Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LarsW

Medlem
NV Emilio Lustau (Almacenista) Jerez-Xérès-Sherry Amontillado del castillo Antonio Caballero y Sobrinos... jäsiken alltså, Jerezfolken är värre än Aussies med långa namn... o_O

Druckit denna över en veckas tid.
Dag ett kändes den lite tråkig och tunn men kom sig lite utöver kvällen och kändes lovande.

Dag två och vidare.... jäsiken är det samma vin i flaskan? :eek: Detta är bland det bättre jag hittat i sherryväg och kanske det bästa jag kommer ihåg att ha köpt från SB!
I både smak och doft är det en en elegant blandning av torr marsipan, flor, rost, smörstekta hasselnötter, karamelliserat apelsinskal och gröna oliverspad. En härligt oxiderad sötma som är helt knastrande torr (makes sense? Det behöver det inte göra, gott som f**k är det). Lång eftersmak som dröjer sig kvar längst bak på tungan som nästan känns lite tjockare. Jag öppnade nyligen lite av arméns förbandsmaterial från 80-talet och doften i sherryn gav mig genast vibbar till blandningen av damm och gamla textiler jag kände här (kompresserna är guld att sila såser i om man kokar bort dammsmaken först).
Denna är lika bra som Don Gonzalo's Oloroso men med ett annat användningsområde, oloroson drack man som en whisky eller cognac, denna är en vacker måltidsdryck till oliver och nån fin lufttorkad skinka...
93p

Beställde genast några fler flaskor.
Mer sherry åt folket!
thumbnail_20181021_143112.jpg

Mattias Schyberg

Administratör
NV Emilio Lustau (Almacenista) Jerez-Xérès-Sherry Amontillado del castillo Antonio Caballero y Sobrinos... jäsiken alltså, Jerezfolken är värre än Aussies med långa namn... o_O

Druckit denna över en veckas tid.
Dag ett kändes den lite tråkig och tunn men kom sig lite utöver kvällen och kändes lovande.

Dag två och vidare.... jäsiken är det samma vin i flaskan? :eek: Detta är bland det bättre jag hittat i sherryväg och kanske det bästa jag kommer ihåg att ha köpt från SB!
I både smak och doft är det en en elegant blandning av torr marsipan, flor, rost, smörstekta hasselnötter, karamelliserat apelsinskal och gröna oliverspad. En härligt oxiderad sötma som är helt knastrande torr (makes sense? Det behöver det inte göra, gott som f**k är det). Lång eftersmak som dröjer sig kvar längst bak på tungan som nästan känns lite tjockare. Jag öppnade nyligen lite av arméns förbandsmaterial från 80-talet och doften i sherryn gav mig genast vibbar till blandningen av damm och gamla textiler jag kände här (kompresserna är guld att sila såser i om man kokar bort dammsmaken först).
Denna är lika bra som Don Gonzalo's Oloroso men med ett annat användningsområde, oloroson drack man som en whisky eller cognac, denna är en vacker måltidsdryck till oliver och nån fin lufttorkad skinka...
93p

Beställde genast några fler flaskor.
Mer sherry åt folket!
Visa bifogad bild 14628
I namnet ovan anger du amontilladon, i bilden ser jag palo cortadon. Gott med bra sherry oavsett och med tanke på ditt omdöme måste jag även plocka upp palo cortadon! :)

LarsW

Medlem
I namnet ovan anger du amontilladon, i bilden ser jag palo cortadon. Gott med bra sherry oavsett och med tanke på ditt omdöme måste jag även plocka upp palo cortadon! :)
Men jäklar du har ju helt rätt! Drog fram fel flaska från CT och kopierade namnet. Tack för uppmärksamheten (och komplimangen), så blir det inte fel i räknetalen.

