För första gången skall jag också försöka plita ned mina sparsamma noter från fredagskvällens BYOB hemma hos Patrik.
Bilder finns här:
https://www.finewines.se/threads/by...foer-en-typisk-region.5034/page-2#post-126921
Flight 1 Bubbel:
- Bröd, Frukt, fina men flyktiga bubblor, Äpplen och Päron. Rejäl beska i eftersmaken. Gott!
Min gissning: Definitivt från Champagne men vad är annorlunda? Kan dom ha lekt och stoppat Riesling i?
Det var:
NV Leclerc-Briant La Ravinne
- Oxiderat, nötter, våt kofta, nåt animaliskt? Hög syra och mycket fin mousse. Lång härlig eftersmak
Min gissning: Pinot Meunierdominerad Champagne med ålder och mycket hög klass
Det var:
1988 Krug
- Tunn doft, citrus, alkohol, bra mousse, hög syra, lite besk eftersmak. Ung med klar potential?
Min gissning: Gissar på PM Champagne
Det var: 2008 Clos des Bergeronneau
Min rangordning: Krug, Leclerc-Briant, Bergeronneau
Flight 2, vitt:
- Lite bensin, kanderad ananas, fatad, smöriga popcorn. bra syra och lång härlig eftersmak Min gissning: Definitivt Chardonnay i amerikansk stil när den är som bäst. Men varifrån? Det var: 2012 Tolpuddle Chardonnay från Tasmanien
- Grumligt orangerött. Doftar sur fruktkompott, doften OK, ingen syra och platt intetsägande smak. Definitivt inte min grej.
Min gissning: Funkig naturvinsriesling från Pierre Frick i Alsace
Det var: 2016 Sybille Kuntz Orange Riesling
- Vid första doften ryggade jag tillbaka! Utedass! Men ett utedass som med öppen dörr har en underbar utsikt. Detta försvann med tid. Lite oljigt smörig. Fint fasad. Godis. Mycket bra efter lite luft
Min gissning: Inte den blekaste aning? Har skrivit Savagnin men vet inte varför.
Det var:
2013 Château Smith-Haut-Lafitte Blanc
- KRUT! Bränd bakelit! Fat, lite besk. Nä..
Min gissning: ?????
Det var:
2010 Domaine Leroy Bourgogne Aligoté
Min rangordning: Tolpuddle, SHL, Leroy, Sybille Kuntz Med mer luft och tid kanske 1 o 2 hade bytt plats.
Flight 3, rött
- Mörk ung tung frukt.Tanniner! Fint fatad. Mycket gott och med klar upp-potential.
Min gissning: Jag trodde att denna eller 5:an var mitt vin. Gissade ung jänkar-cab med klass kanske från Sydamerika?
Det var: 2010 La Cuvée A&A Mitt vin. Atypisk Bdx från prephylloxera-druvor
- Röd-brun. Pinot-transparent. Kokta bär, kryddor, fint fat. Sträva tanniner. Slånbärssaft. Ungt? Klart Grenache-likt men ändå inte. Alkohol. Lite jänkarstil. Ganska ok?
Min gissning: Amerikansk Nebbiolo
Det var: 2014 August Ridge Paso Robles Nebbiolo
- Doftar grönt, mörk frukt, lätta tanniner (jf med övriga), grön smak. Det här skriker CF! Plommon och Svarta vinbär! Grön eftersmak Ett underbart vin som behövde en massa luft. Måste gräva djupare i detta...
Min gissning: Måste var CF och jag gissade en italiensk CF
Det var: 2014 Carnasciale 100% Caberlot (korsning mellan CF o Merlot) från ITALIEN
- Både vitpeppar och svartpeppar. Syltig frukt (som härledde mig till Mitolo som vi hade som månadens vin i mars). Den här dock klart bättre med riktigt fina fat. Solklar Syrah. Gott.
Min gissning: Syrah från i närheten av AU var inne på NZ men valde Tasmanien
Det var: 2008 Mission Estate Winery Hawkes Bay Syrah
- Mormors vind, kompakt. Mörk frukt, ogenomträngligt cederplank, alkohol, tanniner i kubik och lite till. Lång eftersmak. Det här är ett vin som jag kan dras till som en fluga kan dras till något onämnbart. Lite svårt att dricka men kan ändå inte motstå att göra det.
Min gissning: Trodde att detta kunde vara mitt vin. Kommer inte ihåg om jag gissade något. Papperet är blankt.
Det var: 2004 Conterno Fantino Barolo Sori Ginestra (wow första Barolon som jag faktiskt gillat och så är den udda...undrar vad det säger om mig)
Min rangordning: La Cuvée A&A, Carnasciale, Conterno, Mission Estate, sist August Ridge. Flighten var oerhört jämn. Alla fem
var kanonviner
Flight 4: "Efter rött"
- Bärnstensfärgat. Lite blommig sherry-doft. Oxiderat. En näve blandade nötter. Lite alkohol, ganska lång ej oangenäm eftersmak.
Min gissning: Visste att detta var mitt vin som skulle vara Roussilions svar på Jura.
Det var: 2013 Domaine Treloar MO2
- Svagt färgat, tropisk frukt, lite diesel. Inte jättehög halt av socker Mungott.
Min gissning: Riesling från??
Det var: 2013 Castell d’Encús Costers del Segre Ekam Essència
Tack igen alla som var med!