Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
podeere scopetone.jpg

2006 Podere Scopetone Brunello di Montalcino: Doft av timjan, stall och nyöppnad cigarrlåda. Smak av läder, plommon och körsbär tillsammans med en Bandolsk örtighet. Sval och slank men med bra koncentration. Drickfärdig, men håller länge än. 92-93p

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 12918

2015 Sydhang Muhr-van der Niepoort

Svartpeppar, chark, svarta vinbär, kaffe.
Väldigt bra balanserat. Tyngd och finess med skön syra och semi-lång finish.
Ett riktigt kap för 200kr! 89p.

Jag drack det här vinet på sortimentsprovningen med Terrifc Wine 2016 och fick då kanske upp en viss förkärlek till producenten. Hur som helst, ett helt klart bra vin för en rimlig peng! Mycket bra när våra provningsskribenter skriver ned vinet så att fler flaskor räcker till mig, ;).
Håller med! Drack det nyligen och blev riktigt imponerad!

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Finewines i ACE återkommerVisa bifogad bild 12897
@Sörplarn har väl glömt både anteckningar och inlägget vid det här laget.:)

Bonnaire 08
Ytterligare än ung bra 08. Gissades St Vincent 08 och Churchill 04 blint. Lite besk kartighet ala Hugot 08 men den försvinner. Lite brödighet med en del tropisk frukt. Lite vanilj i eftersmaken. Bra syra och längd. Känns som den har bra potential och ett kap för 27 €.

Selosse Initial
Kraft och fat ledde mig först in på Krug NV. Men den typiska oxidationen avslöjade Selosse. Äpplemust och blommor snarare än äpplen och bröd. Lättare att gissa Selosse blint än att sedan ange vilket vin. Gissade dock ung Initial.

St Vincent 00
Mandel och nötter med skyhög syra. Lång eftersmak och riktigt bra vin. Syran pekade på toppårgång 96 eller 02. Nötiga mognaden på en lagrad BdB. Endast vissa prestiger av 96 har kvar så markerad syra men samtidigt var den grymt god! Gissade till slut på St Vincent 02 vilket var helt idiotiskt... Vidhåller dock att den smakade som en 02a.:rolleyes: Nästan 2 av 2 så dags att gå hem...

SQN syrah 2015
Sörplarn hade tidigare på kvällen ondgjort sig över alla märkesköpare som köper kultviner för 2500 kr.

Oblint för mig. Fullt av bär och frukt. Främst björnbär. Full mognad av söta bär och tjock konsistens. Som att dricka Giffard Créme de muré. Power men alkoholen bärs upp av frukten. Ett monstervin av rang och kanske den bästa SQN jag druckit. Slår Atlantis...

Bästa betyget gavs av Sörplarns fru som inte gillar rödvin. -Det här är ju gott.:D

Ste Michelle 2013 Eroica Icewine
Efter det byttes det tänkte vinet raskt ut mot denna jänkare och det är jag glad för. Vilket vin! Honung i massor. Lång smak och fin syra. Lite citrus, persika och aprikos. Fullkomligt lysande och det bästa dessertvin jag druckit efter CdY 90 med reservation för tillståndet.:cool:

LeChat

Medlem
99AB8010-4B39-4714-ACE4-758119BD5B7D.jpeg

2015 Ata Rangi Pinot Noir Crimson

Ibland hittar man drag av PN i viner av Syrah, eller tvärtom som ikväll. Det här skulle jag lätt kunna ta för en lättare Syrah särskilt efter att den fått luftas en stund. Den animaliska karaktären som man hittar i både doft och smak gör att man lätt kan ta fel. Jag var klart skeptisk när jag skruvade av korken. (Bara skruvkork i sig ger ger mig dåliga vibbar.) Men det här ör inget dåligt vin. Inte jättespännande heller. Men animaliskt och bra med mineral kan ju räcka långt när det inte kostar mer än 150:- Är man däremot intresserad av ursprungstypisk PN med parfymerad doft och stor komplexitet då får man i vanlig ordning lägga till några hundralappar.

LeChat

Medlem
D006F1F2-31D9-4B42-A3B7-A3D8425930FA.jpeg

2012 Alain Graillot Crozes-Hermitage

Drack denna för 1,5 månad sen och minns att jag gillade den. Dagens flaska levererar även den. Framförallt uppmärksammar jag hur skönt mogen den hunnit bli på 6 år. Smaknoterna med bl.a. grön paprika och tobak är väl annars de samma som förra gången. Mycket gott nu. Kanske kan lagras något ytterligare men tveksamt om den blir så mycket bättre.

