Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

chambertin

Medlem
Hämtade ut den här igår och kunde inte hålla mig från att poppa en flaska och testa efter alla fina omdömen.
IMG_0866.JPG

Härligt intensiv Syrah-nos med stora lass av björnbär, viol och peppriga stjälkar. Babyfet i frukten som nästan har lite jästighet kvar fortfarande. Doften är inte bara lull-lull utan backas upp till 100% i smaken som har riktigt bra struktur och fin syra/tannin/extrakt-balans.
Tankarna går ju osökt till norra Rhône och tycker att detta är i nivå med lite bättre och ambitösare Crozes-Hermitage. Mycket vin för pengarna oavsett vad man liknar det vid och ett självklart köp både att dricka nu på den unga frukten eller om +5 år med lite mer utveckling. Ser fram emot att följa utvecklingskurvan om några år med hjälp av några flaskor till.

Mattias Schyberg

Administratör
Hämtade ut den här igår och kunde inte hålla mig från att poppa en flaska och testa efter alla fina omdömen.
Visa bifogad bild 12991
Härligt intensiv Syrah-nos med stora lass av björnbär, viol och peppriga stjälkar. Babyfet i frukten som nästan har lite jästighet kvar fortfarande. Doften är inte bara lull-lull utan backas upp till 100% i smaken som har riktigt bra struktur och fin syra/tannin/extrakt-balans.
Tankarna går ju osökt till norra Rhône och tycker att detta är i nivå med lite bättre och ambitösare Crozes-Hermitage. Mycket vin för pengarna oavsett vad man liknar det vid och ett självklart köp både att dricka nu på den unga frukten eller om +5 år med lite mer utveckling. Ser fram emot att följa utvecklingskurvan om några år med hjälp av några flaskor till.
Ja, bunkra upp är nog inte fel här! :)

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Efter ett par jobbiga dagar på jobbet så kände jag för att dricka ngt gott mitt i veckan. Valet föll på
2014 Couly-Dutheil Chinon Clos de l'Echo
2014 var ju ett riktigt bra år i Loire efter en hel racka av dåliga år. Detta är ett mycket trevligt vin. Grönt i kubik, rejäla tanniner men med en fin frukt väl balanserat med lagom syra. En mycket grön eftersmak också! Fortfarande en baby och med klar potential för den tålmodige. Många flaskor kvar av 2014 Chinon borgar för att någon skall överleva till mogen ålder. Gott! 89+
IMG_2216.JPG

Magikern

Medlem
Guigal Condrieu 2015

Doft: Dämpad doft av aprikoser men mycket blygsam.
Attack: Rätt tydliga toner av nektariner och aprikoser men tyvärr märks det att syran är lite låg.
Mellansmak: Här kommer lite plonkvinstoner som är rätt störiga men i övrig rätt fylligt och fruktigt.
Eftersmak: Mycket nya världen chardonnay faktiskt. Rätt lång och fruktig men den låga syran stör.

Överskattat så det visslar om det i min mun. 87 poäng kan jag sträcka mig till.

Någon som provat?

Mmm

Medlem
Guigal Condrieu 2015

Attack: Rätt tydliga toner av nektariner och aprikoser men tyvärr märks det att syran är lite låg.
Mellansmak: Här kommer lite plonkvinstoner som är rätt störiga men i övrig rätt fylligt och fruktigt.
Eftersmak: Mycket nya världen chardonnay faktiskt. Rätt lång och fruktig men den låga syran stör.

Någon som provat?
Guigal gör en perverterad form av Condrieu som inte smakar som någon annan producents. Jag tycker det är vedervärdigt, som en blandning av vaniljglass och konserverade ananasringar

Magikern

Medlem
Guigal gör en perverterad form av Condrieu som inte smakar som någon annan producents. Jag tycker det är vedervärdigt, som en blandning av vaniljglass och konserverade ananasringar

Vedervärdigt är att ta i men blint hade nog många gissat på att det är något man kunnat köpa för 120 spänn i Australien.

