Kväll 2 hos föräldrarna , vi är färre idag men far verkar ha en agenda att bli av med lita gamla flaskor i källaren... aja, inte mig emot!
Blev två flaskor rött till en rådjurstek:
Först ut var Ch Bahans Haut-Brion 1986... liksom Jauboleten kvällen innan så lovade doften mycket med frukt, blyerts,läder och våt jord men smaken var tunn och tillbakahållen. Denna flaska fick också en tur in i kylskåpet och bättrade sig några grader kallare och blev riktigt trevlig med en medel-/lätt smak med mogna körsbär, stall/hö och nyvässad blyertspenna och man kunde faktiskt hitta två tanniner i vinet och en hint av ek. Men säkert bättre på förra sidan av årtusendet.
Sen kom sig kvällen åtskilliga kvalitetssteg när det landade en flaska Ch Pape Clément 1990 på bordet. Vilket vin! Fortfarande sval och livlig frukt i doften, när det förra viner hade torr blyerts var det friskt bläck här. Och cederträ med tobakston som av en ciggarlåda. Tror jag hittar lite lavendel också. Smaken är mjuk och rund som sammet! Den röda frukten är fullmogen med en diskret men perfekt syra. Massa läder och integrerad finstämd ek. Tobak och nått rökt.... köttigt... gott! Bästa rödvinet i helgen och det säger jag som Rhône fantast efter en jämngammal Chaupotier Hermitage igår...
Fin helg.
Nästa kommer bli ännu bättre...
Återkommer då.