Ja, det var ju som bekant BYOB med temat 40+ i fredags. Lät ju som att det skulle bli en bal på slottet, dvs alldeles alldeles underbart, så jag pallrade mig hela vägen från Malmö till Stockholm för att vara med. Lätt värt - en kväll som levererade bra och riktiga viner i mycket trevligt sällskap!
Nedan följer mina smaknoteringar. Jag har medvetet valt att inte skriva ut betyg av lite olika anledning. Eftersom jag är känd för att lägga på några poäng för varje decennium som vinet är gammalt så blir ju mina poäng just den här kvällen provocerande höga...
Flight 1 - bubbel och vitt
(Såhär ska vita viner se ut!)
1973 Michel Gonet Champagne Grand Cru Blanc de Blancs
Russin, blöt kartong, “damm”, kanderad ingefära, lite kola, wellpapp, burkchampinjon, nötter, äppeljuice, lite madeira. Minimini-bubblor. Mycket äppeljuice och burksvamp i smaken. Bra syra, torrt avslut. Luktar bättre än det smakar.
Mums!
Gissade champagne, NV, sent 60-tal.
NV (pre-1974) Moët & Chandon Coteaux Champenois Saran (Nature) Blanc de Blancs
Smör, anis, lakrits, mycket grillad citron, ghee, fudge. Någon sade bäska droppar, och det stämmer fint. Bra syra! Mer citron och anis/lakrits i smaken. Något platt tyvärr. Torrt, stramt avslut.
Mums!
Gissade tidigt 70-tal, Chablis GC.
1975 Hessische Staatsweingüter Kloster Eberbach Rauenthaler Gehrn Riesling Kabinett
Botrytis, godis, honung, mina ullvantar, träolja, bensin, vingummi, torkad frukt. Restsötma, bra syra. Dofterna kommer igen på tungan. Mycket fruktigt och
riktigt bra!
Gissade 1959 Vouvray demi-sec.
Flight 2 - rött
1964 Faustino Rioja I Gran Reserva
Anis, lingon, “damm”, kartong, ledsen jordgubbe, torkade bär, något skogigt.OK syra, mycket polerade tanniner. Röda bär på tungan, lingon och blandat intorkat annat.
Riktigt bra!
Svårgissad, Bourgogne? Nebbiolo?
1964 Barolo Riserva Speciale LA.MO. Serralunga d'Alba
Tegelfärgad. Stalligt och skitigt. Inledningsvis luktar det lite utedass - fullständigt vedervärdigt. Men det blåser lyckligtvis bort. Blir höstlöv, läder, tobak, balsamvinägerreducering, nötter och något saltigt (tänk… ostronsås?). Smakar rökigt, smutsigt läder och röda bär. Snällt och avrundat, uppenbart gammalt.
Grymt bra!
Struntade i rimligheten/möjligheten i vad folk skulle kunna skaka fram och gissade på en lastgammal Bandol.
1970 Faustino Rioja I Gran Reserva
Grus, röda bär, choklad, lite grönt, lite läder. Eld utan rök! Inte så hög syra, klena tanniner. Smakar regnvattenpöl, men ändå lite
småtrevligt.
Halvdöd cabernet franc?
2001 Faustino Rioja I Gran Reserva
Uppenbart mörkare i färgen. Mycket expressiv och kraftig doft. Chili/paprika, läder och tobak, mörka bär och rostade fat. Närvarande tanniner, bra syra. Väldigt tjockt och fylligt jämfört med andra viner i flighten. Strävt avslut.
Riktigt bra!
Helt klart flightens yngsta. Slängde en något orimlig gissning på Taurasi, för jag tänker att de kanske kunde smaka såhär om de faktiskt var 40 år gammalt… Lurad!
1981 Hospices de Beaune Pommard Bouchard Père et Fils
Kartong, platt. Generiskt gammalt doft, luktar och smakar något. Lite sura bär, eventuellt bruna bär… Svag syra och svaga tanniner. Kvällens nekro,
inte kul.
