Kort sammanfattning från fredagens BYOB i Stockholm. Detta är enbart mina egna anteckningar, övriga deltagare tycker med största sannolikhet helt annorlunda.
Flight #1
NV Roger Pouillon et Fils Champagne Brut Réserve (välkomstbubbel)
Inga noteringar, tyckte helt ok men inte något speciellt.
2008 Drappier Champagne Grande Sendrée
Satte PN blend, trodde NV champagne, 87p, har aldrig riktigt gått igång på Drappier.
1998 Olivier Leflaive Montagny 1er Cru
Övermogen, dadlar, fikon, legat under flor? Långt avslut. Kan det vara från Jura? 83p
2012 Lucia Chardonnay Santa Lucia Highlands
Fat, mogna äpplen (gula), blyertspenna, svagt päron i doften, lätt bränt i smaken, beska, inte så hög syra, GOTT!!! Chardonnay, Bourgogne med reservation USA, 91p
Flight #2
2007 Graham Beck Ad Honorem
Tät doft, tobak, blodröd, fatig, i smaken nässlor och en släng av ost. Alkohol. Jag drar till med CS från Sydamerika, 87p
2003 Anton Kollwentz Steinzeiler
Mognad, menthol, tobaksrök, fat, läder, syrlig, medium tanniner, en god rackare. Italien, kanske någon supertoskanare? 90p
2009 Bodegas Roda Rioja Roda I Reserva
Järn, blommig doft, sötfruktig, syrlig. Skum, konstig och inte rolig. Grenache, Spanien?
1985 Casa Ferreirinha Douro Barca Velha
Mognad, tunn doft, blöta varma gallonbrallor, varm saftsoppa, syrlig, tunn smak. trots det gott. Vet faktiskt inte varför jag gillar det. Kan det vara mitt vin? 88p.
Flight #3
1999 Dante Rivetti Barbaresco Bricco Riserva (defekt)
Övermogen, syra, tvål, inte så mycket mer, alkohol, past peak.
2013 Dominio Pingus Ribera del Duero Flor de Pingus
Mumma! Startar med gödsel och brett som dunstar bort, blommig (jasmin), medium tanniner, något kort, alkohol, vanilj. Kan det vara en CdP 2006-2008? Påminner om Pegau. 91p
1982 Château Beau-Site (defekt)
CabFranc? inte bra.
2001 Bosquet des Papes Châteauneuf-du-Pape Chante Le Merle Vieilles Vignes
Bränt smör, naturvinsvibbar, smöriga majskolvar, alkohol, tanniner m. Grenache?
Flight #4
1982 Château Haut-Canteloup
Bordeaux? 84p (glömde skriva ner detta vin)
2014 Château Lafon-Rochet
Jomenjagtackar! Generös doft, fat, fruktig, svagt syrlig, medium tanniner, sötvaniljfruktig smak, påminner om en del Brunello så jag går på det. 90p
1978 Château Recougne (defekt)
2000 Isole e Olena Cepparello Toscana IGT
Undebar doft, något russin, bra syra, bra struktur, tanniner m, måste vara Italien.
Flight #5:
2001 Domaine de Durban Muscat de Beaumes-de-Venise
Citrussyrlig honung, golvvax, gammal träbåt, olja, alkohol, fet, päron, nougat, rapsfält, björnloka, ingen syra alls. söt. Kanske från Sicilien? 82p
1983 Graham Porto Vintage
Inte min grej, körsbär, nickel och alkohol, uppspritad Inte det blekaste vad det är. 74p
1998 Château Raymond-Lafon
Bränd el, fat, djup smak, vaniljglass. Började i Suternes men slutade i Tokaji, skulle hållt mig till första känslan. 86p
Inte många rätt men jag ser det som lärotid i grymt trevligt sällskap. Ser fram emot nästa provning 7/4.
Flight #1
NV Roger Pouillon et Fils Champagne Brut Réserve (välkomstbubbel)
Inga noteringar, tyckte helt ok men inte något speciellt.
2008 Drappier Champagne Grande Sendrée
Satte PN blend, trodde NV champagne, 87p, har aldrig riktigt gått igång på Drappier.
1998 Olivier Leflaive Montagny 1er Cru
Övermogen, dadlar, fikon, legat under flor? Långt avslut. Kan det vara från Jura? 83p
2012 Lucia Chardonnay Santa Lucia Highlands
Fat, mogna äpplen (gula), blyertspenna, svagt päron i doften, lätt bränt i smaken, beska, inte så hög syra, GOTT!!! Chardonnay, Bourgogne med reservation USA, 91p
Flight #2
2007 Graham Beck Ad Honorem
Tät doft, tobak, blodröd, fatig, i smaken nässlor och en släng av ost. Alkohol. Jag drar till med CS från Sydamerika, 87p
2003 Anton Kollwentz Steinzeiler
Mognad, menthol, tobaksrök, fat, läder, syrlig, medium tanniner, en god rackare. Italien, kanske någon supertoskanare? 90p
2009 Bodegas Roda Rioja Roda I Reserva
Järn, blommig doft, sötfruktig, syrlig. Skum, konstig och inte rolig. Grenache, Spanien?
1985 Casa Ferreirinha Douro Barca Velha
Mognad, tunn doft, blöta varma gallonbrallor, varm saftsoppa, syrlig, tunn smak. trots det gott. Vet faktiskt inte varför jag gillar det. Kan det vara mitt vin? 88p.
Flight #3
1999 Dante Rivetti Barbaresco Bricco Riserva (defekt)
Övermogen, syra, tvål, inte så mycket mer, alkohol, past peak.
2013 Dominio Pingus Ribera del Duero Flor de Pingus
Mumma! Startar med gödsel och brett som dunstar bort, blommig (jasmin), medium tanniner, något kort, alkohol, vanilj. Kan det vara en CdP 2006-2008? Påminner om Pegau. 91p
1982 Château Beau-Site (defekt)
CabFranc? inte bra.
2001 Bosquet des Papes Châteauneuf-du-Pape Chante Le Merle Vieilles Vignes
Bränt smör, naturvinsvibbar, smöriga majskolvar, alkohol, tanniner m. Grenache?
Flight #4
1982 Château Haut-Canteloup
Bordeaux? 84p (glömde skriva ner detta vin)
2014 Château Lafon-Rochet
Jomenjagtackar! Generös doft, fat, fruktig, svagt syrlig, medium tanniner, sötvaniljfruktig smak, påminner om en del Brunello så jag går på det. 90p
1978 Château Recougne (defekt)
2000 Isole e Olena Cepparello Toscana IGT
Undebar doft, något russin, bra syra, bra struktur, tanniner m, måste vara Italien.
Flight #5:
2001 Domaine de Durban Muscat de Beaumes-de-Venise
Citrussyrlig honung, golvvax, gammal träbåt, olja, alkohol, fet, päron, nougat, rapsfält, björnloka, ingen syra alls. söt. Kanske från Sicilien? 82p
1983 Graham Porto Vintage
Inte min grej, körsbär, nickel och alkohol, uppspritad Inte det blekaste vad det är. 74p
1998 Château Raymond-Lafon
Bränd el, fat, djup smak, vaniljglass. Började i Suternes men slutade i Tokaji, skulle hållt mig till första känslan. 86p
Inte många rätt men jag ser det som lärotid i grymt trevligt sällskap. Ser fram emot nästa provning 7/4.