M

Mouton

image.jpeg

Så då begavs sig första smakprovet, 36 st köpta i blindo. Inget oävet vin alls, mörka bär läder, tobak och framför allt stall i både doft och smak. Eftersmaken snurpar till rejält, krutorrt med vilda tanniner. Behöver helt klart 5 år i källaren. Jag provade min vid en rätt låg temp som oftast krävs av ett Rhone vin 15-16 grader. Va lite orolig att jag skulle behöva frakta tillbaka 35 flaskor, jag behåller dom. Men inte det mest prisvärda vardags plonk jag druckigt. 86-87 poäng.

Last edited by a moderator:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
2008 La Chablisienne Chablis 1er Cru Grande Cuvée
Från dagens släpp på SB. I början svag doft, ganska intetsägande. Med värme kommer citrus, päron och honungsmelon. Gräddig citronsås. Medelsyra, lime och mer honungsmelon som badar i en del fat. Ett visst sting i syran på slutet utan att det börjar vattnas. Lite lim ligger kvar ett tag. Klarar säkert ett gäng år till. Gillar det. Kul med en Chablis med ålder på för en klart överkomlig peng.
Positiva 87 pinnar blir det.

LeChat

Medlem
4431FC9E-0079-4667-9A25-4247971A8C28.jpeg

Öppnade 2015 Delas Frères Crozes-Hermitage Domaine des Grands Chemins igår och då var det mest potentialen hos en stor årgång som man möttes av. Allt finns där men inte riktigt drickfärdig. Ikväll är den tillgänglig och öppen på ett helt annat sätt. Här finns tät ung frukt, mineral, tanniner och syror som ger vinet mycket struktur. Mycket bra!

Tidigare ikväll drack vi 2012 Vilmart & Cie Champagne Premier Cru Grand Cellier d'Or. En både lätt och lättillgänlig årgång. Alldeles för enkel i nuläget men kan nog redan om 2-3 år få intressantare smaker. Ska man dricka den nu så får man ge den mycket luft. Sista glaset var faktiskt väldigt vinöst och gott.

Magikern

Medlem
Le Guaite Amarone 2009

Doft: dämpad doft av russin och salmiak.
Attack: Koncentrerade russin med lite sötbeska toner, Frukt och pondus och det råder ingen tvekan om att de är Amarone
Mellansmak: Ungefär samma toner men man märker att vinet är fylligt och ungt. Tanninerna finns där och en viss syra.
Eftersmak: Lång och trevlig. Salmiak och russin dominerar.

Det här vinet är bra nu och bättre kommer det att bli. 91+ minst redan nu. Man behöver inte vara en amaronefan för att gilla detta direkt.

LeChat

Medlem
C0AC69EF-97EC-45F3-9BB9-643F60F02D3B.jpeg

2012 Clos des Papes Châteauneuf-du-Pape
50 % Grenache 30 % Mourvèdre 15 % Syrah och 5 % annat smått & gott

Uppför sig elegant och med klass redan när man häller upp det i glaset. Vinet har en bra balans och alkoholen på 15% är inget att störa sig på om man dricker den något sval. Efter att den luftats ett tag är den riktigt god redan nu men jag tror att man helst ska vänta 2-4 år för bättre utdelning.

Skrutt

Medlem
Så var det dags för denna märkliga skapelse igen (2008).
F731A9BC-5313-427F-8880-EF23E2EC6353.jpeg

Tyvärr lever den inte upp till mina krav på en barolo. Det smakar utspätt, visserligen hälften barolo (bra mognadsgrad på tanninerna) men också hälften vinbärsaft, alldeles för mjäkig. 83p. Detta tillsammans med den konstiga historien med ettiketterna medför ett adjö till Borgogno från min sida. Deras nyligen släppta 2013 Barolo Classico (389 kr, nr 76584) låter bra på pappret men bara där.

Daniel A

Administratör
Har legat lite lågt med vindrickandet på sistone, men den här helgen fanns det såväl sällskap som tid och flaskor!

