Patrik Sellin
fd Innertällmo Bryggeri
Då blev det äntligen dags att prova den Couly-Dutheil Chinon Baronnie Madeleine, CF, årgång 1976 som tidigare diskuterade i den här tråden: http://www.finewines.se/threads/veckans-vin-cf-fran-loire-v-6-2014.2557/page-3
Kan bara tacka @vininfo.nu och @Matlen för tipset och jag håller med om era omdömen.
Jag vågade inte dekantera flaskan i förväg utan hällde den på karaff direkt innan den skulle drickas. Detta visade sig vara ett misstag, eftersom doften var väldigt sluten i början. Färgen på vinet i min flaska var helt mörkröd utan någon som helst dragning åt tegel. Hade jag inte öppnat flaskan själv, så hade jag också gissat på pinot noir. Syran och strävheten fanns båda behåll och balanserade varandra perfekt. I glas 2 har doften blommat ut och ger en helt annan upplevelse än det första glaset, smaken var bra redan från början, men körsbären blir tydligare och det är möjligt att det faktiskt börjar smaka lite cab franc? Slutsatsen är i alla fall ett det är ett jäkligt gott vin. Kanske på sin topp nu, men med en sådan fräschör att det klarar 40 år till utan att trötta? Definitivt inget nekrovin.
Tittar man på cellartracker verkar det som att det kan vara en avsevärd flaskvariation.
Korken i min flaska var inte rolig, utan bladöppnare skulle den ha förvandlats till korkspån. Den var väldigt torr och det skulle inte förvåna mig om flaskan hade förvarats stående under en period. Lyckligtvis hade den gjort sitt jobb på ett fördömligt sätt.