Sörplarn

Medlem
@Sörplarn har väl glömt både anteckningar och inlägget vid det här laget.:)

Bonnaire 08
Ytterligare än ung bra 08. Gissades St Vincent 08 och Churchill 04 blint. Lite besk kartighet ala Hugot 08 men den försvinner. Lite brödighet med en del tropisk frukt. Lite vanilj i eftersmaken. Bra syra och längd. Känns som den har bra potential och ett kap för 27 €.

Selosse Initial
Kraft och fat ledde mig först in på Krug NV. Men den typiska oxidationen avslöjade Selosse. Äpplemust och blommor snarare än äpplen och bröd. Lättare att gissa Selosse blint än att sedan ange vilket vin. Gissade dock ung Initial.

St Vincent 00
Mandel och nötter med skyhög syra. Lång eftersmak och riktigt bra vin. Syran pekade på toppårgång 96 eller 02. Nötiga mognaden på en lagrad BdB. Endast vissa prestiger av 96 har kvar så markerad syra men samtidigt var den grymt god! Gissade till slut på St Vincent 02 vilket var helt idiotiskt... Vidhåller dock att den smakade som en 02a.:rolleyes: Nästan 2 av 2 så dags att gå hem...

SQN syrah 2015
Sörplarn hade tidigare på kvällen ondgjort sig över alla märkesköpare som köper kultviner för 2500 kr.

Oblint för mig. Fullt av bär och frukt. Främst björnbär. Full mognad av söta bär och tjock konsistens. Som att dricka Giffard Créme de muré. Power men alkoholen bärs upp av frukten. Ett monstervin av rang och kanske den bästa SQN jag druckit. Slår Atlantis...

Bästa betyget gavs av Sörplarns fru som inte gillar rödvin. -Det här är ju gott.:D

Ste Michelle 2013 Eroica Icewine
Efter det byttes det tänkte vinet raskt ut mot denna jänkare och det är jag glad för. Vilket vin! Honung i massor. Lång smak och fin syra. Lite citrus, persika och aprikos. Fullkomligt lysande och det bästa dessertvin jag druckit efter CdY 90 med reservation för tillståndet.:cool:

Jaha här får man komplettera lite! ping @StefanAkiko låddan du skicka, marsalan till höger från 98 byttes ut dock. Grejerna dracks öppet men då varken jag eller herr C förstår ett skit av dessa tecken så blev det blint.

IMAG0364.jpg

Jag eller @Crist(al)ian 77 gillar inte Saké sen innan och efter testet med lite god marulk från fiskhandlaren så är vi inte så speciellt frälsta det mesta smaka gummi eller något annat oljigt från skroten...
dock enades vi om att denna rackare var kvällens "saké". Så en input borde vare najs att få steffe!

IMAG0368.jpg

Hur som så komplettera herr C rätt bra!

IMAG0369.jpg

IMAG0377.jpg

Köp och åter köp denna rackare! Magiskt bomb av smaker ping @Daniel A nästa gång vi ses ska jag få hem en från US.

SQN då!? Botten köp och tycker fortfarande att Opus eller dominus levererar bättre till pengen. Trams och kult typ som pol Roger rosé kul att titta på, men ett sketet innehåll.
IMAG0373.jpg

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jaha här får man komplettera lite! ping @StefanAkiko låddan du skicka, marsalan till höger från 98 byttes ut dock. Grejerna dracks öppet men då varken jag eller herr C förstår ett skit av dessa tecken så blev det blint.

Visa bifogad bild 12935

Jag eller @Crist(al)ian 77 gillar inte Saké sen innan och efter testet med lite god marulk från fiskhandlaren så är vi inte så speciellt frälsta det mesta smaka gummi eller något annat oljigt från skroten...
dock enades vi om att denna rackare var kvällens "saké". Så en input borde vare najs att få steffe!

Visa bifogad bild 12936

Hur som så komplettera herr C rätt bra!

Visa bifogad bild 12937

Visa bifogad bild 12938

Köp och åter köp denna rackare! Magiskt bomb av smaker ping @Daniel A nästa gång vi ses ska jag få hem en från US.

SQN då!? Botten köp och tycker fortfarande att Opus eller dominus levererar bättre till pengen. Trams och kult typ som pol Roger rosé kul att titta på, men ett sketet innehåll.
Visa bifogad bild 12939

Vilket fantastiskt inlägg!
Högt och lågt, risvin kontra riktigt vin och SQN jämförs med Champagne! Mycket rolig läsning när man vågar stå för vad man tycker :)

LeChat

Medlem
240F533F-9A07-42DF-B91F-63EAB4F57B60.jpeg

2011 Domaine Auguste Clape Cornas

Det här vinet är så klart gott, men jag förväntade mig mer. Elegant, men samtidigt lite snål. Frukten ger ett något glest intryck. Både doft- och smakintrycken är rättså dämpade. Tunnel? Ja inte omöjligt med tanke på att den öppnas efter bara 7 år. Tänkte att man kanske kunde plocka denna redan nu eftersom vissa från 2011 har funkat fint. Yann Chaves Hermitage var t.ex. supergod när jag drack den för mer än ett halv år sedan. Men här skulle man nog väntat 2-3 år till.

