I lördags samlades undertecknad,
@MartinE och
@Skaggs i @Trydebulls boning för lite vin och mat. En mycket trevlig tillställning på alla sätt och vis!
Välkomstbubbel
2008 A.D. Coutelas
Något utvecklat, bröd, rostat bröd, äpplen, ostkant. På tungan är det lite avrundat, med pigga bubblor och frisk smak. Märkbar men inte störande dosage. Storhus? Bra nu, har säkert framtid.
89p.
Kunde inte ge några kvalificerade gissningar. Något förvånad över avslöjande (har ändå druckit en del Coutelas). Extra roligt eftersom
@Trydebull trodde han öppnat en annan flaska, så ledtrådarna blev lite extra svåra.
Första bubbelflighten
2000 Philipponnat, Clos des Goisses
Dov och tillbakadragen, svamp, bokna äpplen, lite smutsigt (“smutsiga nytvättade lakan” som vi kom fram till), flytande honung, svaga tropiska frukter med främst ananas. Ganska mörkt i färgen. Utvecklat om än inte helt moget. I munnen är det finstämt, med bra syra, lång eftersmak och lite angenäm beska. Tycker att den är lite tillbakadragen hela kvällen, och även om den är riktigt bra så har jag lite svårt för den.
90p.
Mitt (bonus/andra)vin.
Spikades ganska snabbt av
@MartinE efter väldigt vaga ledtrådar samt jakande svar på att det var en prestigecuvée.
1982 Guy Michel
Grappa?! Blåser lyckligtvis bort. Expressivt som attan, ostkant, sälta, lakrits, fudge, fat utan vanilj, apelsinskal. Även det här är mörkare i färgen, bra syra, väldigt polerat. På tungan är det mycket apelsinmarmelad och citrus, lite lakrits/anis. Mycket charmigt!
91p.
Gissade inledningsvis odlare och 2006 - att det snarare handlade om stil och inte ålder. Borde vetat bättre! Tog igen det genom att efter en rad ledtrådar gissa på 1982 Guy Michel.
2006 Paul Bara
Ljusare än de andra två. Tillknäppt inledningsvis men öppnar upp fint. Smör, citron, äpplen, litelite vanilj, ganska mycket tropisk frukt. Bra struktur, bra syra, bra tryck - ungt men ändå tillgängligt. Gillar det mycket!
91p.
Kan inte minnas att jag hade några bra gissningar på det här. Ytterligare ett cementerande av att jag verkligen gillar 2006 (om det inte är hus…).
Andra bubbelflighten
1999 Charles Dufour, Pinot Blanc
Expressivt, cola, äpple, kaffe, lite kanel?!. Skrev “komplex men svår”... händer mycket jag inte kan sätta ord på. Gäller för smaken också. Skrev att den hade lite klen syra, men jag var nog den enda som tyckte det. Lite grapefruktbeska, och slätstruken eftersmak. Bra, men det på stora hela mer intressant än gott.
88p.
Hade vissa spoileraktiga aningar om vad det kunde vara så avstod från att gissa. Visst dock inte att det var en 100 % pinot blanc. Roligt! Nu har jag druckit hela två stycken...
1996 Bollinger R.D.
Svamp, burkchampinjon, dill, kräftspad, (ej signalkräftor!), bokna äpplen, friska äpplen, någon blandning av knallpulver/rök, apelsinmarmelad. Ligger något “tungt och mörkt” över det hela som jag aldrig lyckats identifiera. På tungan är det rätt gulfruktigt, lite apelsinskal, honung och vagt rostat. Någon sade kolasnittar, och det stämde fint. Riktigt bra syra, och en fantastiskt intensiv upplevelse. Känns som ett perfekt drickönster nu, även om den har många har kvar att ge.
94p.
Har inte druckit många, men var säker på att det var 1996 och en av de stora prestigerna. Gissade 1996 Krug.
1999 Louis Roederer, Cristal
Återhållsamt till en början, men öppnar upp. Surdegsbröd, citron, allmänt citrusig överlag, yoghurt (?!), något bakverk, äpplen. I munnen finns det en hel del persika och vingummi, tillsammans med det där bakverket jag inte lyckas sätta namn på. Det är ett stort vin, och det finns väldigt mycket här som är väldigt trevlig. Men det känns också som att det har mycket mer att ge.
93p.
Var säker på att det här också var en prestigeskumpa. Hade ingen aning om årgång annat än att det inte var någon av de “stora”. Begynnande utveckling tydde väl åtminstone på 90-talet. Gissade på Cristal.
Pizzavin
2001 Guigal, La Landonne
Satan i gatan! Otroligt expressivt! Mörka bär, tobak, solvarm tegelsten, lakrits, kött (?), vagt fatigt, lite örtigt, björnbär, och i bakgrunden ligger lite blandade delar av kryddskåpet. Första klunken är Wow! Så j*vla kompakt och kraftigt, samtidigt som det på något vänster ändå är lite elegant. Tunga tanniner, bra syra, otrolig balans däremellan. Har definitivt många år kvar i sig, men för mig ligger det i ett vackert drickfönster nu. Ett av de bästa röda viner jag druckit.
95+p.
Tillsammans med stenugnsbakade pizzor signerat
@Trydebull blev det här en himmelsk kombination. Utmanar er till att hitta en bättre rödtjut och pizza-kombo.
Gissningsmässigt så var vi fan och cyklade över hela jordklotet. Inledningsvis så var den kvalificerade gissning supertoscanare, men betade av allt möjligt. Att det visade sig vara en syrah tycker jag är lite jobbigt eftersom jag haft lite skakigt förhållande med druvan. Men det här och SQN är ju faktiskt riktigt bra...
Sött avslut
1975 Oremus, 5 puttonyos
Badhus? Åh, nej - försvinner tack och lov. Kolafudge, smutsig honung, klister, russin, skokräm, aprikos, kanderad ingefär, farinsocker, “viss utveckling” (läs: jävligt moget), småbränd äppelpaj. Öppnar upp sig mycket i glaset under ett par timmar. Fantastiskt, men det är när den här bruna smått trögflytande vätskan passerar läpparna som det magiska händer. Inte ett ord jag gillar att använda, men det här exploderar verkligen! Egentligen helt sjukt hur ett fyrtio år gammalt vin kan smaka såhär. WOW! Magisk syra och helt galet intensivt! Det är så mycket smaker och nyanser här att jag tydligen inte orkade skriva ner ett ord till.
Jag har druckit många gamla söta viner, men aldrig något som presterat riktigt såhär. Har till och med druckit andra Oremus från 70-talet, men de har inte alls haft den här intensiteten. Förhoppningsvis får jag någon gång under min livstid dricka ett par söta viner som smakar lika bra som det här. Om nosen dessutom kan matcha kan det bli full pott. Nu är det
97p.
Mitt vin. Det var inte så mycket att gissa på. Uppenbar tokaji från 1900-talet vill jag minnas att någon sade.
Vilken dag/kväll! Tack alla inblandade!