_20180422_145303.JPG

2016 Costador, Metamorphika Chenin Blanc
Spansk chenin blanc (?!?! unikt för att vara Spanien?). Legat på skalen en vecka - absolut ej orangevibbar, men har givit lite tyngd och tanniner till vinet. Sedan sex månader på gamla dammiga ekfat. Har alla byggstenar för att vara en riktigt bra vitt vin, och det är det också! 0 % noter och 100 % njutning. 90p.
Drack tidigare en liten sipp på en sortimentsprovning och det imponerade. Kul att intrycket stämde! Har en flaska kvar, men behöver nog fler.

DSC_0211.JPG

2016 Domaine Ligas, Xi-Ro
Grekisk xinomavro. Får lite nebbiolovibbar. Ett tunnare vin i färgen, men med tämligen massiv syra och sandpapperstanniner. Vet ej om det var dags(kvälls)form, men upplevde det som på tok för otillgängligt. Kvalité, men inte nu.

2012 Barranco Oscuro, Garnata
100 % garnacha. Har druckit det här vinet från ganska många årgångar nu, och uppskattar det lika mycket varje gång. Körsbär, russin, torkade lingon, torkade blåbär, vagt kryddigt (peppar och något brunt). Polerat och fint nu, med mjuka tanniner och bra syra. Upplever det nog som fruktigare på tungan än vad doften först lovar. I någon form av begynnande mognadsfas. 89+p.

2015 Equipo Navazos, La Bota de Florpower 77
Bonuspoäng för världens bästa namn. Typ ett normalt-ish vitt vin blandad med lite fino. Trevlig fruktighet, lite salta citroner och en påse blandade nötter. Inga vassa kanter någonstans - hade tagit det för betydligt äldre om jag druckit blint. Riktigt bra, men saknar lite “oumph” för att klättra över 90-strecket. 89p.

DSC_0218.JPG

1988 Disznókő Tokaji Aszú Eszencia
Helgens huvudnummer. Korken i perfekt skick. Väldigt mörkt och grumligt till utseendet. Bränt socker, fudge, målarlåda, fikonmarmelad och nypon. I munnen är det en perfekt balanserad efterrätt på alla sätt och vis. Lite apelsinskal i munnen som inte riktigt fanns i doften. Intensivt som attan, med den karaktäristiska höga tokajisyran som faktiskt springer ifrån sötman lite. Utan att lägga någon värdering i det så känns det här som den minst söta aszú eszencia jag druckit. Fantastiskt gott. 93p.
Gillar drickfönstret någon lagt in på CT - 2002-2084. Känns helt klart som ett odödligt vin, men jag väntar nog bara till 2028 på nästa (och sista) flaskan. :)

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
För första gången skall jag också försöka plita ned mina sparsamma noter från fredagskvällens BYOB hemma hos Patrik.
Bilder finns här: https://www.finewines.se/threads/by...foer-en-typisk-region.5034/page-2#post-126921

Flight 1 Bubbel:
  • Bröd, Frukt, fina men flyktiga bubblor, Äpplen och Päron. Rejäl beska i eftersmaken. Gott!
Min gissning: Definitivt från Champagne men vad är annorlunda? Kan dom ha lekt och stoppat Riesling i?
Det var: NV Leclerc-Briant La Ravinne
  • Oxiderat, nötter, våt kofta, nåt animaliskt? Hög syra och mycket fin mousse. Lång härlig eftersmak
Min gissning: Pinot Meunierdominerad Champagne med ålder och mycket hög klass
Det var: 1988 Krug
  • Tunn doft, citrus, alkohol, bra mousse, hög syra, lite besk eftersmak. Ung med klar potential?
    Min gissning: Gissar på PM Champagne
    Det var: 2008 Clos des Bergeronneau :cool:
Min rangordning: Krug, Leclerc-Briant, Bergeronneau

