Visa bifogad bild 12797
Cameron Clos Electrique Rouge 2015 och Blanc 2014
Det här är väl egentligen enda gången som jag dragit mig för att recensera vin här på forumet - av två radikalt motsatta anledningar.
John Paul är smått legendarisk bland vinmakareliten uppe på Dundee Hills i Willamette Valley. För att göra synnerligen eleganta och burgundiska viner även om de plågats av en närmast osannolik brettighet. Vilket gjort att hans publik snabbt delats in i två helt olika läger.
Och han är dessutom en ovanligt studentikos typ som inte verkar kunna sluta skämta. Clos Electrique kallar han det på grund av elledningarna vid hans bästa vingård. Ni fattar. Bifogar en länk till ett av hans många crazy newsletters som jag ändå tycker är rätt kul:
http://www.cameronwines.com/newslet...de-to-starting-a-boutique-winery-for-dummies/
Vinerna är notoriskt svåra att få tag på. Även typ i Portland. Därför är det inte mindre än storartat att Kenneth på fine wines sweden fått loss ett vad jag antar är inte alltför stort parti. Jag håller det i paritet med KK wines årliga allokering av John Thomas viner eller norska alkoholmonopolets Kelley Fox Maresh vineyard.
När jag såg etiketten på en av
@Mattias Schyberg inlägg fick jag helt enkelt kämpa mot impulsen att inte skriva om detta - i sann vinsamlarneurotisk noja. Tänk om de tar slut innan jag hinner privatimportera! Men, var lugna, mina kvasijournalistiska ambitioner tog överhand och jag kände att jag behövde dela med mig av detta glädjerika guldfynd. Innan jag hunnit beställa hem systervinerna från Abbey Ridge, eller den nedklassificerade frukten i Arley’s Leap som alltid brukar vara nästan lika bra för lägre pris.
Således, dags för provning. I min värld är detta potentiella hundrapoängare. Och från dessa omöjliga förväntningar finns bara en möjlig landningsplats: besvikelse. Det är således med ett litet mått av besvikelse som jag konstatera att vinerna har gått i motsatt riktning från resten av vinvärlden, med mindre naturvinsfunk och ingen brett (stör mig i och för sig inte, det var verkligen stundom nästan odrickbart mycket stall i grejerna), mer fylligt och mer ekat, mognare frukt. Gissar att detta är flera grader högre brixvärden på frukten än de viner från tidigare decennier som jag druckit med närmast religiös hängivelse. Kanske är det de varma årgångarna 14 och 15 som spökar? Oklart. Men jag känner plötsligt att jag vet inte om jag klarar av att säga som det är. En personlig ikon har detroniserats. Kanske bättre att tiga still i kyrkan?
Samtidigt, det är så mycket fantastisk pinositet i pinoten och charden, även om den har mer släktskap med fetare kaliforniska kusiner än med krispig puligny så är den riktigt lyxig och god, särskilt efter en vända i kylen. Kanske inte hundra-poäng-nirvana, men verkligen en-bit-över-nittio-gott. Och väldigt väldigt roligt att det finns eldsjälar som ser till att viner i den här småskaliga kultvinskategorin kommer till Sverige. Där finns ju också flera andra riktigt bra producenter i denna importörs katalog, som vuxit på ett imponerande sätt de senaste åren. Till exempel den smått magiska Santorini-assyrtikon från Sigalas som drog ner huset 2017.