Mattias Schyberg
Administratör
2013 Reyneke Reserve Cabernet Sauvignon
Jösses! Nog för att min relation med Reyneke har varit kärleksfull i många år när det gäller syrah, men här blev jag ändå helt tagen på sängen! 599 kr är visserligen mycket pengar för en flaska vin och man bör verkligen uppskatta stilen för att vilja betala den summan, men om man jämför med likvärdig kvalitet från norra Rhône eller Bordeaux blir priset avsevärt lättare att bära. I ärlighetens namn får man nog välja vin med stor omsorg om man ska hitta en större upplevelse oavsett pris!
Perfekt balanserat, elegant och komplext. Stalliga toner av svettig häst, läder och kött paras med svarta vinbär, tjära, ceder, körsbär och jord. Små puffar av lavendel, fikon, rostade pinjenötter och salmiak poppar upp som små delikata svampar under resans gång. Lager på lager av nyanser. Hade säkert kunnat droppa fler associationer, men det hade bara blivit fånigt. Fyllig munkänsla med rejäl struktur, men det känns ändå sammetslent och välsvarvat utan minsta lilla spretighet eller otydlighet. Allt är på plats redan nu, men det lär givetvis klara lång lagring. Är dock inte säker på att det behövs. En stor upplevelse! Stilmässigt ganska unikt även om jag troligtvis hade gissat bordeaux blint. Lite för generöst för det dock. Kanske ligger en bolgheri av bästa sort närmare sanningen, men visst finns det toner av bandol och Leon Barral också. Troligtvis är det dock unikt och behöver inte jämföras med något annat. (95p)
Finns möjligen kvar som hyllvärmare från små partier 17 november om någon är intresserad.
Gott nytt år!