Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Sörplarn

Medlem
@StefanAkiko superb, får ta o fixa ett smyg kneg i trosautomaternas förlovade land snart.
Tänkte knäcka Saké lådan snart som du skicka, härligt! Kul att ni gossar levererar!

Själv drog man på sig lite budget då vintern varit lång och mysig i Svedala, skrota lite i källaren och hitta två viner som passar utmärkt denna soliga långfredag, makalöst underbart att "sörpla" i vår solen!

ping @Terroirviner hitta ett gäng bortglömda cuvée Daniel från Nicolas Zusslin ala 2014 som man blev nyfiken på och med lite drygt två års ålder börjar det äntligen hända något, som ung tyckte jag den var rätt medioker. Iofs för knappa 129 pix då under rean kan man väl inte förvänta sig något annat, men nu. "Meget güdt" ni vet den där mysiga Alsace honungen börjar visa sig, början på mognad men just Alsace Riesling har något unikt i sig som man sällan hittar i andra vita viner, kanske mosel...

Klassisk Riesling med gammal merca diesel, den har släppt det torra och blivit blötare i tropiskt typ, fortfarande väldigt fräsch, men det syrliga långa avslutet säger en att det är fortfarande ett ungt vin så får slarva bort resten ett tag till, otroligt lagrings vänligt vin för sina kronor.

Lite bubbel måste man ju endå ha? Det är ju sol ute och i samma trista hörn hittar jag två äldre Cà dei Frait bubbel (spumante) från lago di garda. Kommer ihåg även detta inköp, ni vet AHA känslan när man håller i flaskan så trillar slanten ner. När det begav sig smakade den som bröd med sågspån i. Så mycket ek att den var odrickbar, men idag!? Vid kyla samma rostade hårda ek, men vid lite gullegull så vaknar den till liv, förvandling till mjukt bröd och cocos lite Bounty feeling över det hela, inte världsbäst, men med sol i nyllet så gör den ett bra jobb. Får la endå ge den en viss eloge, det är en 2010 som har deg 2014 (inköpt -16) och slumrat två extra år hos en galning i Sverige. Finns ytterliga lite potential i den, kommer låta den andra vila minst två år till då den hade både bubblor och en skarp syra som säger -ge fan i mig! Rätt bra jobbat för vara italienare och jag är rätt så kräsen när det gäller bubblor.

IMAG0320.jpg
IMAG0321.jpg
IMAG0323.jpg

Last edited:

LeChat

Medlem
616DC8F0-8F79-4BC2-99C8-2AFE4E523F1D.jpeg

Ibland köper man viner som man sedan funderar över varför de köptes. Oftast är det viner som är bra för sin prislapp men inga jag längtar efter att få öppna. Dessa viner brukar jag ta med till landet eller bjuda generöst på vid sommarens grillfester. Det är ju inga dåliga viner, känns bara lite tråkiga. La Bastide Blanche är ett sådant vin.
Fruktigt och ungt med lite bittra tanniner. Blir säkert bättre med lite tid men jag tror fortfarande att det kommer upplevas enkelt och grovt. Saknas finess och elegans. Betalar gladeligen det dubbla för att få dricka Domaine Tempier och Chateau Pibarnon.

LarsW

Medlem
Dag fyra med Orm + Sill kanonkula-vinet från down under. De kan det där med namn i Oz! :confused:

Snake + Herring 2013 Cannonball Cabernet/Merlot/Petit Verdot (Det är klart cabben som dominerar här). Öppnade den 4 dagar sedan, dag 1 och 2 var den ganska sluten och lite tunn i mitten, magnifik doft med röd frukt, ceder, krut och peppar som lovade mycket mer än smaken kunde leverera. Hoppade över den igår och sparade halva flaskan till i kväll. Och vilken lyckträff! Idag är det allt jag vill ha. Smaken bjuder på vinbär och syrliga plommon med lite russinkaraktär, tobak och lite riktigt mörk choklad, tanniner så det räcker o blir över och elegant ekat. Kommer nog hålla på mina andra flaskor åtskilliga år innan jag prövar igen.

