Jesper L
Medlem
Sant!Njae, beror på hur många ni var...
Tjejen räknas som en halv så 1,5 personer
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Sant!Njae, beror på hur många ni var...
Sant!
Tjejen räknas som en halv så 1,5 personer
Fanns det nåt bäst före datum på dem?I hotellets minibar fanns trapiche Malbec samt sauvignon blanc. Båda gick ner men inte alltför imponerad. Den röda var ok. Båda 2018 så vällagrade
Tror inte de är bäst nån gångFanns det nåt bäst före datum på dem?
Förmodligen. Men alkoholhaltiga drycker räknas väl också som livsmedel? Vet att det finns salt och socker som inte har något b.f. datum. Borde inte skitviner också ha ett b.f datum? Öl brukar ju ha det.Tror inte de är bäst nån gång
Visa bifogad bild 17514
2014 Felton Road Pinot Noir Block 3
Jordgubbar, hallon, salmiak, ger lite antydan om grenache men syrorna och doften pekar trots allt mer åt PN. Har bara druckit olika årgångar av Bannockburn tidigare och tyckt att den har varit rätt bra. Block 3 är vid öppnandet varken bättre eller sämre än de Bannockburn som jag druckit men jag hade såklart förväntningar om att den skulle leverera något extra.
Men den blir klart bättre när den fått lite mer luft och efter några timmar har den stramat upp sig och lämnat saftstadiet. Vinet får då ett bättre bett, bättre balans och växer i komplexitet och klass. Nu är det en riktigt trevlig pinot och jag tror att denna har en bättre koncentration i doft och smak än den billigare Bannockburn. Smaskig!
Min första flaska av detta vin var den mest "avancerade" jag till dags dato druckit av dem, och jag bannar mig själv varje varje gång jag poppar en, för jag vet att om jag sparat den längre hade den varit ännu bättre...2016 Dominio del Aguila Clarete är ett väldigt trevligt och seriöst vin. Jag är inte van vid att dricka rosé där min första tanke är: den här borde ligga ett tag på rygg! Välstrukturerat, men lite oförlöst. Intressant!
Visa bifogad bild 17516
JL Chave selection Hermitage Blanche. Djupt guldgul färg. Doft av blommor, mogna äpplen, en aning bivax. Smak av cideräpplen, lätt beska, lite bivax, lång eftersmak, låg syra. Ett härligt vin. Tycke och smak 93 p, kvalitet 90 p.
Enligt importörens hemsida (om 2015) så är det ett vin som bör konsumeras inom 3-4 år eller vänta ut en tunnel och dricka efter 8-10 år. Definitivt ute ur tunneln.
Jag vill skilja på att kvalitet (åtminstone i teorin) är något mätbart och absolut men tycke och smak är individuellt och känslomässigt. Jag försöker bedöma dessa separat även om det är svårt. Standardexempel för mig är Coca Cola som jag tycker är mycket gott men knappast är en kvalitetsdryck. I vinvärlden tycker jag Guigals Cote du Rhone Blanc är jättegod men anser att kvaliten inte håller måttet fullt ut.Har sett att du ger två betyg i dina noter. Kan du hjälpa mig med att förklara vad tycke och smak respektive kvalitet innebär?
Jag gillar din ambition och har ofta tänkt på att försöka mig på något liknande efter din introduktion.Jag vill skilja på att kvalitet (åtminstone i teorin) är något mätbart och absolut men tycke och smak är individuellt och känslomässigt. Jag försöker bedöma dessa separat även om det är svårt. Standardexempel för mig är Coca Cola som jag tycker är mycket gott men knappast är en kvalitetsdryck. I vinvärlden tycker jag Guigals Cote du Rhone Blanc är jättegod men anser att kvaliten inte håller måttet fullt ut.
En fullvärdig vinkännare bör kunna säga "Detta vinet har en utmärkt kvalitet men jag tycker personligen inte om det" eller tvärtom.
Tack för ett fint svar, känns väldigt logiskt som du beskriver det, men det kräver såklart en hel del kunskap och erfarenhet;-)Jag vill skilja på att kvalitet (åtminstone i teorin) är något mätbart och absolut men tycke och smak är individuellt och känslomässigt. Jag försöker bedöma dessa separat även om det är svårt. Standardexempel för mig är Coca Cola som jag tycker är mycket gott men knappast är en kvalitetsdryck. I vinvärlden tycker jag Guigals Cote du Rhone Blanc är jättegod men anser att kvaliten inte håller måttet fullt ut.
En fullvärdig vinkännare bör kunna säga "Detta vinet har en utmärkt kvalitet men jag tycker personligen inte om det" eller tvärtom.