Rätt ska vara rätt: NV Emilio Lustau (Almacenista) Jerez-Xérès-Sherry Palo Cortado Cayetano del Pino y Cia ska det vara (1/22 tror jag blir rätt, den är gjord av en solera från 22 fat)

Mattias Schyberg

Administratör
Hade vart kul! Dags att återinföra sherry i Gotham City. :)
För övrigt, du som har bättre koll på utelivet i den här byn, vart går man om man vill dricka kul sherry?
Sherry är inte något man brukar hitta särskilt ofta, annat än finovarianter, men i ärlighetens namn brukar jag inte hålla särskilt bra utkik efter bra sherry när jag är ute av någon anledning. Thörnströms har en del mer ambiösa kan jag se och så även Bhoga.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
fontallaro grand puy ducasse.jpg

Efter en vecka i Asien behövs det lite halv-skapligt vin:
2010 Fattoria di Fèlsina Berardenga Fontalloro: doft av marsipan, körsbär, rosor och körsbär. Till att börja med är det här lite väl överdrivet, tomatjuice, söta körsbär, mörk choklad, koncentrerad frukt, men spretar åt alla håll. Redan i glas två har det dock lugnat sig: nu dominerar nybryggt kaffe, mandelmassa, lakrits och maraschinokörsbär. Det finns också en angenäm sardellsälta och en del blomjord. Behöver mer luft än vi gav det, men får det det så är det ett mycket bra vin.
2008 Château Grand-Puy Ducasse: klassisk pauillac på alla punkter! I doften finns cederträ, dill, björnbär och svarta vinbär. Smaken domineras av grafit! Tillsammans med ceder och lakrits. För oss som gillade att tugga på gula blyertspennor är det här en dröm! Det finns också påtagligt med gröna toner, både tulpanstjälkar, maskrosor och grön paprika. Lite oväntat med tanke på att det är 0 % Cab franc, gissningen låg på > 20 %, men merlot kan tydligen bli rätt grön på vänstra stranden. Här har drickfönstret precis öppnats.

Vilken var då bäst? Poäng- och kvalitetsmässigt är de jämförbara (90-91), men Grand-Puy Ducasse är det klart roligare vinet, eftersom det har ett väldigt tydligt ursprung, medan Fontalloro är mer ett dussinvin.

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Nu har jag provat en ny Bourgogneproducent, så slipper ni göra det:
Clos des Varoilles Gevrey Chambertin 1:er Cru 2008
Trist, rustikt, aromatiskt dött. Någon har slagit ihjäl detta vinet innan det ens kom på flaska tror jag.

Vilken beskrivning :D Ärlighet varar längst och ett gott skratt förlänger livet. Tråkigt att vinet inte levde upp dock.

• Like
Reactions: Mmm

Gomseglet

Medlem
2008 Max Ferd. Richter Wehlener Sonnenuhr Riesling Spätlese.

Här påstås det laddat med 60 g/l restsocker. Det finns inte den minsta anledning att betvivla det. Ingen tung munkänsla, dock. 8,5 % yrsel, 7,7 g/l syra.

Doft: Lagom med diesel, Rieslingfrukt, vanilj och lite vispgrädde.
Smak: Inledande lite oväntat och trevligt syragrepp på tungan, sedan amper apelsinmarmelad med skal, romrussin (här smakas åldern, tror jag), söta äpplen och en aning kola. Till detta några mer underliga svåridentifierade smaker, sockrade hasselnötter?
Lite för söt eftersmak av äpple och ananas.

Gott var det, men inget för den utan sötare tand. 2008 sades vara en syrligare årgång i Mosel, men här var det sött så det förslår. Jag tror att lagringen har gjort att den inledande syran gått från hög till en trevlig inledande fläkt, medan sötman bibehållits. Det blev riktigt dekadent till curry med pilgrimsmusslor, senapsfrön, kummin, chili och kokosmjölk.
Inköpt på Alko Arkadia i Helsingfors för 29 euro, finns kvar. Prisvärt!

Adamanko

Medlem
Dricker Motor City Kitty-14 från Charles Smith efter att det legat i mitt vinrum knappt ett år. När jag häller över det i karaffen rinner en droppe längs flaskan som jag fångar upp och slickar i mig. Jag känner den söta frukten redan där.

