StefanAkiko
Återgår till pendeldrickning post-COVID.
- QED. I rest my caseJag gillar bra vin. Ålder är bara en siffra.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
- QED. I rest my caseJag gillar bra vin. Ålder är bara en siffra.
Väl skrivet och mycket informativt! Tack."Problemet" med "Pinot Blanc" från Alsace är att vinet märkligt nog får innehålla äkta Pinot Blanc och Auxerrois i valfria proportioner enligt appellationsbestämmelserna. Är beteckningen bara Pinot (eller Klevener), vilket inte tycks användas så mycket, får det också vara Pinot Gris och vitvinifierad Pinot Noir i blandningen. Jag antar att förklaringen att beteckningen "Pinot d'Alsace" använts sedan gammalt så man bör se även Pinot Blanc som"Pinot d'Alsace Blanc". (Normalt måste det enligt EU-regler vara 85% av en druvsort i ett vin om den anges ensam på etiketten, detta är ett märkligt undantag.)
Som jag minns det finns det aningen mer Auxerrois än äkta Pinot Blanc i Alsace, och Pinot Blanc:en är populär till Crémant d'Alsace p.g.a. högre syranivå. (Man måste titta i den officiella druvstatistiken för hela landet, för Alsace-organisationen CIVA slår ihop siffrorna för PB och Auxerrois för att det inte ska bli så krångligt att förklara varför de har så mycket av en druva som inte får stå på etiketten...) Så i den mesta "Pinot Blanc" bör det vara mer Auxerrois än Pinot Blanc!
Pinot Blanc är mer allmänt fruktig, neutral och har hög syra. Auxerrois är kryddigare och har lägre syra, men är inte så utpräglat kryddig eller oljig som Pinot Gris. Problemet med druvsorten är ofta syranivån, som ofta blir för låg i Alsace. Det är därför den är populär i Luxemburg, där det är svalare. Deras problem är (eller var förr) ofta att vinerna får för hög syra.
I Zind-Humbrechts version är det 65% Auxerrois och 35% Pinot Blanc (se datablad). Kul att syran var bra! Jag gissar att årgången har hjälpt till.
Många producenter talar tyvärr inte om vilka proportioner de använder. Samma sak för Muscat där både Muscat Blanc à Petits Grains (elegantare, mer svårodlad), dito Rosé (mycket ovanlig, så vitt jag vet), och Muscat-Ottonel (mer lättodlad och man kan hävda att det inte är en "äkta" Muscat) är tillåtna. Här har dock Z-H som en av få producenter börjat gå över till att enbart använda Muscat Blanc à Petits Grains, så deras muscater bör vara bättre och elegantare än de flesta andras. Har dock provat för få, och ingen nyligen, för att ha en egen åsikt...
I övrigt håller jag med dig om kvaliteten hos Zind-Humbrecht, som dessutom är generösa med datablad m.m.! Men håll koll på restsötman ("indice"-siffran), särskilt när det gäller Pinot Gris och Gewurztraminer.
Jomenvisst. Kan inte påstå att jag öppnar den speciellt ofta längre.Någon mer än jag som köpte Chateauneuf-bibeln när hypen kring CdnP var som störst?
Ja vad är det för otyg att inte sätta småsläppen tillsammans? Var ute efter några småsläppsflaskor och var tvungen att leta runt hela butiken.Stod länge och velade på bolaget i förorten (Farsta) igår, dels är deras vinutbud väldgt marknadsfokuserat och dels har de slutat sätta tillfälliga släppen ihop, mycket irriterande. Nåväl, till sist blev det en flaska 2012 Col d'Orcia Brunello di Montalcino
Visa bifogad bild 12902
Druckit vid nått tidigare tillfälle och det är inte dumt alls. Lite barololik i doften, ganska lätt, körsbär, ganska dammig och lite blommig. Smaken har mer körsbär, lite ceder, lite kakao, behaglig munkänsla. 89-90p
Så nu dyker jag över till shoppingtråden och ber om brunellotips
Så är det sannerligen för mig också, och jag undrar varför jag köper dessa halvtrista viner som jag egentligen aldrig finner anledning eller lust att dricka, utan istället lägger allt krut på sånt jag faktiskt vill och längtar efter att dricka?Så sant, så sant! Gör likadant. Så här års finns det ett par kartonger i garderoben med bättre basviner som väntar på utstationering till obygden. Ett närbesläktat problem är att det också kan finnas en skog av bättre flaskor som inte är drickfärdiga.
Jag frågade och visste inte riktigt, något med merköp, kanske, men de hade ölen i småsläpp ihop och på minst ett bolag i Linköping hade de vin ihop med. Dessutom är väl risken att man handlar mer än man tänkt sig större om man måste traska runt butiken flera varv. BahJa vad är det för otyg att inte sätta småsläppen tillsammans? Var ute efter några småsläppsflaskor och var tvungen att leta runt hela butiken.