Mumma!:)
91p.
Orm + sill.jpg

Last edited:

Mats Petri

Österlen
Pinot Blanc brukar inte nämnas ofta på forumet, men efter att ha varit på en provning med Alsace-entusiasten Per Warfvinge beställde jag hem både Muscat- och Pinot Blanc-viner från Zind-Humbrecht.
Har nu provat PB:n och det var en stor positiv överraskning. Med tanke på färgen i glaset borde druvan snarare heta Pinot Jaune, för den var gyllengul och absolut inte så färglös som de PB-viner jag druckit tidigare. Stram, med hög syra, och med massor med grapefrukt. Skall försöka hålla mig ett par år (detta var årgång 2014) och inte dricka upp flaska nr 2 för att se vad som händer med syran. Finns absolut potential!
Dessutom hyggligt prissatta viner - 16 euro på Gourmet Hunters.
Nu hör det till saken att Alsace är en av mina favoritregioner och att Zind-Humbrecht är en favoritproducent, men oaktat detta känns det som att denna, ofta ringaktade druva, levererade skyhögt över förväntan.
fullsizeoutput_925.jpeg

Visa bifogad bild 12832
Ibland köper man viner som man sedan funderar över varför de köptes. Oftast är det viner som är bra för sin prislapp men inga jag längtar efter att få öppna. Dessa viner brukar jag ta med till landet eller bjuda generöst på vid sommarens grillfester. Det är ju inga dåliga viner, känns bara lite tråkiga. La Bastide Blanche är ett sådant vin.
Fruktigt och ungt med lite bittra tanniner. Blir säkert bättre med lite tid men jag tror fortfarande att det kommer upplevas enkelt och grovt. Saknas finess och elegans. Betalar gladeligen det dubbla för att få dricka Domaine Tempier och Chateau Pibarnon.
Så sant, så sant! Gör likadant. Så här års finns det ett par kartonger i garderoben med bättre basviner som väntar på utstationering till obygden. Ett närbesläktat problem är att det också kan finnas en skog av bättre flaskor som inte är drickfärdiga men som skymmer sikten när man ska välja påskmiddagsvin i källaren. Då kan det ta sjukt lång tid att välja vin - om man har att välja mellan kategorin ”bättre sommarstugeviner” och smådyra lagringsprojekt som inte är redo att drickas.

gece

Man vänjer sig.
Så sant, så sant! Gör likadant. Så här års finns det ett par kartonger i garderoben med bättre basviner som väntar på utstationering till obygden. Ett närbesläktat problem är att det också kan finnas en skog av bättre flaskor som inte är drickfärdiga men som skymmer sikten när man ska välja påskmiddagsvin i källaren. Då kan det ta sjukt lång tid att välja vin - om man har att välja mellan kategorin ”bättre sommarstugeviner” och smådyra lagringsprojekt som inte är redo att drickas.
Lägg till en plikttrogen ådra, och de där "bra för sitt pris"-vinerna är plötsligt en mediumwines-vägg man måste beta sig igenom innan man kommer till det roliga. 100% relate

Sörplarn

Medlem
IMAG0333.jpg
Testar med @Beo

Heidsieck Monopole 50-60.

Sherry torr, men den har kvar champagne karaktären, synd att bubblorna är borta, frågade efter sodastream, men tyvärr icke.
klart bäst i min mun av de fyra. Cocos, olja, vanilj och fudge. Overhill men 100% i liv.

Utmärkt som dessertvin.

Återkommer...

Last edited:

Sörplarn

Medlem
IMAG0343.jpg

Heisieck monopole 80-90. Luktar krut, lampan i huvudet säger Challe_H. Liv finns än, dock tröttare än väntat, den bubblar. Men nej, 50-60 är bättre och har en helt annan kvalité än lillebror. Lite lustigt.

Slutkläm, om man prompt skall ha något satsa på 50-60 Heidsieck monopole.

LPn var inte med då jag testat den tidigare den spelar i samma liga som Piper/Ayala.

// By mobilfåne

PS @Daniel A jag slår nya korkar i dessa och kall lagrar dom för dig så syns vi på Rosé provning 2 juni?

Last edited:

Poussard

Medlem
Sadie Family Skerpioen 2015
Öppen och inga problem alls att dricka den här nu. Aromer som jag noterade var arrak, praliner, mandel, smör/grädde/krämighet, viss kryddighet och en hint av petroleum, allt sammanvävt med en citrusfräschör och mineralitet. Stor kropp med 14%. Parades med torsk i gräddig vitvinssås på bas av blåmussla, vilket funkade ypperligt. Väldigt högkvalitativt vin, jag förstår att folk ger det höga poäng (även om det personligen kanske inte är min topp 1 vin-stil). Om man gillar vit bourgogne tror jag definitivt detta är en köprekommendation.

