Igår, lördag, dracks det i Umeå några väl valda viner. Med på båten var bla @
Mats och @
Anders Landström. Vi började med bubblande ädlingar, rökta mandlar och smörstekt bröd med leverpastej. Fantastiskt gott!
NV L'Origan Brut Nature, 87p "naturlig" Cava som i Spanien besegrat en del Champagner vid blindtävling. Husets billigaste cava. Väldigt god, inte ssk komplex, men tillräckligt bra för att sätta ett leende på mina läppar. Bra brödighet, ung frukt, balanserad och välgjord.
1999 Bollinger Grand Année, ur magnum. 93p. Jag tog årgången, men ingen i sällskapet (förutom hr Landström då) hade någon uttalad kännedom om detta distrikt.
"En av de tre från Ay" sa tyvärr ingenting till oss okunniga lantisar. Men Anders var tålmodig med oss och gott som rackarn var det. Mognande frukt: som en mycket attraktiv, lite mullig nära vän. Kunde vi nog alla acceptera att dricka mycket mer av.
Bordeauxflighten avnjöts med en korvbaserad plockbricka, rostad svartkål och några andra grönsaker.
1995 Ducru Beaucalliou. 91p. Underlevererade men tog sig lite mot slutet. Rätt snabbt fångade man in att detta handlade om 1995, även om vinerna generellt var mindre sträva än vad som står att läsa om årgången.
1995 Comtesse de Lalande. 96p. Började skakigt men skruvade upp volymen bra i glaset. Detta är ett kanonvin som nu är moget och kommer leverera stor njutning under många år. Jöwlar så bra det var! Sumi ink extravaganza! Bra fatkaraktär, bordeaux-jord och lätt smekning av brett. Me love!
1995 Cos d'Estournel. 92p. Slow-ox 3 dygn för att knäcka bort ungdomligheten ur den. Mest "Bordeaux-typisk" på doften, men Comptessan hade, iaf i min mun, mest Bordeauxisk karaktär. Pauillac = standard också i min värld.
1999 Musar. 89p. Moget, gott, kraftfullt och rustikt. En skicklig provare sa spontant att: "den påminner ju om en Musar." Ingen brett alls i detta vin. Mer olik Bordeaux än vad jag hade förväntat mig. Fullkomligt njutbar trots att den kostar mindre än en 10-del av några av de andra kompisarna på bordet i afton.
Sedan var det klassiska italienare från SB och Thomas ankbröst med sås på glöggbas. Efter små ledtrådar från @Bjarne så plockade vi raskt ut alla druvorna.
2010 La Court, Michel Chiarlo, Barbera d'Asti. 88p. En mckt god Barbera som absolut kommer förbättras av lagring och som jag gärna dricker fler ggr.
2010 Tignanello. 96p. Gick jag i taket av. Uuuuunderbart vin i görningen med alla komponenter på banan. På tok för ungt, men vilken höjdare! Wow! Körsbär av alla de slag, mörka kafferostade toner och en koncentration som är outstanding. Gör mig lycklig att ha 6 fl i källaren för framtida invärtes bruk. Tignanello har varit en kärlekshistoria ända sedan första flaskan för måååånga år sedan. Och den här måste nog anses tillhöra detta anrika vins absoluta tipp-topp-prestationer.
2009 Vie Erte Barbaresco av Cigliuti 90p. var absolut god, och en urtypisk Nebbiolo, men eftersom jag inte tog exakta anteckningar (njutning är också viktigt ibland) så drunknar mina minnesbilder i skuggan av nästa vin:
2008 Borgogno Barolo 94p. Var precis den underbara jordbävning i munnen som bra Barolo kan vara. Här har vi ett vin som kommer bryta mitt köpstopp. Skall också ge mig på några flaskor av deras vingårdsbeteckbade på SB. Vidunderligt magnifik struktur med polerat blästrande tanniner och ett mycket exakt uttryck av Nebbiolo.
1998 Suduiraut. (Ex chateau). 91p. Serverades ej blint. Fantastiska dofter som domineras av saffran. Samma på smaken. Betydligt yngre och spänstigare än förväntat och med en bra och balanserande syra. En mer finlemmad Sauternes som underligt nog inte riktigt rådde på ostarna men som gifte sig fantastiskt väl med hallongrädde med fruktsallad.
Avslutades med Shouchu på wasabi, på ris och på sötpotatis. Den sistnämnda är ju min favorit. Sedan blev det några stänkare av grappa och whiskey innan @John Blund slutligen tilläts gripa tag i oss.