var mycket bra!)
Väl skrivet! Det var en riktigt trevlig BYOB med fritt tema som vanligt, som väl klockade in på 7 timmar? Tyvärr var @golfkompis tokförkyld och lämnade återbud så FW-representationen stannade på 3 den här gången, men med lite påfyllning utifrån så landade vi på ett bra antal smakare. Om det finns forumfolk eller forumlurkare som orkar ta sig till Simrishamn vid framtida BYOB kan man höra av sig via PM.
Jag tyckte vinerna höll en mycket fin klass. Beaufort med växthuset, Pailliard med pulvermoset och Bressan med svartpepparn var mina utropstecken. Stort tack till @Daniel A och @MartinE för mycket bra och intressanta viner och för att ni orkar ta er till slutstationen! Vi ses i april!