Kul byob-provning igår ihop med lite folk utanför forumsfären.
Först ut en duktigt madeiriserad bourgogne från -66. Brun sörja med torkad frukt, tjära och mängder av nötig oxidation. Knappt drickbart, men kul!
1966 Chambolle-Musigny (yada yada)
Vin nummer två blev en amarone från -67, helt slumpmässigt bör tilläggas. Riktigt vitalt och slankt. Varken hetta eller sötma. Italienska körsbär, balsamico, skumbanan, kakao och en hel del mognad. Uppenbar italienare, men de flesta var antingen i Piemonte och nebbiolo eller Toskana och sangiovese. Det blev många hakor i golvet vid avtäckning. Amarone var annorlunda förr. Mer än drickbart. Riktigt gott till och med!
1967 Amarone del Campo Fiorin (yada, yada)
Nästa vin var min bonus för att dryga ut fältet. Jag gillar det mycket. Sval GSM-blandning från Walker Bay i Sydafrika. Härligt pepprigt och animaliskt med en del fat och svala björnbär på toppen. Lysande vin för sin peng. De gissningar som dök upp kretsade kring pinot noir och gamay. Skönt vin med liten prislapp.
2016 Newton Johnson Full Stop Rock
Nu snackar vi! En snorläcker bourgogne med snygg frukt och perfekt mognad, det vill säga mycket primärfrukt med viss mognad som ger komplexitet.
En del fat, malört, rostade pinjenötter och skön rotfrukt fick mig till Tyskland och spätburgunder. Bra struktur dessutom. Jäkligt gott!
2007 Joseph Drouhin Chambolle-Musigny Premier Cru
Hoppla! Läcker och mogen bandol. Tänkte Toskana och Brunello alternativt höga stranden och Bordeaux, men borde kanske övervägt ett av mina favoridistrikt med tanke på den sköna, animaliska stalligheten och sojan, men de mörka körsbären, svarta vinbären och tobaken villade bort mig. Grymt trevligt!
2005 Domaine Tempier La Tourtine
Mitt huvudvin blev en syrah från Oregon med ålder. Bombastiskt på ett tråkigt vis dessvärre.
Ingen som helst druvkaraktär, mest mörka plommon, fat och kraft. Ingen antydan till mognad trots 11 år på rygg. Riktigt ”bra vin”, men tyvärr lite tråkigt och intetsägande.
Sist ut och jag hamnade i Bourgogne och Gevry Chambertin av hög klass. Fina drag av sandelträ, krut, hallonbuske och rabarber med fin intensitet, balans och elegans. Au Bon Climat levererar som så ofta i hans mer ambitiösa alster!
2008 Au Bon Climat Knox Alexander