Linköping är ju bara ett stenkast bort.Helgens 2 viner
Charles Heidsieck mis en Cave 1996. Deg första delen av 2000. Otroligt vacker färg, lite mörk, guldaktig. Doften helt underbar. Väldigt fruktig. Blandning av apelsin, aprikos, äpple. Man blir lite glad när man stoppar ner näsan och doftar. Det gör jag väldigt många gånger . Balanserad, bra syra, fina mineraler, kan nog vara på sin topp nu. Men smaken slår inte doften. En riktigt bra champagne
Vouette & Sorbée Fidèle. Deg 21 okt 2011. Färgen påminner lite om Charles. Lite guldaktigare än vanligt. Doften är full med äpple. Knasstertorr, massor med mineraler, lite för mkt citrusfrukter. Trevlig champagne men här finns inte balansen än.
Charles piskar Vouette denna helg.
Förövrigt tycker jag lite synd om mig själv (I-landsproblem). De 2 senaste åren så har jag delat runt 200-300 champagner med frun och hon är kanon att åka med till champagne eller att dricka champagne med. Hon har en bra näsa och hon kan sätta ord på smak och lukt men jag vill ju så gärna dela med mig av rariteter som man har till andra champagneälskare som uppskattar en mogen champagne. Shit har en hel drös med äldre comtes, enchanteleurs, churchill och andra god saker som bara väntar på att öppnas . Inget ont om frun men man uppskattar/längtar efter att träffa andra champagnenissar som man kan dela med sig till. Seriöst eller under avslappnade former spelar ingen roll. För i Linköping finns det inte många som jag känner till som uppskattar, prioriterar, vill prova på olika champagner. Definitivt inte när det kommer till mer mogen champagne. Och då har jag försökt att få till champagneinferno genom vinkällaren (Cavarosa) som jag är medlem i, för där finns många trevliga flaskor som man skulle kunna dela med sig av. Men de kanske bara ska sparas.
Det är synd om oss vinälskare. Ett unikt litet släkte som får skit (läst andra trådar) för att vi uppskattar och prioriterar viner och som gör att man blir xtravagansa glad när man ser eller dricker en trevlig champagne och gärna med andra som uppskattar samma sak. Men jag får väl trösta mig med en champagne ikväll tillsammans med frun.
Kan vi inte styra ett inferno där? ja kan ta bilen ner med ett gäng sugna och ta in på hotell. Om intresse och lokal finnes.