Var på Bourgogneprovning i regi av Tryffelsvinet. Provningen var stående, typ mingel, och endast 2cl per vin. Känner att jag hade behövt mer lugn och ro för att rättvist kunna uppskatta varje vin men delar med med mig av mina sparsamma noter och hoppas det kan vara av något allmänintresse iaf:
Domaine Bonneau du Martray:
Corton Charlemagne Grand Cru 2011: ungt men tillgängligt med citrus, gula äpplen och fin mineralitet. Gott och absolut tillgängligt redan nu.
-"- 2005: Stramare, mer mineraliskt och egentligen mindre tillgängligt.
-"- 2001: lite mognare men fortfarande mkt ungdomligt och inte så öppet som jag hade trott.
-"- 1994: Moget men vid god vigör. Härlig smörighet och fin, lätt rökig mineralitet i en relativt frisk stil. Mycket gott. Säkerligen på topp nu.
Domaine Comtes Georges de Vogüé:
Chambolle-Musigny 1er Cru 2011: Doft: Väldigt primär frukt - tänk röd- och blåaktiga friska bär - violblommighet. Smak: Kartig knuten frukt med viss örtig beska. Funkar att dricka på ungfrukten och även om -11 inte anses vara något långliggarårgång mår nog detta bra av ett gäng års vila.
C-M (alltså Village) 1999: Doft: mer parfym men ej så öppet. Röda bär, lite målarlåda. Smak:Stram, ej vidöppen, något snipig.
C-M 1er Cru 1999: Doft: Rödbärigt, målarlåda, gröna toner, ungt. Smak: Mer konc, fylligare, mjukare och mer kryddighet.
Musigny Grand Cru 1999: Doft: Sötare röda bär, fin parfym, målarlåda, lite skitigare (på det bra sättet), mer mineralitet, ungt. Smak: Fylligare röda bär, stallig mineralitet.
Bonnes Mares Grand Cru 1999: Doft: Fruktigare, mörkare frukt (relativt då), fin parfymering och mineralitet. Mer öppet. Smak: mörkare, mer öppet
Av dessa erfarenheter att döma är Vogüé -99 riktiga långliggare. Finns inte mycket som antyder mognad trots rätt många år på nacken (och tydligen drygt 5 timmars luftning).
Domaine Trapet Pere et Fils (förvirrade någon Bourgognekunnig på the Burgundy som jag bytte några ord med genom att referera till dem som Domaine Peret et Fils
)
Gevrey Chambertin Ostrea 2005: Doft: Silkigt rödbärigt, lätt tropiskt, ungt men mer öppet, viss mineralitet. Smak: Fin komplex frukt, lätt stalligt
G-C 1er Cru Clos Prieur 2006: Doft: Röda bär, blodgrape, gröna toner, mineral, skitigt. Smak: Stram, röda bär, grape, gröna toner, skitig mineralitet. Bästa vinet överlag - i nuläget då.
Chambertin Grand Cru 2004: Doft: Ännu mer parfym, grape, skitig, stallig och flintig mineralitet.
Smak: Mest skitig av alla. Lite oginare smak än ovanstående. Bäst doft just nu men pga att smaken inte höll samma nivå håller jag 06 1er Cru högre.
Trapets viner var överlag mer öppna än Vogüés. Inte så att de hade speciellt mogna toner men de var definitivt mer tillgängliga.
Blev som sagt lite spretiga, korthuggna noter men kanske lyckats säga lite om vinerna som har relevans.