Flight 2, vitt:
  • Lite bensin, kanderad ananas, fatad, smöriga popcorn. bra syra och lång härlig eftersmak Min gissning: Definitivt Chardonnay i amerikansk stil när den är som bäst. Men varifrån? Det var: 2012 Tolpuddle Chardonnay från Tasmanien
  • Grumligt orangerött. Doftar sur fruktkompott, doften OK, ingen syra och platt intetsägande smak. Definitivt inte min grej.
    Min gissning: Funkig naturvinsriesling från Pierre Frick i Alsace
    Det var: 2016 Sybille Kuntz Orange Riesling
  • Vid första doften ryggade jag tillbaka! Utedass! Men ett utedass som med öppen dörr har en underbar utsikt. Detta försvann med tid. Lite oljigt smörig. Fint fasad. Godis. Mycket bra efter lite luft
Min gissning: Inte den blekaste aning? Har skrivit Savagnin men vet inte varför.
Det var: 2013 Château Smith-Haut-Lafitte Blanc
  • KRUT! Bränd bakelit! Fat, lite besk. Nä..
Min gissning: ?????
Det var: 2010 Domaine Leroy Bourgogne Aligoté

Min rangordning: Tolpuddle, SHL, Leroy, Sybille Kuntz Med mer luft och tid kanske 1 o 2 hade bytt plats.

Flight 3, rött
  • Mörk ung tung frukt.Tanniner! Fint fatad. Mycket gott och med klar upp-potential.
    Min gissning: Jag trodde att denna eller 5:an var mitt vin. Gissade ung jänkar-cab med klass kanske från Sydamerika?
    Det var: 2010 La Cuvée A&A Mitt vin. Atypisk Bdx från prephylloxera-druvor
  • Röd-brun. Pinot-transparent. Kokta bär, kryddor, fint fat. Sträva tanniner. Slånbärssaft. Ungt? Klart Grenache-likt men ändå inte. Alkohol. Lite jänkarstil. Ganska ok?
    Min gissning: Amerikansk Nebbiolo
    Det var: 2014 August Ridge Paso Robles Nebbiolo :cigarr:
  • Doftar grönt, mörk frukt, lätta tanniner (jf med övriga), grön smak. Det här skriker CF! Plommon och Svarta vinbär! Grön eftersmak Ett underbart vin som behövde en massa luft. Måste gräva djupare i detta...
    Min gissning: Måste var CF och jag gissade en italiensk CF
    Det var: 2014 Carnasciale 100% Caberlot (korsning mellan CF o Merlot) från ITALIEN :cigarr:
  • Både vitpeppar och svartpeppar. Syltig frukt (som härledde mig till Mitolo som vi hade som månadens vin i mars). Den här dock klart bättre med riktigt fina fat. Solklar Syrah. Gott.
    Min gissning: Syrah från i närheten av AU var inne på NZ men valde Tasmanien
    Det var: 2008 Mission Estate Winery Hawkes Bay Syrah :cigarr:
  • Mormors vind, kompakt. Mörk frukt, ogenomträngligt cederplank, alkohol, tanniner i kubik och lite till. Lång eftersmak. Det här är ett vin som jag kan dras till som en fluga kan dras till något onämnbart. Lite svårt att dricka men kan ändå inte motstå att göra det.
    Min gissning: Trodde att detta kunde vara mitt vin. Kommer inte ihåg om jag gissade något. Papperet är blankt.
    Det var: 2004 Conterno Fantino Barolo Sori Ginestra (wow första Barolon som jag faktiskt gillat och så är den udda...undrar vad det säger om mig:D)

Min rangordning: La Cuvée A&A, Carnasciale, Conterno, Mission Estate, sist August Ridge. Flighten var oerhört jämn. Alla fem
var kanonviner:p

Flight 4: "Efter rött"
  • Bärnstensfärgat. Lite blommig sherry-doft. Oxiderat. En näve blandade nötter. Lite alkohol, ganska lång ej oangenäm eftersmak.
    Min gissning: Visste att detta var mitt vin som skulle vara Roussilions svar på Jura.
    Det var: 2013 Domaine Treloar MO2
  • Svagt färgat, tropisk frukt, lite diesel. Inte jättehög halt av socker:) Mungott.
    Min gissning: Riesling från??
    Det var: 2013 Castell d’Encús Costers del Segre Ekam Essència
Tack igen alla som var med!

