Kvällens vitvinsprovning.
Visa bifogad bild 618
Chablis Jean de Chaudenay 2012 (nr 2430)
Medelstor doft av äpple, lite blöt cement, citron.
Bra syra, något lägre än jag förväntade mig. Viss alkoholbeska. Medelfyllig. Helt ok, billig chablis. Men på det stora hela lite karaktärslös.
Jim Barry Lodge Hill Riesling 2012 (nr 95383)
Tydlig doft av petroleum, bränt gummi. Även lite honung och blommighet.
Bra syra, men även här lägre än förväntat. Medelfyllig fruktig, med en viss metallisk eftersmak. God och trevlig, lite svag för allt som sticker ut. Men varför får dom TDN i sina unga Rieslingviner?
Hunter's Sauvignon Blanc 2013 (nr 6202)
Massor av S.B. aromer, nässlor, krusbär, hela krusbärsbusken och gräsmattan under.
Hög ganska stram syra. Bra längd, bra frukt. Inte min typ av vin, tröttnar ganska fort på dom intensiva dofterna. Dock en publikfriare.
Rodney Strong Chardonnay 2012 (nr 6471)
Ek så det står härliga till. Vaniljkola och smörpopcorn. Finns lite äpplig kartighet där bakom dock.
Högre syra än jag förväntade mig, men ändock ganska låg. Fyllig, alkoholvarm och med en viss beska. Stilen i stort är inget jag brukar köpa eller dricka, men absolut inget fel på vinet.
Rüdesheimer Berg Rottland Riesling Spätlese 2002 (nr 5830)
Underbara gräddiga toner, med viss gummi och mycket honung och persika.
Halvtorr, kanske på gränsen till halvsöt. Bra syra bakom sötman. Härligt vin! Men så är jag också väldigt svag för stilen. Hade kanske velat ha lite mer koncentration i vinet, känns lite ihåligt bitvis.