Jocke kommer till champagne i sommar och har lovat ta med sig Bonnaire 1988 och 1979 Special Club och jag har lovat att matcha med något lämpligt, så i veckan provade vi lite Bonnaire för att försöka hitta något.
1981 Special Club kanske den vackraste färg jag sett på en champagne, frun tyckte att den påminde om en nyputsad guldlänk från Lynggaard (jösses!
) stor komplexitet, exotiska smaker, elegant. 81 är ett mycket bra år i Champagne!
1975 SC, hade den kortaste kork jag sett, min första tanke var att vinet skulle vara odrickbart med en sådan kork, stor glädje när vinet landar i glaset fullt av liv och bubblor, stor smakrikedom, exotisk frukt, kaffe. Jädrar vad bra! Undrar hur bra en flaska med normal kork är! Prova igen!
1975 tät och trögflytande som honung, detta är nog det närmaste man kommer bubblande Sauternes. Grymt bra!
1985 doftar och smakar som ett konditori, stort inslag av saffran, dämpar sig efter nån timme eller så. Enormt charmig! Bör drickas snart.
1985 SC, doftar som en svampkorg, detta är det vin vi druckit flest gånger, enorm flaskvariation, denna flaska var lite tunn! Placerar sig sist i detta gäng.