KimHartman

Medlem
Sambon ordnade en blindprovning. Lärorikt och kul, ja. Men inte direkt lättgissat skulle det visa sig...

Bild 1.jpg

Hallonlakrits, svarta vinbär, lite pepprig, aningen eukalyptus, touch av ny ek. Saftig, ung frukt. Lite för lite motstånd, saknar struktur. Fruktigt och rätt gott, trots allt.
Gissning: Shiraz, Australien.
Facit: 2016 Crittenden Tempranillo Los Hermanos
Rätt land, men givet det så ligger ju inte Tempranillo närmast till hands om man säger så.

Udda doft som totalt domineras av avlopp, bränd tändsticka och diverse andra unkna toner. Nästan äckligt, men ändå inte vad jag skulle klassa som defekt. Smaken är mer normal, med röd frukt, unken stenighet, gröna godisgrodor, och lite plåster. Ganska slankt med ett litet tanninsnörp på slutet. Naturvin gone wild? Inte så illa som det låter faktiskt.
Gissning: Nerello Mascalese, Etna, Italien.
Facit: 2016 Suertes del Marqués El Lance 7 Fuentes
Teneriffa, Etna. Vulkan som vulkan! ;)

Fin röd frukt, jordgubbar, plommon, melon, ny ek. Frukten är kanon men tyvärr ligger eken lite ”utanpå” och sitter inte ihop med vinet. Ganska lätt vin men inte mesigt. Tag bort ek, tack.
Gissning: Grenache, Spanien.
Facit: 2015 Karl Haidle Stettener Häder Lemberger GG
Ja, här var jag helt fel ut.

Påtagligt parfymerad och kryddig doft med rakvatten, rosor, jasmin, nypon, ale. Tjock lite kvalmig frukt, med lite beska i smaken. Ett glas är riktigt kul – sen räcker det.
Gissning: Ruché, Piemonte, Italien.
Facit: 2016 Montalbera Ruché di Castagnole Monferrato L'Accento
En gång i livet ska man få sätta en Ruché blint!

Sen måste det förstås drickas vin, och då helst någon nivå upp. Fortsätter på den inslagna vägen med ett relativt ungt rött i lite lättare stil.

Bild 2.jpg

2014 Clonakilla Shiraz – Viognier
Söt frukt, blommor, lagerblad, förkolnat trä, lakrits. Fräscht och lätt: höga syror och ganska diskreta tanniner. Ett elegant vin. Mycket bra.

Last edited:

LarsW

Medlem
Gaja Barolo Dagromis 2005.
Fortfarande lite barnarov men mycket god redan.
Näsa med körsbär, läder, peppar, ek och järnvägsspår i solen.
I smaken är körsbären mest påtagliga och lite trevligt syrliga. Massiva tanniner som är bara lite mer diskreta dag två. Läder med lite stallinfluenser och integrerad ek. Nånstans hittar jag en association till vaniljtonen från Dr Pepper...
Gott är det, fick ackompanjera en fläskfilé med tomatsås o pasta dag ett och en entrecote med klyftpotatis dag två, funkade fint till båda.
91p

Barolo 1 april.jpg

Påskens tre bästa viner:
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

La Grande Cote var ett vin i precis min smak. Koncentrerat med hög syra och bra mineralitet. Klassiska inslag av nässlor och krusbär hittades men också rosor, lime och gräs. Riktigt bra och har framtiden för sig. 91P

Brunellon var mitt WOTN. Var rädd för att detta vin skulle börjat gå utför men nejdå. Alla puzzelbitar är perfekt integrerade och ligger oerhört bra i munnen. Animaliskt, köttigt, läder, jord. 93P

CDPn var de övrigas WOTN. Ett stort vin och känns betydligt yngre än 2007, har nog 10 år kvar till sin peak! Röd- och mörkfruktigt, örter, choklad, lakrits. Fortfarande en del tanniner kvar. 92P

Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Pinot Blanc brukar inte nämnas ofta på forumet, men efter att ha varit på en provning med Alsace-entusiasten Per Warfvinge beställde jag hem både Muscat- och Pinot Blanc-viner från Zind-Humbrecht.
Har nu provat PB:n och det var en stor positiv överraskning. Med tanke på färgen i glaset borde druvan snarare heta Pinot Jaune, för den var gyllengul och absolut inte så färglös som de PB-viner jag druckit tidigare. Stram, med hög syra, och med massor med grapefrukt. Skall försöka hålla mig ett par år (detta var årgång 2014) och inte dricka upp flaska nr 2 för att se vad som händer med syran. Finns absolut potential!
Dessutom hyggligt prissatta viner - 16 euro på Gourmet Hunters.
Nu hör det till saken att Alsace är en av mina favoritregioner och att Zind-Humbrecht är en favoritproducent, men oaktat detta känns det som att denna, ofta ringaktade druva, levererade skyhögt över förväntan.
"Problemet" med "Pinot Blanc" från Alsace är att vinet märkligt nog får innehålla äkta Pinot Blanc och Auxerrois i valfria proportioner enligt appellationsbestämmelserna. Är beteckningen bara Pinot (eller Klevener), vilket inte tycks användas så mycket, får det också vara Pinot Gris och vitvinifierad Pinot Noir i blandningen. Jag antar att förklaringen att beteckningen "Pinot d'Alsace" använts sedan gammalt så man bör se även Pinot Blanc som"Pinot d'Alsace Blanc". (Normalt måste det enligt EU-regler vara 85% av en druvsort i ett vin om den anges ensam på etiketten, detta är ett märkligt undantag.)
Som jag minns det finns det aningen mer Auxerrois än äkta Pinot Blanc i Alsace, och Pinot Blanc:en är populär till Crémant d'Alsace p.g.a. högre syranivå. (Man måste titta i den officiella druvstatistiken för hela landet, för Alsace-organisationen CIVA slår ihop siffrorna för PB och Auxerrois för att det inte ska bli så krångligt att förklara varför de har så mycket av en druva som inte får stå på etiketten...) Så i den mesta "Pinot Blanc" bör det vara mer Auxerrois än Pinot Blanc! :confused:
Pinot Blanc är mer allmänt fruktig, neutral och har hög syra. Auxerrois är kryddigare och har lägre syra, men är inte så utpräglat kryddig eller oljig som Pinot Gris. Problemet med druvsorten är ofta syranivån, som ofta blir för låg i Alsace. Det är därför den är populär i Luxemburg, där det är svalare. Deras problem är (eller var förr) ofta att vinerna får för hög syra.
I Zind-Humbrechts version är det 65% Auxerrois och 35% Pinot Blanc (se datablad). Kul att syran var bra! Jag gissar att årgången har hjälpt till.
Många producenter talar tyvärr inte om vilka proportioner de använder. Samma sak för Muscat där både Muscat Blanc à Petits Grains (elegantare, mer svårodlad), dito Rosé (mycket ovanlig, så vitt jag vet), och Muscat-Ottonel (mer lättodlad och man kan hävda att det inte är en "äkta" Muscat) är tillåtna. Här har dock Z-H som en av få producenter börjat gå över till att enbart använda Muscat Blanc à Petits Grains, så deras muscater bör vara bättre och elegantare än de flesta andras. Har dock provat för få, och ingen nyligen, för att ha en egen åsikt...
I övrigt håller jag med dig om kvaliteten hos Zind-Humbrecht, som dessutom är generösa med datablad m.m.! Men håll koll på restsötman ("indice"-siffran), särskilt när det gäller Pinot Gris och Gewurztraminer.

LeChat

Medlem
98C99524-DF63-4D37-957B-0852EA35B1E2.jpeg

2008 Aldo Conterno Barolo Colonnello

Påskdagens lunch fick bli en carbonara och efter som påskdagen är en glädjens dag så fick det även bli en bättre Barolo. Tanken för en vecka sedan var att just denna skulle få ligga några år till. Men det var ju för en vecka sen.....:rolleyes:
Det här är Barolo av klass. Doften är fantastisk redan vid 12- 13 grader. Bl.a. rosor, viol och tjära. Smaken är också härligt komplex med perfekta små fina tanniner. Bra mineral och och perfekt syra bidrar också till en mycket bra munkänsla. Dricks bäst åt det svalare hållet förmodligen beror det på alkoholen på 15% men jag brukar i och för sig oftast gilla Barolo något sval. Mycket trevlig nu i sin ungdom men den kommer garanterat att vara ännu bättre om 5-10 år. Tur man har en kvar.

Toppen