Blåbär och plommon. Söt frukt. Kanske en aning vanilj. Sen kommer pepparn attackerande i två-tre sekunder. Sedan silkeslent men med en minimal bitterhet på slutet för att balansera upp det. Är så glad över att jag nu dricker sådana häringa viner. Att dricka en sådan här flaska gör hela dagen värd att leva. Extremt lång eftersmak som sitter långt bak på tunga och gom. Den här katten spinner av lycka.

Vill beställa fler men det går inte!!! Den finns inte tillgänglig på bolis. Beställer en annan syrah från Charles Smith för mer än dubbla pengarna istället. Vi har ju ett ansvar. Att hålla igång konsumtionen. Knegarna i vingården behöver lön, knegarna på Handpicked och bolaget med. Skatter behövs till sjukförsäkring och pensioner och jag tänker inte vara den som gömmer undan slantarna för våra pensionärer och sjuka! Jag beställer två!!!! 94.

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Dricker Motor City Kitty-14 från Charles Smith efter att det legat i mitt vinrum knappt ett år. När jag häller över det i karaffen rinner en droppe längs flaskan som jag fångar upp och slickar i mig. Jag känner den söta frukten redan där.

Blåbär och plommon. Söt frukt. Kanske en aning vanilj. Sen kommer pepparn attackerande i två-tre sekunder. Sedan silkeslent men med en minimal bitterhet på slutet för att balansera upp det. Är så glad över att jag nu dricker sådana häringa viner. Att dricka en sådan här flaska gör hela dagen värd att leva. Extremt lång eftersmak som sitter långt bak på tunga och gom. Den här katten spinner av lycka.

Vill beställa fler men det går inte!!! Den finns inte tillgänglig på bolis. Beställer en annan syrah från Charles Smith för mer än dubbla pengarna istället. Vi har ju ett ansvar. Att hålla igång konsumtionen. Knegarna i vingården behöver lön, knegarna på Handpicked och bolaget med. Skatter behövs till sjukförsäkring och pensioner och jag tänker inte vara den som gömmer undan slantarna för våra pensionärer och sjuka! Jag beställer två!!!! 94.
En sann hjälte! Samhällsbärare och välfärdssponsor.

Håkan

Medlem
Nu har jag provat en ny Bourgogneproducent, så slipper ni göra det:
Clos des Varoilles Gevrey Chambertin 1:er Cru 2008
Trist, rustikt, aromatiskt dött. Någon har slagit ihjäl detta vinet innan det ens kom på flaska tror jag.
Känner igen känslan med Bourgogne, har gått på minan ett icke försumbart antal gånger. Köpte deras 93a och 96a för väldigt länge sen, minns 93an som utrist men 96an var riktigt bra. Har ingen historia med producenten sen dess då den sällan letar sig upp till oss och det inte kännts som något jag måst köpa.

• Like
Reactions: Mmm

LeChat

Medlem

Spanade på mina två Charles Smith-flaskor senast i helgen men tänkte att det är i tidigaste laget, men nu blir man ju sugen på att prova en flaska. Frågan är om det spelar någon roll vilken man plockar, är någon av dem lämpligare som ung? Flaskorna som jag har är:
K Vintners Cattle King Syrah 2014
K Vintners The Hidden Syrah 2014
Kanske någon som har något att bidra med?:)

Adamanko

Medlem
Spanade på mina två Charles Smith-flaskor senast i helgen men tänkte att det är i tidigaste laget, men nu blir man ju sugen på att prova en flaska. Frågan är om det spelar någon roll vilken man plockar, är någon av dem lämpligare som ung? Flaskorna som jag har är:
Jag hade ju MCK och Cattle King. Jag brukar börja med den billigaste. Det funkar ju dock inte för dig.... :D

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.

Jag hade ju MCK och Cattle King. Jag brukar börja med den billigaste. Det funkar ju dock inte för dig.... :D
Nä, det spelar nog ingen roll vilken du ploppar? Båda är säkert kanon men ge dem minst en timme i karaffen...:p

LarsW

Medlem
Ser ju ut som en given mini-horisontal! :p

Toppen