Visa bifogad bild 17523
1991 Château Phélan Ségur
1991 är ju inte känd som en bra årgång i Bordeaux. Men när jag nu på kort tid öppnar ytterligare en flaska och konstaterar att detta är riktigt gott och har mycket mer plus än minus när det gäller kvaliteten, så blir man ju lite ödmjuk inför tanken att sortera viner som bra eller dåliga beroende av årgången.
Intrycken i doft och smak säger att detta skulle kunna vara minst 10 år yngre och har spänst, bra bett och frukt kvar. Avslutet visar lite mogna drag av röda äpplen, choklad och toffé.
Nu tror jag inte att alla 1991 från Bordeaux är så här bra, men man får sig en tankeställare. Vilka är de bra flaskorna efter 20- 30 år? Vi är ju många, inklusive jag själv, som är petnoga med vilka årgångar vi stoppar i källaren. Stora årgångar med stora prislappar.
Ett annat exempel är från en champagneprovning i Malmö med ett gäng trevliga människor från Fine Wine. Kvällens vinnare, och kanske den godaste champagne jag druckit, var en 1997 Cristal. 1997?? Inte för att -97 är ansedd som en dålig årgång men inte heller någon som man tror ska kunna nocka en så fullständigt. Men den var fantastisk!
Slutsatsen måste bli att inte lita för mycket på falska profeter, att inte döma ut årgångar som dåliga, där kan finnas riktiga guldkorn.