Mattias Schyberg

Administratör
För första gången skall jag också försöka plita ned mina sparsamma noter från fredagskvällens BYOB hemma hos Patrik.
Bilder finns här: https://www.finewines.se/threads/by...foer-en-typisk-region.5034/page-2#post-126921

Flight 1 Bubbel:
  • Bröd, Frukt, fina men flyktiga bubblor, Äpplen och Päron. Rejäl beska i eftersmaken. Gott!
Min gissning: Definitivt från Champagne men vad är annorlunda? Kan dom ha lekt och stoppat Riesling i?
Det var: NV Leclerc-Briant La Ravinne
  • Oxiderat, nötter, våt kofta, nåt animaliskt? Hög syra och mycket fin mousse. Lång härlig eftersmak
Min gissning: Pinot Meunierdominerad Champagne med ålder och mycket hög klass
Det var: 1988 Krug
  • Tunn doft, citrus, alkohol, bra mousse, hög syra, lite besk eftersmak. Ung med klar potential?
    Min gissning: Gissar på PM Champagne
    Det var: 2008 Clos des Bergeronneau :cool:
Min rangordning: Krug, Leclerc-Briant, Bergeronneau

Flight 2, vitt:
  • Lite bensin, kanderad ananas, fatad, smöriga popcorn. bra syra och lång härlig eftersmak Min gissning: Definitivt Chardonnay i amerikansk stil när den är som bäst. Men varifrån? Det var: 2012 Tolpuddle Chardonnay från Tasmanien
  • Grumligt orangerött. Doftar sur fruktkompott, doften OK, ingen syra och platt intetsägande smak. Definitivt inte min grej.
    Min gissning: Funkig naturvinsriesling från Pierre Frick i Alsace
    Det var: 2016 Sybille Kuntz Orange Riesling
  • Vid första doften ryggade jag tillbaka! Utedass! Men ett utedass som med öppen dörr har en underbar utsikt. Detta försvann med tid. Lite oljigt smörig. Fint fasad. Godis. Mycket bra efter lite luft
Min gissning: Inte den blekaste aning? Har skrivit Savagnin men vet inte varför.
Det var: 2013 Château Smith-Haut-Lafitte Blanc

Min rangordning: Tolpuddle, SHL, Leroy, Sybille Kuntz Med mer luft och tid kanske 1 o 2 hade bytt plats.

Flight 3, rött
  • Mörk ung tung frukt.Tanniner! Fint fatad. Mycket gott och med klar upp-potential.
    Min gissning: Jag trodde att denna eller 5:an var mitt vin. Gissade ung jänkar-cab med klass kanske från Sydamerika?
    Det var: 2010 La Cuvée A&A Mitt vin. Atypisk Bdx från prephylloxera-druvor
  • Röd-brun. Pinot-transparent. Kokta bär, kryddor, fint fat. Sträva tanniner. Slånbärssaft. Ungt? Klart Grenache-likt men ändå inte. Alkohol. Lite jänkarstil. Ganska ok?
    Min gissning: Amerikansk Nebbiolo
    Det var: 2014 August Ridge Paso Robles Nebbiolo :cigarr:
  • Doftar grönt, mörk frukt, lätta tanniner (jf med övriga), grön smak. Det här skriker CF! Plommon och Svarta vinbär! Grön eftersmak Ett underbart vin som behövde en massa luft. Måste gräva djupare i detta...
    Min gissning: Måste var CF och jag gissade en italiensk CF
    Det var: 2014 Carnasciale 100% Caberlot (korsning mellan CF o Merlot) från ITALIEN :cigarr:
  • Både vitpeppar och svartpeppar. Syltig frukt (som härledde mig till Mitolo som vi hade som månadens vin i mars). Den här dock klart bättre med riktigt fina fat. Solklar Syrah. Gott.
    Min gissning: Syrah från i närheten av AU var inne på NZ men valde Tasmanien
    Det var: 2008 Mission Estate Winery Hawkes Bay Syrah :cigarr:
  • Mormors vind, kompakt. Mörk frukt, ogenomträngligt cederplank, alkohol, tanniner i kubik och lite till. Lång eftersmak. Det här är ett vin som jag kan dras till som en fluga kan dras till något onämnbart. Lite svårt att dricka men kan ändå inte motstå att göra det.
    Min gissning: Trodde att detta kunde vara mitt vin. Kommer inte ihåg om jag gissade något. Papperet är blankt.
    Det var: 2004 Conterno Fantino Barolo Sori Ginestra (wow första Barolon som jag faktiskt gillat och så är den udda...undrar vad det säger om mig:D)
Min rangordning: La Cuvée A&A, Carnasciale, Conterno, Mission Estate, sist August Ridge. Flighten var oerhört jämn. Alla fem
var kanonviner:p