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
2011 Molitor Wehlener Sonnenuhr Spätlese (vit kapsel) Till solens första värmande strålar på altanen och sedan till grillade argentinska rödräkor passade denna rätt bra. Ganska subtil doft med lite petroleum, lätt lime och andra tropiska frukter som kommer igen i smaken. Torr med endast en liten uns sötma i eftersmaken. Förvånansvärt lite syra gör att jag nog inte skall vänta för länge med att öppna de övriga. 87p
2010 Delas Frères Hermitage Domaine des Tourettes Borde vara perfekt till Porterhousen. Fick en tvåtimmars dekantering. Nästan helt svart men det kan skönjas en antydan till brunt i kanten. Härlig doft som jag känner igen väl från den 2014 jag drack för nån månad sedan. Frukten drar mer mot (sura)körsbär än björnbär/plommon, eken är härligt integrerad och antys bara i doft och smak men sitter i i eftersmaken. Rejäla sandiga tanniner och hög syra borgar för ett mycket långt liv. Blint hade jag placerat detta som en Nebbiolo:eek: den väger lite för lätt i mellanregistret och jag hade förväntat mig lite mer oumph och power. Den börjar komma in i sitt drickfönster och resterande flaskor kommer nog att poppas i en takt av en per år...Gott 90+
IMG_2205 2.JPG

IMG_2215.JPG

Magikern

Medlem
2010 Delas Frères Hermitage Domaine des Tourettes Borde vara perfekt till Porterhousen. Fick en tvåtimmars dekantering. Nästan helt svart men det kan skönjas en antydan till brunt i kanten. Härlig doft som jag känner igen väl från den 2014 jag drack för nån månad sedan. Frukten drar mer mot (sura)körsbär än björnbär/plommon, eken är härligt integrerad och antys bara i doft och smak men sitter i i eftersmaken. Rejäla sandiga tanniner och hög syra borgar för ett mycket långt liv. Blint hade jag placerat detta som en Nebbiolo:eek: den väger lite för lätt i mellanregistret och jag hade förväntat mig lite mer oumph och power. Den börjar komma in i sitt drickfönster och resterande flaskor kommer nog att poppas i en takt av en per år...Gott 90+
Visa bifogad bild 12963
Visa bifogad bild 12964

Gillade detta vinet skarpt för några år sedan och tyckte det var typiskt Norra Rhonedalen men med ovanligt mycket frukt. Hade gissat på en bra St. Joseph eller Cote-Rotie. Tyckte det var en klockren double bubble och lite av ett fynd med dagens vinpriser sett. Ångrar att jag inte köpte fler flaskor innan det tog slut.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Gårdagens middagsviner:
Måndag 20180616 1.jpg

Pommard 1964: Jag gissade Italien, men så var det inte. min röst gick till Faiveley, men Javouhey vann flighten.
Måndag 20180616 2.jpg

Italienska 1993:eek:r. Jag prickade Italien och 90-tal, men gissade på nebbiolo, röstade på Caparzo som förlorade 3-4.
Måndag 20180616 3.jpg

Syrah/Shiraz från olika länder och 10-talet. Prickade druvan och att det var olika länder, gissade att alla var 2015. Clonakilla fick min röst och blev överlägsen segrare - vansinnigt bra!
Måndag 20180616 4.jpg

Rieussec 1955, inte helt perfekt lagrad, men god ändå.

LarsW

Medlem
Sitter och sippar på den sista skvätten med Don Gonzalo Oloroso VOS. Köptes och öppnades på pricken en månad sedan.
Detta är en stentuff Oloroso med så mycket smak att den nästan (bara nästan) blir smärtsam att dricka på egen hand och var bäst med lite oliver till. Man sippar den mer som en cognac eller whisky än ett vin. Jag gillar den skarpt, detta är min typ av sherry! :)

Doft med ceder, torkad frukt, nötter, petroleum och något som brinner.
Smak är oljig/smörig med nötter, flor, ekfat, torkad aprikos och mörk choklad.
Med tiden efter öppningen så blev den lite mildare i smaken. Personligen föredrog jag nog smaken som den var den första veckan eller två men det är närmast hårklyverier.

Detta är en riktigt bra sherry... 93p
Oloroso.jpg

Toppen