Mats
Gone todash....
Tillägg till @StefanAkiko
Attachments
Last edited:
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Tillägg till @Mats inlägg:Tillägg till @StefanAkiko
Kul att du rapporterar detta, har faktiskt en flaska av detta och endast en precis som du.Guillaume Gilles Côtes du Rhône Les Peyrouses 2010
CdR på steroider!
När jag öppnade flaskan och hällde upp första glaset blev jag orolig, var en ganska obekväm svårdefinierad kemikalisk doft som störde men efter en liten halvtimme hade den vädrats bort och jäsiken vad mycket annat som kom till ytan.
Svala, halvsöta körsbär i doften blandat med rosmarin, grillkol och salvia lustigt nog (brukar hitta rosmarin i Rhône). Ek finns där också, och något annat träslag jag inte riktigt hittar... eller är det grankåda?
Aja... doften lovar och smaken levererar! Svala röda bär, mängder av dem. Lätt sötma från alkoholen. Ek. Peppar. Mer salvia. Rökt paprikapulver. Fina tanniner som känns helt rätt just nu och en behaglig syra gör vinet till en väldigt trevlig upplevelse.
Är nu bortåt 8 timmar sen jag öppnade flaskan, inget behov att dekantera, tror näppe denna kommer bli bättre än just nu.
Enda flaskan men sörjer inte när man lyckas träffa dricksfönstret så bra.
91p ...nästan 92...
Visa bifogad bild 17446
Igår kväll öppnade jag och en vän första flaskan av 6 som ska drickas i omgångar, en vare år. Vet inte om det är ett för enkelt vin att testa utvecklingen på den men det var mitt bidrag då han bjöd på ett franskt rhon vin i samma prisklass.
Jag gillar vinet. Bra tryckt. Mycket lakris, rosor, mörka bär och lagom med tanniner. Fin färg lite mer rostfärgat än det rhon han bjöd på.
Köpte 6 flaskor för ca ett år sedan. Så legat i ett år i vinkylen. Årgång 2012
Kul! Jag gillade den verkligen men är ju svag för Rhône i allmänhet.Kul att du rapporterar detta, har faktiskt en flaska av detta och endast en precis som du.
12-15 år för tidigt, för en snabbt drickbar årgång i BdxNär Hemköp sålde hängmörad oxfilé till 200kr kilot så kunde man ju inte låta bli. Till en coeur de filet provencale blev det att öppna en
2012 Mondot Troplong-Mondot´s andravin. Jag tror att det är 100% Merlot? 2012rna är ju ok att poppa i förtid har jag hört
Jag häller alltid upp en skvätt direkt efter popp och det var ekplanka i kubik. Ner i karaff i ca två timmar vilket fick frukten att blomma ut en aning. Mörka plommon och lite blåbär, vanilj, tanniner som gör att man manuellt får plocka ner tungan från gommen. Inte riktigt i balans och finishen störs av alkohol. Trots allt sitter den som en smäck till den vitlöksindränkta oxfilén. Nästa flaska får nog dröja. Dag 2 bättre frukt och mindre tanniner men alkoholen finns kvar. 86 p med plus efter..
Visa bifogad bild 17456
Njae, beror på hur många ni var...Flaskan var slut på 15 minuter. Det säger väl det mesta?
Visa bifogad bild 17485