Mycket spontan BYOB i Skåne igår. Jag åkte över till andra sidan landet och korkade upp lite tillsammans med
@Skaggs ,
@Mats Petri och en lokal vinnörd (tack för Caves Orsat Lars!).
Vit flight
#1 2015 Domaine de Saint Pierre, Chapon - Jura
Smörade popcorn, citron, rökigt, något oförlöst. Bra syra! Intensivt. Ungt, med grym potential.
90+p.
Kände mig säker på att det var Bourgogne, sannolikt 2014 och bättre läge i Chablis. Borde dricka mer Jurachardonnay, helt klart… Blev vit
WOTN.
#2 2010 Werlitsch, Ex Vero III - Steirerland
Lite skum, oförlöst, intensiv. Svarta vingummin, vinbärsbuske, flour och pissoar. Händer mycket, men svårt att sätta ord på. På tungan är det stramt och lite stökigt, men med ett bra djup. Låter kanske inte så jävla gott, men det var det! Häftigt och intressant vin!
91p.
Mitt vin. Har en flaska till, som ska få ligga ett par år.
Röd flight
#3 2016 Daniel Sage, Adam Contre le Beefsteack - vin de France
Grönsakssoppa med ferraribilar, röda bär. Syrligt och stökigt. Vagt kolsyrat. Supernaturvin, charmigt som fan. Enkelt men gott! Objektivt skulle jag säga
87p, men den rena njutningen är högre.
Fattade inte alls vad detta var. De andra lyckades få ner det till gamay eller pinot noir.
#4 2008 Torraccia del Piantavigna - Ghemme
Lakrits, örter, lingon, något godis? Superhög syra, kraftiga tanniner, strävt avslut. Grym struktur på det här vinet, saknar eventuellt lite komplexitet.
90p.
Bensäker på att det var en cirka 10 år gammal kvalitetsBarolo. Inte helt fel...
#5 2001 Caves Orsat, Romulus Primus Classicus - Valais, Schweiz
Här blev det åka av! Lite stall, svartpeppar, träflis, gröna örter, blod/järn. MUMS! Hela vinet andas mognadstoner. På tungan är det perfekt balanserat, med bra syra och polerade tanniner. Mycket bra!
91p.
Solklar Bordeaux från sent 80-tal, tidigt 90-tal. Får erkänna att BDX-blend (cab s, merlot, cab f) från Schweiz med nästan tjugo år på nacken var en gissning som låg eoner bort. Hur kul som helst! Känns fortfarande tryggt att jag har 10+ år fel när det kommer till ålder på inte bara Bordeaux, utan även Bordeauxblends...
#6 2012 Dehesa la Granja - Castilla y Leon
Turbofat, vanilj, kokos och smörkola. På tungan är det tunga mörka bär och smörkola. Bra med tanniner.
85p.
Hade varit öppet i nästan två dygn. Faten hade förstärkts lite över tiden, men fortfarande ett vin som håller ihop bra. Det är bra, men tyckte definitivt att 2010an var bättre!
#7 2010 Barranco Oscuro, Cerro las Monjas 1368
Grusigt varmt, lakrits, torkad frukt, lingonpulver, torkade blåbär, tjära, lite svartpeppar, plommon. Underbart expressivt vin! Fina tanniner och bra syra. Stort och fylligt i munnen, med viss värme (dock långt ifrån de 15,5 % alkohol den enligt etiketten ska innehålla!). Intressant och annorlunda - mognadstoner blandat med ungdomlig kraft.
92p och samtligas röda
WOTN.
Mitt vin. Det här är då en blend av garnacha, cab s, cab f och merlot (okänd fördelning) från Granada, odlade på några av Europas högst belägna vingårdar (1368 m.ö.h.). Givetvis ingen som kan gissa sig fram till det blint - men med lite ledtrådar hittade sällskapet till såväl Barranco Oscuro som till deras flaggskeppsvin. Jag har länge varit svag för producenten, men det här måste jag ändå säga presterade över mina förväntningar.
Bonusflight - pizzaskumpa!
#8 NV Savart, l’Ouverture
Märklig färg, blandning mellan rosé och orange. Tydliga blodapelsintoner, en del bokna äpplen, vildäpplen, citrus. Kraftiga bubblor, hög syra, men fruktigt och tilltalande på tungan. Nästan lite fånigt lättdrucket. Från senaste Caviste-släppet, så deg. okt 2017. I min värld i ett underbart stadie just nu, trots att det på pappret kanske inte borde vara det. Ung instegschampagne blir nog inte charmigare än såhär?!
89p.
Blev bonusvin från min sida när vi insåg att det höll på att bli första BYOBen utan bubbel!