Semestern fortsätter att leverera!
2017 Ch. de Beaucastel - Chatueanneuf-du-Pape blanc
Eftersom jag nyligen blev introducerad till vad halvmogen C9dp kan gå för på vita sidan så kändes det mycket rimligt att korka upp en sådan här i sin ungdom.
Initialt så är det, mycket väntat, oförlöst som attan. Det har alla markörer för ett större vin i munnen - bra syra, intensiv och massiv, men enkelspårig, frukt. Intressant komplement är det något oljiga, feta munkänslan. Men ganska slutet doftmässigt. Efter några timmar (till maten) har lite tydligare tropiska toner dykt upp, tillsammans med något pepprigt (vitpeppar?). Den något fetare känslan går utmärkt med maten (pilgrimsmusslor, sparris och lax - allt grillat. Delarna av maten som var svagt chilikryddad fungerade förvånansvärt bra med vinet). Växer ständigt, men dracks mer för njutning än för analys, så flaskan var slut innan maten var uppäten.
91++p.
Intressant att testa ungt, men känns som att det behöver hitta sig själv lite mer innan det är värt att öppna. Kanske öppnar det upp sig ganska snabbt? Eller är det byggt för lång tid i källaren? Båda känns tänkbara för mig, men det här är också typ den andra vita nordrhônaren i den här klassen jag dricker, så ta det med en nypa salt!
1999 Miner Family, Oakville Cabernet Sauvignon - Napa
Har druckit mer amerikansk cab än vit Rhône, men det är ingen gigantisk skillnad i samlad erfarenhet. Speciellt inte när det kommer till gamlingar!
Eller ja, den här är enligt mina smakpreferenser mer utvecklad än mogen.
Mycket tungt bärig i nosen, plommon och körsbär, men tillsammans med lite tobak, kakao och gröna torkade örter. Ett stråk av svag vanilj finns där också. Blint hade jag aldrig varit nere på (slutet av) 90-talet, varken doftmässigt eller utseendemässigt. I munnen visar sig åldern tydligare! Frukten ligger fint i bakgrunden, och tobak, läder och kakao ligger i framkant. Något grönt även här tillsammans med en härlig smutsighet (påminner vagt om cabernet franc). Tanninerna är ordentligt polerad. Balansen är riktigt härlig!
91p.
Dracks till grillat vildsvin, vilket var en mycket bra kombination. Måste kanske köpa lite Napa cab också...