Flight 4: "Efter rött"
  • Bärnstensfärgat. Lite blommig sherry-doft. Oxiderat. En näve blandade nötter. Lite alkohol, ganska lång ej oangenäm eftersmak.
    Min gissning: Visste att detta var mitt vin som skulle vara Roussilions svar på Jura.
    Det var: 2013 Domaine Treloar MO2
  • Svagt färgat, tropisk frukt, lite diesel. Inte jättehög halt av socker:) Mungott.
    Min gissning: Riesling från??
    Det var: 2013 Castell d’Encús Costers del Segre Ekam Essència
Tack igen alla som var med!
Du verkar vara en jäkel på blindprovningar, min herre! :)

Guigal Condrieu 2015

Någon som provat?

Jag är benägen att hålla med. Inte vedervärdigt men inte min favorit-Viognier. Så här beskrev jag denna vid provningen i oktober:
”Guigal Condrieu 2015
N: aprikoskräm.
M: rätt fet kropp, låg syra, litet beska på slutet. Inte min favorit. (82-85)”
Att denna litet mer feta och fruktmogna stil av Viognier är något de siktar på framgår i en informativ och trevlig intervju med Philippe Guigal i utmärkta podcasten I’ll Drink to That med Levi Dalton (# 291, september 2015).

LeChat

Medlem
9479A088-6C66-4A19-8D9A-31594BA9F66F.jpeg

2010 Château Bourgneuf

Köpte ett lite större parti av denna för snart två år sedan. Bourgneuf och årgång 2010 för 239:- som de då kostade, kändes ju tokbilligt. Då var den ett riktigt kraftpaket med lite för mycket ek. Idag har eken integrerats betydligt mer och gör sig riktigt bra till mixed grill på ribs och lammrostas. Bra då, bättre idag men bäst om några år.

LarsW

Medlem
Öppnad igår.
Beaucastel Côtes du Rhone 2015.

Första gången jag smakar deras Côte du Rhone.
Första dagen ganska tillbakahållen i både doft och smak.
Andra dagen öppnar det sig fint och man får massa gott vin här!
Doft med ceder, tobak, mogna vinbär och körsbär och något mer exotiskt... torkad mango?
Smaken är fyllig utan att vara tung, helt klart den elegantaste CdR jag druckit (och den som kostar mest...), fina tanniner och ek, bra syra,det är körsbär, läder, peppar och lite lakrits.
Väldigt tillgängligt och klunkvänligt redan nu men håller nog flera år till!

Poäng... dag två 89... kanske 90. Har nog potential att blir ännu lite bättre
Beställde två flaskor till förra leveransen... frestar till ny beställning detta! :)
Beaucastel.jpg

Mmm

Medlem
Det vinet är en gåta för mej! Har provat det två ggr (inte denna årgången dock) och det var helt odrickbart bägge gångerna. Tanten gör ju världens bästa vin så det skall tydligen smaka så här. Får bara inse att man kan inte kan förstå allt :)

Skall jag slänga in lite positivism I inlägget så drack jag och min kusin en butelj Forts de Latour 2004 i helgen. Årgång 2000 var den bästa flaskan vin under 2017 och denna var inte långt efter. Måste vara världens bästa andravin?

Toppen