Eftersom det inte luktade något och inte smakade något tänkte jag att det var en Bourgogne från typ… 50-talet?
Flight 3 - mer rött, och kanske bästa flighten någonsin?!
1945 Château Fonréaud
Mängder med mörka bär, sand, vanilj/fat, slånbär. Får lite primärfruktkänsla?! På tungan är det med mörka bär, lite lingon. Hög syra och märkbara tanniner, strävt avslut. Luktar och smakar dyrt!
Riktigt gott!
Uppenbar Bordeaux. Trodde faktiskt att det här antingen inte höll sig till temat (tidigt 80-tal), eller att det var en riktigt tung etikett från 70-talet. MUÄARGH! Jag brukar ha väldigt svårt att gissa ålder på Bordeaux. Brukar ligga på 10-20 år fel, inte 40 år!!!!!!
1966 Delas Frères Cornas Chante-Perdrix
Väldigt expressivt. Mörka bär, lagerblad, madurocigarr, lyxiga och galet snygga fat (kryddor och lite vanilj), lite söt frukt på det. På tungan är det mer av samma, och framför allt ett riktigt stort vin. Bra syra och närvarande och trevliga tanniner.
Fantastiskt bra!
Trodde det var en lyxig spanjor. Vega Sicilia från bra årgång på 70-talet?
Mitt vin. Mycket förvånad av det, men väldigt glad att det presterade så bra. Kvällens näst bästa vin för min del.
1975 Château Pedesclaux
Mycket återhållsamt och stumt till en början. Paprika, generiska bär, lite grönt, lite kaffe, generiskt kryddigt. Bra syra, sandiga tanniner. Rätt trevlig munkänsla, men ett ganska
slätstruket vin.
Bordeaux, 70-tal.
1976 Château Croizet-Bages
Oj! Det är är bra grejer. Kryddigt, svartpeppar, paprika, selleri, tomatkvist, chark, grusväg. Lite Bloody Mary över det hela, och det blir jag ju alltid lycklig av att hitta i vin! Underbar doft. Bra tryck i munnen också - expressivt med allt på plats, bra syra och trevliga tanniner. Mycket kryddig smak Min
WOTN.
Uppenbar Chinon från 1976. Ett rätt iaf...
1947 Château Lagrange (St. Julien)
Regnvattenpöl, tjockkorv, tjära, rått kött, höstlöv, lätt bärigt, vitpeppar, oliver. Otroligt snällt och avrundat i munnen, och det skriker ålder. Har dock åldrats med värdighet!
Riktigt bra!
Trodde det var mitt vin...
Flight 4 - sött
1965 Guimaraens Vintage Port
Körsbärskärnor (cyanide), körsbär, marsipan, “sött”, nötter, knäck, bränt socker, något grönörtigt? Uppenbart starkvin, viss alkoholeld. Snyggt och elegant.
Mycket bra!
Fattade inte vad det var. Kände mig lost. Vid diskussion kom här kanske kvällens bästa smakbeskrivning upp: “Som när man är ute och tältar och borstar tänderna i lingonriset”...
1970 Vinhos Borges Porto Vintage
Russin, cognac, asfalt, “tungt”, muscovadosocker, nötter, valnötter, knäck. Sticker lite i näsan. Fylligt, lite spritigt. Beter sig som en bulldozer. Mycket bråkigare och stökigare än det första vinet.
Mycket bra!
Slängde en riktig long-shotgissning på spansk Fondillon från 60-talet.
Sammanfattningsvis en grym kväll, och min övertygelse om att mogna viner ofta är väldigt intressanta och bra blev bara starkare. Vad gäller Bordeaux vet jag inte om det finns någon som helst mening med att dricka dem yngre än typ 30 år?! Och ett nytt vinmål kommer bli att försöka få tag på riktigt mogna exemplar från norra Rhône.
Ser framemot nästa Stockholms-BYOB och nästa “nekro”-BYOB! Tack alla som var med, och extra tack till värdarna
@Patrik Sellin och
@Carinasomm !