Visa bifogad bild 13201
Vad gör man inte för vetenskapen...
Vilken kabinett ska bli årets låda? På tips från
@Gomseglet köptes nyss Maximin grunhaus Herrenberg Kabinett i ett par ex. Den fick blint gå upp emot Schäfer-Fröhlich Felseneck kabinett och Julian Haart goldtröpfchen. Alla från 2016.
Schäfer-Fröhlich med kraftig doft av diesel, gummi och allmänt sött riesel-skitig. Lite strama syrliga tropiska frukter. Härlig doft!
Smaken liknande med gummi och dieselskiffer. Lite mango, lime och ananas i bakgrunden. Mycket smakrik när den är kall. Min fru kommenterade att detta var en mat-riesling och inget solitärt fylla-på-altanen-vin. Jag tycker nog att det duger till bägge alternativen.
Julian Haart goldtröpfchen doftar och smakar som schäfer men 20 procent mindre av allt, samt hade en lite obalanserad beskfadd eftersmak jmf de andra. Lite underwhelming då den kostar dubbelt så mycket som SF och en hundring mer än MG.
Maximin Grünhäuser Herrenberg Kabinett var först (när den var som kallast) lite försiktig i doften som bestod mest av lime och ananas. Med lite lite luft och värme kom en försiktig stenig petroleum-doft fram. I munnen var den härligt friskt lime och mangosyrlig utan egentliga skavanker. Efter kort tid i glaset tittade skiffer och typisk rieslingpetroleum fram. Riktigt bra
WOTN blev enhälligt maximil Grünhäuser.
Den höll ihop bäst i glaset när de andra två blev lite oljiga och fadda.
Jag gillade alla, men ser ingen som helst anledning att köpa den dyrare goldtröpfchen jmf Schäfer-Fröhlich om man vill ha explosiv dieselskitdoft.
Årets kabinett (dvs en låda ska köpas blir Grünhäuser.
För den härliga doften blir det ytterligare några Schäfer-Fröhlich
De goldtröpfchen som finns kvar får gömmas långt långt bort och testas om länge för att se om de skojar till sig något.
Visa bifogad bild 13201 Visa bifogad bild 13202