2010 Saint Joseph Vignes de L'Hospice. Wow! Denna har börjat komma in i ett finfint drickfönster. Doft av mörk frukt, mandelmassa, råtobak och läder. Smak av sval mörk frukt, örter och sötlakrits. Lite pepprigt och mycket fin syra. Allt på plats i en fin harmoni redan nu, en smaksak om man vill lagra längre. I bra årgångar är detta en höjdare.
94(+).
2012 Reynvaan Family Vineyards In The Rocks Syrah. Det är något konstigt med vinet är mitt första intryck. Det är någon förbannad ton av medicin i både doft och smak, och det försvinner inte heller med några timmars luft. Bakom tonen är det ändå gott, men det irriterar. Jag mer eller mindre glömde flaskan i kylen i två(!) veckor, och detta gjorde underverk! Med medicintonen borta är det ett relativt svalt och slankt vin med doft och smak av mörk frukt, oliver och läder. Vänta minst 5 år till.
91++.
2010 La Pèira. Verkligen massiv mörk frukt är första intrycket. Fin doft med varm mörk frukt och örter, en del blod och läder. Smak av björnbär, plommon och örter, helt ok syra. Lite för mycket av allt för mig, men vinet har en fin framtid tror jag.
91++.
2015 Montirius Vacqueyras Le Clos. Efter de fina omdömena på forumet var förväntningarna höga. Tyvärr infriades dom inte helt. Det är ett helt ok vin idag, men i min mun behöver det typ 3-10 år på flaskan för att lugna ner sig och integrera. För mycket gröna toner och syra som spretar. Det kan säkert nå en bit över 90 i framtiden.
88++.
2015 Chateau Smith Haut Lafitte Blanc. En ny bekantskap för mig, och en fin sådan. Sluten initialt, men öppnar upp efterhand. Ett maxat vin på alla sätt, men ändå med finfin balans! Doft av citrus, aprikoser, blad av svarta vinbär och hav. Citrusdominerad smak, med toner av aprikoser och grym mineralitet. Hög syra och läskande eftersmak med en liten men naggande god beska. Gillar skarpt! Viss utvecklingspotential?
95(+).